De Vliegende Hollander komt tot leven in Orpheus

Zondag 3 juni 2018

Door Gerard Oltmans

Zulke lovende recensies, zulke prachtige muziek, live gezongen en uitgevoerd en toch…?

En toch was de opera de Vliegende Hollander zaterdagavond 2 juni niet stampend uitverkocht. Een goedgevulde zaal weliswaar en deze genoot volop van de voorstelling. Zang, dans, muziek, krachtig decor en een achterwand waarop prachtige filmische beelden geprojecteerd werden, maakten de voorstelling tot een ‘Krachtige en magische voorstelling (Volkskrant)’ en ook het NRC, en Trouw waren lovend.

Boven het toneel werd de Duitse tekst in het Nederlands geprojecteerd. Ik blijf dat bijzonder prettig vinden, omdat je dan weet waar het over gaat, op dat moment. Voor je ogen is het wel een continu switchen tussen de donkere tekstomgeving en het verlichte toneel, waar op sommige momenten zoveel te zien is. Maar op de minder actieve momenten even de ogen dicht en alleen luisteren naar de prachtige aria’s; dat is genieten in optima forma.

Richard Wagner vond voor zijn opera inspiratie in de sage over de Vliegende Hollander. Het verhaal gaat over een kaptein die vervloekt is en over de wereldzeeën moet zwerven, eens per zeven jaar mag hij aan land om een poging te doen zijn vloek te doorbreken. Dat kan wanneer een vrouw hem eeuwige trouw beloofd. Deze vrouw vindt hij in Senta, zij wil zich met alle liefde opofferen voor deze dolende kaptein. Maar ja als je zolang zwerft is vertrouwen een probleem en als hij twijfelt aan haar oprechte trouw en vertrekt, pleegt zij uit wanhoop zelfmoord. Dankzij deze trouw wordt de vloek toch doorbroken. Iedereen verdrietig natuurlijk, maar het leverde wel hele mooie muziek op.

Senta werd gezongen door Aile Asszonyi en Der Hollander werd gezongen door Darren Jefferey, de muziek werd uitgevoerd door het Noord Nederlands Orkest onder leiding van Benjamin Levy. Natuurlijk doe ik hiermee de dansers, de stuurman, de jager en alle anderen te kort maar geloof mij, het klopte allemaal en ze leveren een prachtige voorstelling. Op You Tube een impressie van deze opera :  ,,Der Fliegende Hollander – zou jij je leven geven om je geliefde te redden?” Nieuwsgierig geworden? Er zijn nog twee voorstellingen op 7 juni in Leeuwarden (Culturele Hoofdstad van het Jaar) en op 9 juni in Arnhem.

Der Fliegende Hollander, Orpheus, zaterdag 2 juni.

Meer lezen over cultuur