Gigant film: ‘Jeune & Jolie’ – vragen, vragen, vragen …

Vrijdag 11 oktober 2013

Door Redactie

Officiële film stills

Regisseur François Ozon vertelt het verhaal over de zeventienjarige Isabella aan de hand van de vier seizoenen en vier hippe Franse liedjes.

In de zomer, tijdens een vakantie met haar familie, wordt Isabella ontmaagd. Ze beleeft er geen plezier aan en wat het precies bij haar teweeg brengt is onduidelijk.
Tijdens de herfst zien we haar in Parijs werken als call-girl Léa. Via internet en haar mobiele telefoon maakt ze afspraken met veelal oudere mannen in hotels. De eerste die van haar diensten gebruik maakt is Georges. Ondanks de onwennige situatie is hij voornamelijk teder en lief voor haar. Isabella krijgt de smaak te pakken. Al snel leidt ze een onzichtbaar dubbelleven; haar familie en schoolvriendinnen weten van niets. Dan, terwijl ze tijdens een zoveelste ontmoeting de liefde bedrijven, overlijdt Georges. Isabella raakt in paniek. Ze vlucht het hotel uit en stopt met haar carrière.
In de winter komt, door het politieonderzoek naar de dood van de hotelgast, alles uit. Isabella’s moeder is geschokt en probeert de redenen van haar dochters gedrag boven tafel te krijgen. Ondanks therapie en gesprekken lukt het niet. Inmiddels is het leven van Isabella in rustiger vaarwater gekomen. Ze gaat met vriendinnen op stap en ontmoet zowaar een leuke jongen. Isabella kan zich echter niet binden, zegt hem dat ze niet verliefd op hem is en verbreekt de relatie.
Ik denk dat de film al afgelopen is, maar er komt nog een vierde deel. Even lijkt het erop dat Isabella haar oude leven heeft opgepakt. We zien haar opnieuw het hotel binnengaan waarin ze altijd afsprak met Georges. Deze keer heeft ze echter een bijzondere ontmoeting …

Als de aftiteling verschijnt en de verlichting aangaat, blijf ik in verwarring zitten. Wat moet ik hiervan vinden? Waar gaat deze film over?
Gaat het over volwassen worden, over de zoektocht naar een identiteit, naar de betekenis van het bestaan? Of over hoe onze handelingen ons leven en dat van anderen tekenen? Is het een zoveelste film over de wonden die het leven kan slaan?
En hoe zit dat met het prachtige meisje Isabella? Waar is het bij haar precies fout gegaan? (Als het al ‘fout’ is?) Zijn het de grenzen die ze nodig heeft en opzoekt? Is het een vaderfiguur die ze mist? Als haar gevraagd wordt wat ze nou zo leuk vond aan het hoertje spelen, vertelt ze bijna kinderlijk over de kick van het stiekem afspraakjes maken en de spanning over welk type man in het hotel verschijnt. Welke gevolgen hebben Isabella’s daden voor de relatie die zij heeft met de mensen om haar heen: haar moeder en stiefvader, haar broertje, haar schoolvriendinnen? Wat gaat er precies in haar om?

Vragen, vragen, vragen. François Ozon geeft geen antwoorden en geen oordeel. Dat is aan ons.
Een intrigerende film. Ga ‘m zien.


Apeldoorn, oktober 2013

 

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.400 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over cultuur

ONDERWERPEN

Film Muziek

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!