Het mooie meisje Adèle is vijftien jaar. Ze zit op de middelbare school en komt uit een middenklassegezin. Net als alle andere meisjes uit haar klas is ze op zoek naar de liefde van haar leven. Als ze een relatie krijgt met de vriendelijke Thomas, blijkt dit toch niet te zijn wat ze ervan verwacht. Dan komt ze het mysterieuze, blauwharige meisje Emma tegen. Ze raken bevriend en Adèle ontdekt dat ze verliefd wordt. Het is het begin van een hartstochtelijke relatie.
Emma studeert Schone Kunsten en leeft in een kunstenaarswereldje waarin haar geaardheid geen probleem is. Adèle vindt het een stuk moeilijker. Ze houdt haar privéleven angstvallig geheim voor haar ouders en voor de collega’s van de kleuterschool waarop ze gaat werken. Als Adèle en Emma al enige jaren samenwonen, beginnen de frustraties en irritaties. Emma voelt zich tegengewerkt in haar carrière als kunstenares en is vaak niet thuis. Adèle blijft op zoek. Hun werelden blijken toch veel te verschillen.
Regisseur Abdellatif Kechiche neemt ruim de tijd voor zijn verhaal, maar ik verveel me geen moment. Integendeel: na meer dan drie uur (!) vind ik het jammer dat het is afgelopen en verlang ik stiekem naar meer. La vie d’Adèle werd onderscheiden met een Gouden Palm op het filmfestival van Cannes en dat is niet verwonderlijk. De cameravoering is meeslepend en de acteerprestaties zijn subliem. De karakters van de hoofdpersonages worden grondig uitgewerkt, zodat ik dieper en dieper het verhaal in word gesleurd.
Actrice Adèle Exarchopoulos zet een prachtig meisje Adèle neer. We krijgen een indringend kijkje in haar leven en zien bijna alles. De mooiste beelden vind ik hoe ze slaapt, hoe ze spaghetti eet, hoe het snot uit haar neus loopt als ze gek wordt van verdriet, en die onzekere lachjes van verliefdheid.
In de kritieken was veel ophef over de minutenlange seksscènes. Wat zal ik daar eens over schrijven? Weet u wat? Daar ga ik niets over schrijven.
La vie d’Adèle is een weergaloos eerbetoon aan de liefde en dan vooral aan de eerste grote liefde. Het is een hartverwarmend, maar ook hartverscheurend verhaal over hoe de liefde ons leven stuurt, maar ook over de wonden die de liefde kan slaan. Uiteindelijk zuchten we diep, opdat we verder kunnen.
Gaat ‘m zien, deze prachtfilm.
De redactie bestaat uit een eindredacteur, hoofdredacteur, fotografen en een aantal verslaggevers. Zij gaan geregeld op pad om verhalen te maken over onderwerpen die spelen in Apeldoorn. Dit kan bijvoorbeeld een nieuw restaurant zijn, werkzaamheden aan een straat of dingen waar Apeldoorners graag hun verhaal over kwijt willen.
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies
Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
REACTIES