Introdans losjes aan leiband van Moderne Meisjes

Zondag 23 september 2018

Door David Levie

Didy Veldman, Lucinda Childs en Regina van Berkel. Drie choreografen die als ’Moderne Meisjes’ door het leven gaan. Vandaar de titel van een dansprogramma dat recentelijk al aan Arnhem en Nijmegen was voorbehouden en gisteren in Orpheus geen volle zaal trok. De liefhebbers van Introdans die ’Moderne Meisjes’ hebben genegeerd doen zichzelf echter tekort. Want twee van de drie balletten zijn bewegende voorbeelden van hoe mooi de danskunst, ook voor niet-ingewijden kan zijn. Inleidende filmpjes bieden extra houvast.

Niet dat Didy Veldman met haar dansversie op een schilderij van de jonge Picasso (De Drie Dansers) uit de pas loopt, maar na een spannend begin waarin de dansers elkaar vasthouden en trekkend en duwend één ’kubistisch’ geheel vormen wordt het wat onsamenhangend zodra ze elkaar hebben losgelaten.

De spanning is helemaal terug bij een wereldpremière van Lucinda Childs. The grand old lady van de minimal dance die zich heeft laten leiden door aanverwante muziek van Einaudi, bekend door zijn deel in de film Intouchables. Childs en Introdans zijn met elkaar verweven en dat blijkt nog eens uit haar choreografie Petricor. Petricor is het aroma dat regen verspreidt na een periode van droogte. Een vorm van frisheid dus en dat zie je, hoor je, proef je en voel je. Lichte, vrolijke passen en dito kostuums. Op een scherm laat Child bovendien haar tekeningen zien van de vloerpatronen. In plaats van af te leiden, benadrukken ze synchroon de zo op het oog eenvoudige en zich herhalende bewegingen op de vloer.

Na de pauze blijft het niveau hoog en speels. Met dank aan Regina van Berkel en een functioneel decor in de vorm van een ruggenwervel uit lang vervlogen tijden toen reuzenreptielen dit ondermaanse bevolkten. Zij heeft zich laten inspireren door Salvador Dali en dat brengt risico’s met zich mee. De dansers van Introdans blijven fier overeind en omzeilen op de muziek van Theo Verbey in vloeiende bewegingen de surrealistische valkuilen die altijd op de loer liggen. Het onderbewuste verbeelden is een kunst op zich. Introdans slaagt in Frozen Echo’s met vlag en wimpel.

Maar het mooiste van de avond is nog niet aan de orde geweest. Dat lekkerste bewaren we tot het laatst: de combinatie van een balletvoorstelling met live-orkestbegeleiding En dat ook nog eens Gelders getint. Introdans (Arnhem) met het Gelders Orkest in een Gelderse toptheater/concertzaal met z’n uitstekende akoestiek. Een regionaal avondje van internationale allure om in te lijsten.

Introdans in ’Drie Moderne Meisjes’, zaterdag 22 september, Hanoszaal Orpheus.

ONDERWERPEN

Dans Kunst

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over cultuur

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?