Recensie – The Artist

Zondag 26 februari 2012

Door Linda van Bokhorst

Recensie – The Artist

Wat fijn om even terug in de tijd te gaan door middel van een bezoekje aan deze stomme film. Stom ja, in plaats van woorden vertelt deze film zijn verhaal door prachtige beelden. De hoofdrolspelers zijn goed gekozen, karakters met een mooie mimiek. De lach van de hoofdrolspeler George Valentin doet de vrouwen smelten en zijn charmante tegenspeelster wint ook ieders hart door haar onbevangen enthousiasme.

Het feit dat er 10 (!!) Oscarnominaties gegeven zijn (waarvan 5 gewonnen: beste film, beste acteur, beste regie, beste muziek en beste kostuums), maakt nieuwsgierig. Ondanks dat de verhaallijn vrij voorspelbaar is, is het een feest om naar de beelden te kijken. Opvallend: het is muisstil in de zaal. Het verhaal volgt de filmcarrière van de populaire acteur George Valentin. Zijn succes kan niet op en hij geniet hiervan met volle teugen en een groot ego. Maar dan keert het succes tegen hem, een nieuw tijdperk dient zich aan, de stomme films moeten plaats maken voor geluidsfilms. De jonge actrice Peppy Miller creëert haar kans en steelt de show. Ze geniet op haar beurt met volle teugen van de faam dat haar nieuwe leven met zich meebrengt, maar ziet ook wat het doet met George Valentin, de acteur waar ze enorm veel bewondering voor heeft.

Genoeg woorden, de rest laat ik over aan je eigen ogen. Nog één opmerking. Als ik een Oscar weg mocht geven in deze film, dan zou het zijn voor de trouwe metgezel van George, zijn (ik meen Jack Russel) hondje. Deze verdient een Oscar voor eeuwige loyaliteit! Ontroerend schattig. Ga genieten van de beelden en vergeet niet te letten op de prachtige outfits uit vervlogen tijd.

Deze ‘anders dan anders’ film is te zien in Gigant.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox