Theaterbezoek prikkelt kinderfantasie

Donderdag 12 oktober 2017

Door David Levie

Sven Scholten

Programmeur Marijt Helmink – ze studeerde theaterwetenschappen – doet voor schouwburg Orpheus de inkoop. Zij sluit de contracten voor zo’n 300 voorstellingen per jaar. Slechts een klein deel daarvan betreft voorstellingen voor kinderen in het kader van Jeugd & Familie.

„Ik heb de mooiste baan die er is”
Verreweg de meeste voorstellingen die zij voor het komende theaterjaar inkoopt ziet ze helemaal niet. Om de doodeenvoudige reden dat ze nog moeten worden gemaakt. ,,In feite koop ik dus gebakken lucht’’, zegt Marijt met een lach. Ze is getrouwd en moeder van twee kinderen. Dochter Liva is 5, zoon Lander is 2 jaar.

Je bent in Orpheus begonnen bij de afdeling pr en marketing. Nu ben je de programmeur. En daarvan zijn er zo’n 50 in heel Nederland. Je hebt heel veel verantwoordelijkheid gekregen onder de toen voor jou nieuwe directeur Meta Neeleman. Voelt dat als druk?
,,Ik heb heel veel geluk gehad. Dit was een van de drie banen waarvan ik droomde toen ik nog studeerde. Het was voor mij programmeur, directeur of impresario. Dat laatste wil ik dus beslist niet meer en ik twijfel sterk of ik ooit directeur wil worden.  Meta doet het ontzettend knap en ik vraag me af of ik energie krijg van sommige zaken die zij erg goed doet. En dan denk ik vooral aan gemeentepolitiek.’’

Hoeveel voorstellingen bezoek je jaarlijks?
,,Tussen de 100 en 150. Ik ben in een seizoen wekelijks gemiddeld zo’n twee, drie avonden op pad. Tijdens een festival, en dat zijn er zo’n drie per jaar, zie ik vijf voorstellingen op een dag. Ik hoef daarvoor niet buitenshuis te overnachten. Met uitzondering van een festival in Schotland.’’

Te weinig

Orpheus is goed voor zo’n 300 voorstellingen per jaar. Wat is het aandeel voor Jeugd & Familie? En hoeveel voorstellingen zie je zelf?

Orpheus brengt jaarlijks zo’n 40 voorstellingen voor kinderen
,,Te weinig moet ik zeggen. Ik denk dat ik maximaal 10 tot 15 voorstellingen zie die voor kinderen zijn gemaakt. Ik heb het dan over kinderen tussen de 2 en 12 jaar. Jaarlijks nemen we 35 tot 40 voorstellingen voor kinderen op in ons programma.’’

Is Orpheus op het gebied van Jeugd & Familie landelijk mede toonaangevend?
,,Nee. Dat heeft veel te maken met de samenstelling van Apeldoorn en de functie die je als schouwburg in de stad hebt. In Amsterdam heb je bijvoorbeeld de Krakeling, in Almere Twee Turven Hoog en in Den Haag het festival de Betovering. Die steden zijn cultureel veel diverser dan Apeldoorn. Daar wordt veel meer geïnvesteerd in jeugd- en familievoorstellingen.’’

Grote theaters waaronder Orpheus komen af en toe met een voorstelling die alleen voor de toptheaters is gemaakt. Neem als voorbeeld The Fiddler on the roof. Bestaan er ook dergelijke kinderproducties?
,,Vooralsnog niet. Voor een grote productie heel lang in de auto zitten, denk aan War Horse, dat doe je niet met kinderen. Ja, naar de Efteling, maar dan ben je een hele dag onder de pannen.’’

Kijk je nu je moeder van twee kinderen bent met andere ogen naar een kindervoorstelling?
,,Ja. Naar een voorstelling gaan is voor mij vrijwel altijd verbonden met werk. Privé gaan we hooguit een paar keer per jaar. Maar als ik voor mijn werk ga, dan neem ik vrijwel altijd een kind of soms wel twee kinderen mee. Dan is het heel leuk om te zien dat een voorstelling tot hun verbeelding en die van de andere kinderen spreekt. Dat heeft een positieve invloed op een kind.  Dan gaan er luikjes open. De fantasie wordt gestimuleerd, het brein geprikkeld. Daar wordt een kind creatiever van. Nederland is een sportland, niet echt een cultuurland. Kinderen gaan op een sportclub. Maar muziek en theater zijn voor de persoonlijke ontwikkeling voor een kind minstens zo belangrijk. Dat onderschatten we nog wel eens.’’

Ik programmeer niet voor mezelf. Ik kijk naar wat een voorstelling met mensen, dus ook met kinderen, doet.

Word je vaak verrast?
,,Zelden. Je ziet zoveel, je raak erg verwend. Ik kijk met een werk-oog naar theater. Ik kijk soms wat er in de nok gebeurt. Ik programmeer niet voor mezelf. Ik kijk naar wat een voorstelling met mensen, dus ook met kinderen, doet.’’

 

Verzadigd

Raak je wel eens verzadigd?
,,Ja. Maar ik wil er wel aan toevoegen dat wat ik doe heel leuk werk is. Ik zie het eigenlijk niet als werk.’’

Wat is de favoriet van jouw dochter?
,,Buurman & Buurman.’’

In welke zalen van Orpheus hebben kindervoorstellingen plaats?”
De meeste in de Altioszaal en de Rabobankzaal. Een enkele in de Hanoszaal (1250 plaatsen, red). De laatste zijn dan wel vaak  tv-gerelateerd. De Hanoszaal leent zich voor grote producties. Dit seizoen op 2 april 2018 komt het Eftelingtheater met zo’n grote productie. Met veel decors.’’

Wat vond jij eenm van de beste voorstellingen in reeks  Jeugd & Familie van het afgelopen theaterseizoen?
,,Iep. Naar het boek van Joke van Leeuwen. Een heel mooi verhaal over een bijzonder kindje. Heel zorgvuldig gemaakt en ontroerend gebracht. En ook nog eens grappig. Het sprak echt tot de verbeelding.’’

Dus je hebt meteen het boek aangeschaft?
,,Nee, ik had het boek al.’’

Stijgende lijn

Is er in Orpheus sprake van een stijgende lijn wat de kindervoorstellingen betreft?
,,Iets. Maar ik zou geen voorspelling durven doen wat dit seizoen betreft. Mensen kopen laat een kaartje. Later dan bij voorstellingen voor volwassenen. Met een kind plan je niet al te veel vooruit. Ik snapte dat niet zo goed, maar nu wel doordat ik zelf kinderen heb. Je weet dus niet zo snel of een voorstelling goed gaat lopen. Het blijft spannend tot het laatst.’’

Wat is jouw persoonlijke top 3 voor dit theaterjaar?


,,Op drie Introdans voor de jeugd. Moderne dans voor de groep vanaf zeven jaar. Visueel heel aantrekkelijk, ook voor volwassenen. Moderne dans voor beginners.’’

 

 

 

 

Op twee Het Ro Theater met de Woef Side Story. Een heel grappige musical voor 7+.

 

 

 

 

 

En bovenaan alle voorstellingen die we hebben gepland op de woensdagochtend voor kleuters. Van 2 tot en met 4. Creatieve voorstellingen die de creativiteit prikkelen. En waarvoor we nu eens geen entree heffen. Na afloop mag iedereen betalen wat ie er voor over heeft. Kijken of het werkt.’’

Meer lezen over cultuur

REACTIES