Hippe gin, ambachtelijke jenever en meer

Donderdag 16 juni 2016

Door David Levie

Hij is nu een jaartje actief in het voormalige ROC, op de hoek van de Stationsstraat en de Molenstraat. Van de meeste bedrijven die zijn gevestigd in het gebouw met de opmerkelijke naam Tot2021 is vanaf de straatkant niet te zien waarmee ze bezig zijn. Met Bottles & Barrels is dat duidelijk anders. Op de begane grond is het duidelijk dat het om drank gaat. Wijn, bier en gedistilleerd. Maar eigenaar Joop de Braak is niet zomaar een slijter. De man heeft niet alleen een slijtersvakdiploma, maar mag zich ook vinoloog noemen. En binnenkort kan hij daaraan het predicaat liquorist toevoegen. Een gekwalificeerde specialist dus op het gebied van likeuren en sterke drank. Uit binnen- en buitenland.

Na een jaar de voelhorens te hebben uitgestoken weet De Braak welke kant hij op wil met zijn zaak. En daaraan zijn ontwikkelingen in het westen des lands niet vreemd. Daar, in de Randstad, draait het al lang niet meer om alleen whisky en cognac. Gin is bezig aan een ongekende opmars en in het kielzog van deze Britse borrel maakt de jenever een opmerkelijke comeback. Maar dan hebben we het niet over de jajem van weleer. Ambachtelijk gestookte dranken vieren momenteel hoogtij. Nog even en dan is ook het conservatieve Apeldoorn aan de beurt. Deze stad heeft immers ook enige tijd op zijn eigen brouwerij moeten wachten.

Joop de Braak is gereed voor dat moment. Hij is bezig zich te specialiseren. Ook op het gebied van bier. Want hij is de enige slijter die het volledige assortiment in huis heeft van die andere bijzondere Apeldoorner: importeur en oud Heineken-directeur Alfred van Geijn, de baas van Bayern XL. Maar even zo vrolijk verkoopt De Braak een IPA (India Pale Ale) van het Belgische Thorberg waarin vijf soorten hop zijn verwerkt. Ze zorgen voor een aangenaam bittere afdronk.

Terug nu naar gedistilleerd. De opmars is veroorzaakt door trendgevoelige jongeren, tweeverdieners en yups. Voor deze groep is ambachtelijke jenever bepaald geen ouwelullendrank. En gin is nog veel hipper. Voor bekende merken als London Gin, Gordons en Beefeater halen zij hun neus op. Nee, de drank mag wat kosten. Voor een Copper Head in een koperkleurige fles leggen ze grif 50 euro neer. Joop de Braak heeft de flessen uit voorraad leverbaar. Net als de gin (40 euro) waaraan driesterrenrestaurateur Jonnie Boer zijn naam heeft verbonden. En laten we de Monkey 47 uit Duitsland niet vergeten. Juist ja, met 47 verschillende kruiden waaronder uiteraard de jeneverbes.

Joop de Braak heeft her en der wat andere flesjes open staan. Een rum uit de Dominicaanse Republiek die in Nederland wordt gebotteld. Whisky’s (,,een verzadigde markt’’) staan op de plank. Maar dan wel van kleine producenten. En er is al het goede dat het Nederlandse Zuidam aan de destilleerketel ontlokt. Ook Rutte uit Dordrecht laat zich in de winkel van Joop vertegenwoordigen.

O ja , voordat-ie het vergeet. Even proeven. Een chocoladelikeur van echte Belgische chocolade: Callebaut waarmee de grote patissiers ook werken. Het spul lijkt in de verste verte niet op Tia Maria of een Café Marakesh. Veel minder zoet.

De liquorist in spe lacht. Hij weet wat-ie wil. Specialiseren. En dan hebben we het nog niet eens over zijn wijnen gehad. Deels biologisch, vrijwel altijd duurzaam geproduceerd met respect voor mensen, natuur en veelal van kleine wijnboeren. ,,Klein, maar fijn’’, zegt Joop de Braak, die ooit de overbekende merken van de plank hoopt te verwijderen. Maar, ja zover is Apeldoorn niet. Nog niet.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over ondernemen

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!