Bierfestival nieuwe stijl straks tweedaagse

Donderdag 25 oktober 2018

Door David Levie

Het Bierfestival nieuwe stijl stevent af op een tweedaagse. Het Zwitsalterrein lijkt de meest voor de hand liggende locatie, maar de twee organisatoren Dani Levy en Tim Koldenhof willen ook de binnenstad bij het evenement op de eerste zondag van september betrekken. Over het hoe en wat zijn besprekingen gaande met de gemeente, Apeldoorn Marketing en de stichting Centrum Management Binnenstad.

Halverwege dit jaar werd duidelijk dat de Stichting 100 Plus Events niet in staat bleek het noodlijdende Bierfestival dat twaalf edities heeft gekend daadwerkelijk van de grond te tillen. Subsidieperikelen zouden daaraan mede debet zijn. Apeldoorner Dani Levy zag er wèl brood in, kocht het concept en zocht meteen samenwerking met Tim Koldenhof Events. „Op eigen titel”, legt Levy uit. „Iedereen kent mij van de Veluwse Schavuyt en in het nieuwe Bierfestival zal er ongetwijfeld een rol voor de brouwerij zijn weggelegd, maar de brouwerij zal zeker geen hoofdsponsor zijn. Wij zijn op zoek naar en in gesprek met gegadigden. Ook is dat het geval met co-sponsors.”

Het Marktplein was in de loop der jaren het decor van het Bierfestival en trok ook bezoekers van buiten de stad. „Maar aan deze op zich fantastische locatie kleven toch veel bezwaren”, meent Levy. „Neem alleen al het opbouwen. Dat kan pas beginnen als de zaterdagmarkt is afgelopen. En wij hebben plannen om het concept uit te breiden. Met alleen bier red je het niet.”

Bier mag dan de kurk zijn waarop het festival drijft, het duo Levy en Koldenhof denkt ook aan een wijn-corner en ruimte voor gedestilleerd van eigen bodem. „In Apeldoorn worden whisky en gin gemaakt, we hebben in Apeldoorn iemand die zijn eigen likeuren op de markt brengt. Dat soort mensen willen we graag bij het geheel betrekken. Net als ambachten die wat met bierbrouwen te maken hebben. De houten stellages in de supermarkten voor de Veluwse Schavuyt komen bijvoorbeeld uit Ugchelen, er is hier een leerfabriek. Hoe leuk zou een workshop leren schorten maken niet zijn? We willen met workshops ook het publiek actief bij het evenement betrekken.”

Familiefeest

Levy is in het dagelijkse leven werkzaam bij brouwerij de Vlijt. Hij is niet de baas, wel het visitekaartje. Hoe zit het met de eventuele aanwezigheid van concurrent Puik Bieren? „Natuurlijk zijn de mensen van Puik Bieren welkom. Net als de amateurbrouwers van de AWA. Wij zijn een Apeldoorns festival met nationale en dankzij ons netwerk ook internationale ambities. Bier blijft de hoofdmoot met zo’n dertig tot veertig ambachtelijke brouwerijen. Daarnaast denken we ook aan lekker eten en een mooie aankleding. En wat leuke dingen voor kinderen. Het moet echt een familiefeest met uitstraling worden.”

Ambitieuze ideeën die de organisatie alleen denkt te kunnen realiseren als het Bierfestival uitgroeit naar een tweedaags evenement. „Maar als de gemeente met voorstellen komt over de markt zeggen we niet bij voorbaat nee. Het is best mogelijk dat we het festival volgend jaar nog 1 dag op het Marktplein houden. Dat hangt gezien de zaterdagmarkt en het snelle opbouwen van de gemeente af. Mochten we naar het Zwitsalterrein verhuizen, dan denken we aan een verbinding met het Marktplein. Een kleinschalige dependance wellicht. Inclusief een opstapmogelijkheid om met door ons geregeld vervoer naar het Zwitsalterrein te komen. Wij zorgen dan ook voor het retourtje. Kunnen de bezoekers na afloop van het festival een hapje eten in de stad. Die verbinding tussen Zwitsal en binnenstad vinden wij onder meer voor de plaatselijke horeca heel belangrijk.”

bij foto: de drie mannen van 100 Plus Events (links) dragen het evenement symbolisch over aan Dani Levy en Tim Koldenhof (rechts) foto Eva Jansen

ONDERWERPEN

Festival

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over ondernemen

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?