Deal tussen AH en Veluwse Schavuyt
Door David Levie
De Veluwse Schavuyt is bezig zijn positie op de Veluwe te versterken. Twintig filialen van Albert Heijn hebben het hele assortiment van het speciaal-bier uit Apeldoorn in hun winkels opgenomen. Van Harderwijk tot Epe, van Velp tot Ede. Het gaat om flesjes van 33 cl.
De deal is niet zonder slag of stoot gesloten. ,,We hebben een periode van een half jaar nodig gehad om tot elkaar te komen’’, laat marketingman Dani Levy weten. ,,Het is niet de bedoeling dat de supers met het bier gaan stunten. Daar zijn duidelijke prijsafspraken over gemaakt.’’
In de supers staan houten displays van Ugchelense makelij. Maar de weg naar een officieel Veluws streekproduct lijkt inmiddels afgesloten. ,,Verbouwen en verwerken van graan is een dure aangelegenheid. Dat zou de prijs van het bier te veel opdrijven.’’
De Veluwse Schavuyt wil z’n naamsbekendheid vergroten en doet daarom zaken met grote bedrijven. Zo heeft de HEMA in z’n bierpakketten al het Apeldoornse bier opgenomen. Om lokale slijters – ,,zij hebben ons immers groot gemaakt’’ – tegemoet te komen wil brouwerij De Vlijt steun bieden op het gebied van marketing. Grote flessen (75 cl) en cadeauverpakkingen blijven exclusief aan de kleine ondernemers voorbehouden.
In de gemeente Apeldoorn is het flessenbier nu te koop in AH supers aan de Schapendoesweg (hoek Asselsestraat), Zuid, Eglantier, Ugchelen en Beekbergen. De productie aan de Vlijtseweg is inmiddels op de levering aan de supermarkten ingesteld. Brouwerij de Vlijt wil eerst de verkoop in supermarkten afwachten voordat er tot uitbreiding (andere supers) en export wordt overgegaan. ,,Dat is toekomstmuziek’’, besluit Levy. ,,Maar niet onmogelijk.’’
REACTIES