In Beeld: beeldend kunstenaar Anne van As

Zaterdag 20 april 2019

Door Ben Eggermont

Anne van As, beeldend kunstenaar, heeft jaren gewoond en gewerkt in Apeldoorn. Nu al weer een heel aantal jaren wonend en werkend in Amsterdam. Met de expositie House for Sale aan de Elsweg 57 is ze de komende weken nog regelmatig te zien in Apeldoorn.

Je hebt lange tijd in Apeldoorn gewoond en nu even terug voor de expositie House for Sale? In zekere zin een definitief afscheid van Apeldoorn?

,,Van 1995 tot 2008 heb ik in Apeldoorn gewoond en daarna ben ik verhuisd naar Amsterdam. Het is een afscheid van het huis en niet zozeer afscheid van Apeldoorn. Ik heb hier vrienden wonen, collega kunstenaars en mijn schoonmoeder woont hier. Ik neem alleen maar afscheid van deze plek, Elsweg 57.”

Hoe is het project House for Sale tot stand gekomen en voldoet het aan jullie verwachtingen?

,,Het plan voor de tentoonstelling met het thema(t)huis ontstond ongeveer 4 jaar geleden ten tijde van de vluchtelingencrisis. In eerste instantie hebben we (Ineke Wertheim en ik) rond dit thema workshop op scholen gegeven. Het project moest eerst rijpen en de geschiedenis van het huis moest verder onderzocht worden. Ook moest het een en ander gebeuren aan het pand, niet alleen opknappen, maar tevens het uitzoeken van de spullen die erin stonden. Uiteindelijk is het huis en bijgebouw voor de tentoonstelling helemaal leeg geruimd.

„Het project moest eerst rijpen en de geschiedenis van het huis moest verder onderzocht worden”
Daarnaast moest er een goed concept ten grondslag liggen en kunstenaars worden uitgenodigd die werk maken passend binnen het thema (t)huis. De bereidheid van kunstenaars om mee te doen was gelukkig groot. Alleen moesten we voor het aanvragen van subsidies als stichting opereren, daarvoor hebben we gebruik mogen maken van de stichting van Pier Pennings. Het bestuur is erg content met het resultaat. We vonden het belangrijk dat de kunstenaars een kleine honorarium zouden krijgen en momenteel zijn daar ook vanuit de overheid richtlijnen voor. De tentoonstelling voldoet tot nog toe het zeker aan onze verwachtingen, zowel de deelnemende kunstenaars als de bezoekers zijn heel tevreden. Het zingt echt rond.”

Even terug in de tijd. Je bent opgeleid aan de Minerva Academie in Groningen. Wat trok je daarin aan?

,,Dat was niet zo’n bewuste keuze. Ik was als kind altijd aan het tekenen en knutselen, met allerhande materialen. Mijn vader vond dat ik echt een vak moest leren, daarbij kwam de kunstacademie niet ter sprake. Ik wist eigenlijk op dat moment ook nog niet precies wat ik wilde studeren en wilde eerst graag op reis, maar dat was onbespreekbaar. Toen ben ik geschiedenis gaan studeren in Groningen. Ondertussen kwam ik in contact met kunstacademie studenten. Zij inspireerden me om het tekenen en schilderen weer op te pakken en zo zat ik een jaar later op de kunstacademie. Ik had een heel ander idee bij de een kunstacademie namelijk dat het alleen was weggelegd was voor hele grote natuurtalenten. Het was een goede tijd en alles viel op zijn plek. Ik heb daar een eigen schildertechniek kunnen ontwikkelen, door eerst de basis te leren.”

„dat het alleen was weggelegd was voor hele grote natuurtalenten”

Wanneer ontdekte je dat er een kunstenaar in je schuil ging?

,,Eigenlijk pas op de academie, daarvoor is het nooit bij me opgekomen. Ik dacht altijd: ik word docent of zoiets. Op die leeftijd hebben je ouders toch nog heel veel invloed op je.”

Over Anne

  • Geboren: 1959 in Den Haag
  • Ouders: in 2016 en 2018 overleden
  • Broers-Zussen: een oudere broer en zus, ik ben de jongste
  • Verliefd, verloofd, getrouwd: geregistreerd partner met Peter Eggermont en een zoon Dante Eggermont
  • Meest trots op: ik houd niet zo van het woord
  • Raakt geïnspireerd door: bergen, landschappen en dieren
  • Hekel aan: vee-industrie (voorheen bio-industrie)
  • Is gek op: wandelen in de bergen
  • Welk boek ligt er op je nachtkastje: ik heb geen nachtkastje, maar ik houd van lezen, zoals De acht bergen van Paolo Cognetti
  • Waar mogen ze je ’s nachts voor wakker maken: om op reis te gaan en als familie/vrienden om hulp vragen
  • Toekomstdroom: doorgaan met schilderen en tekenen en reizen maken

Je bent altijd actief geweest als autonoom werkend kunstenaar?

,,Ja, dat klopt. Daarnaast organiseer ik tentoonstellingen, commissiewerk, lesgeven en workshops. Als kunstenaar vind ik lesgeven moeilijker te combineren met mijn werk, dat wil ik dan ook voor 200% kunnen doen.”

Wat zijn voor jou de bepalende thema’s en inspiratiebronnen in je werk?

,,Een aantal hoofdthema’s die terugkeren in mijn werken zijn berglandschappen, gebouwen (in de vorm van schuren en chalets), planten en dieren. Deze thema’s hebben gemeen dat ze refereren naar herinneringen en ervaringen. Ik reis regelmatig naar Zwitserland en Scandinavië en verder verzamel ik natuur/dier/ jachtboeken en tijdschriften met een voorliefde voor de berglandschappen uit de jaren ’50, ’60 en ’70, een zwart wit wereld en jaren zeventig kleuren waarin ik ben opgegroeid.

„hoofdthema’s in mijn werken zijn berglandschappen, gebouwen, planten en dieren”
Met die combinatie van beeldmateriaal, mijn eigen herinneringen en mijn reizen, daar ga ik mee aan de slag. Dat vormt al jaren de bron voor al mijn werk.”

Wat wil je dat je werk bij mensen losmaakt?

,,Ik ben vooral geïnteresseerd in hoe wij als mens naar dieren en landschap kijken. Mijn werk gaat over sfeer en een alternatief bieden voor de werkelijkheid, waardoor mensen een andere kijk krijgen op iets wat ze daarvoor als gesneden koek beschouwden. De titels in mijn werk ontstaan achteraf maar willen de kijker toch iets meegeven om over na te denken.”

Schilderen is je hoofddiscipline, beoefen en beheers je daarnaast nog andere?

,,Naast schilderen, teken ik veel en werk ik met Oost-Indische inkt. De tekeningen worden soms collages.”

Je bent hier in Apeldoorn een paar jaar actief betrokken bij het kunstenaarsinitiatief Archipel. Hoe kijk je daarop terug?

,,Ik ben drie jaar samen met Anke Land curator geweest bij Archipel. In die tijd had ik het niet zo in de gaten, maar we hebben wel bijzondere tentoonstellingen en projecten gemaakt. En er zijn nu kunstenaars die het echt gemaakt hebben zoals Charlotte Schleiffert en Matthew Monahan. Het is heel erg goed dat we dat toen gedaan hebben. Jammer dat er nog weinig van dit soort kunstenaarsinitiatieven bestaan. Archipel had een erg goede naam, ook landelijk.

„er zijn nu kunstenaars die het echt gemaakt hebben zoals Charlotte Schleiffert en Matthew Monahan”
Ik ben gewoon als suppoost binnen gekomen en Ferry Staverman vroeg me toen voor de programmering. Het was erg leuk, maar ook wel intensief, de tentoonstellingen en projecten moesten bij mij altijd wel perfect zijn. En iedere week toch wel een keer op stap voor Archipel voor scouting.”

Heb je nog belangrijke kunstenaars die voor je, op wat voor manier dan ook, tot voorbeeld zijn geweest?

,,Ik heb nog wel steeds kunstenaars die me inspireren, en dat kan heel breed zijn. Bijvoorbeeld de cineast, Andrei Tarkovsky, zijn films hebben een behoorlijke indruk gemaakt. De verlatenheid en de eenzaamheid, je wordt door de setting op het verkeerde been gezet. Die beelden fascineren mij en het roept een bepaalde emotie op en stemt tot nadenken. Het beklemt ook. Die beklemming hebben de schilderijen van Francis Bacon ook. Bij Gary Hume, een Engelse kunstenaar, ben ik geboeid door zijn kleurgebruik, verfhuid en hoe hij zijn onderwerpen een nieuwe betekenis geeft. Het is bij mij altijd een mix en niet specifiek één ding.”

„Gewoon naar mijn atelier gaan om te schilderen en te tekenen in de hoop dat er een goed werk in je atelier ontstaat en dat het lukt”
 

Wat zijn voor jou nog uitdagingen waar je nog niet aan toe gekomen bent?

,,Ik heb geen specifieke uitdagingen. Gewoon naar mijn atelier gaan om te schilderen en te tekenen in de hoop dat er een goed werk in je atelier ontstaat en dat het lukt. Dat is mijn uitdaging. Voordat ik echt tevreden ben dat duurt heel lang, ik ben erg kritisch op mijn eigen werk. Het ‘ultieme’ schilderij moet nog steeds gemaakt worden.”

Expositie ‘House for Sale’ aan de Elsweg 57 in Apeldoorn,
van 14 april tot en met 5 mei, donderdag tot en met zondag van 12.00 tot 17.00 uur

 

ONDERWERPEN

In Beeld Portretten

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over ondernemen

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?