In Beeld: Judith Scholten

Zaterdag 28 november 2020

Door Marieke Nuijten

Dit jaar is het exact 5 jaar geleden dat Judith haar Facebook groep ‘Deboefjesshop.nl’ opende. Die Facebook groep veranderde begin 2019 in een webshop. De bestellingen op haar webshop bleven achter, zo bleek begin dit jaar. Tijd om de zeilen bij te zetten en van koers te veranderen, zo dacht Judith. En dat bleek zijn vruchten af te werpen. Judith heeft het drukker dan ooit te voren en kan door de groeiende vraag soms niet eens meer douchen.

Over Judith
Geboren op: 7 januari 1982
Verliefd/verloofd/getrouwd: Ik heb een latrelatie
Kids: Ik ben er 3
Ik wil wel een dagje ruilen met: Ik zou het niet weten
Hier kan ik me druk om maken: Als mensen hun afspraken niet nakomen
Met kerst staat dit op tafel: Dan gourmetten we, standaard
Vroeger wilde ik worden: Prinses
Ik bewonder: Zelfstandig ondernemers, in het bijzonder in deze tijd
Dit goede doel steun ik: Ik doneer KIKA na afloop van de Sinterklaasperiode over alle bestellingen 1 euro. En ik steun graag mensen die van een minima leven, het wisselt
Als ik kon toveren: Dan was iedereen gelukkig

Wie is Judith?

“Een 38 jaar jonge, ondernemende moeder van 3. Ik heb vanaf mijn 10e eigenlijk altijd gewerkt. Samen met mijn moeder en  zus het ik zo’n 10 jaar een kranten/folderwijk gelopen in Ugchelen. Je moest in die tijd zelf nog alle folders in je krant vouwen, wat een werk. Wat later verruilde ik buiten voor binnen en ging werken in een supermarkt. Daar proefde ik van diverse afdelingen. Vakkenvullen, groenten en fruit, vlees- en broodafdeling en een beetje kassawerk. Na jaren supermarkt werd het tijd voor iets anders. Dat anders vond bij de V&D op de fotografie afdeling.

Daar maakte ik kennis met fotografie en leerde intern het vak als fotografe kennen. In 2012 opende ik na het regelen van een hele papierwinkel mijn eigen gastouderopvang in Apeldoorn Zuid onder de naam: ‘Gastouder De Boefjes’. Daarnaast bleef ik lekker fotograferen in mijn vrije tijd. Na mijn scheiding en de daaropvolgende verhuizing had ik geen fotostudio meer thuis. De fotografie bloedde daardoor dus een beetje dood.”

En dus ging je persoonlijke cadeautjes maken?

“Dat deed ik al enige tijd. Maar toen op kleinschalig niveau, vanwege gebrek aan tijd. Toen ik door het wegvallen van de fotografie de handen vrij kreeg meer aandacht te geven aan het maken van gepersonaliseerde artikelen nam dat ineens een sneltreinvaart. Mensen wisten me te vinden wanneer ze iemand of zichzelf iets bijzonders cadeau wilden doen. De drukte met mijn winkel zorgde ervoor dat ik in oktober 2019 stopte met mijn gastouderopvang. Zo gaaf om van je hobby je werk te mogen maken en mensen te verrassen met de dingen die jij maakt. Daarnaast werk ik nog enkele uren in de thuiszorg en doe vrijwilligerswerk, goed te combineren!”

Waarom ben je 1 jaar geleden begonnen aan je eigen webshop en hoe ging dat?

“Mijn werk in gepersonaliseerde artikelen doe ik al 5 jaar. Deze artikelen verkocht ik via mijn Facebookgroep en via via. Tijdens mijn aanwezigheid op braderieën hoorde ik vaak van mensen terugkomen dat ze geen Facebook hadden. En mij dus niet konden vinden. Een webshop leek me dus wel een goed medium. Net voor black friday 2019 was de shop ‘in de lucht’. Maar het liep voor geen meter, ondanks dat er gezegd wordt dat door corona alle webshops gouden tijden hadden. Na de feestdagen viel het stil qua bestellingen.”

 

“Ik keek de kunst af bij andere webshops. En dat bleek me aardig af te gaan, ik belandde met mijn ijshoedjes op de tweede plek op Google!”

 

Oef, dat was even schrikken, wat gebeurde er toen?

“Ik stelde mezelf de vraag: ‘Wat moet ik veranderen om het wel succesvol te maken?’ Toen begon ik me te verdiepen in het gebruikmaken van zoektermen (SEO en SEA) om zo hoger in de google zoekmachine terecht te komen. Ik keek de kunst af bij andere webshops. En dat bleek me aardig af te gaan, ik belandde met mijn ijshoedjes op de tweede plek op Google! Het bijhouden van een webshop vraagt om behoorlijk wat tijd en energie. Mijn zakelijke Facebookpagina is daarnaast ook nog in de lucht.”

Vanwaar de naam ‘De Boefjes shop’?

“Mijn gastouder bedrijf had diezelfde naam ‘De Boefjes’ en onder die naam had ik al aardig wat naamsbekendheid opgebouwd. Het draakje dat ik gebruik in mijn logo, is voor veel mensen direct herkenbaar als: ,Hé dat is Juud!’”

Wat verkoop je in je webshop?

“Wat niet! Veel gepersonaliseerde items, waarvan veel op aanvraag van mijn klanten zelf. Vrijwel alles is mogelijk. Het is erg divers wat ik maak. De ene keer ben ik bezig met een geboortepakje, weer een andere keer maak ik bedrijfskleding of bedruk ik een drinkbeker waarin ik een schoencadeautje doe.”

Dus naast particulieren ook voor bedrijven, welke zoal?

“Ik werk regelmatig voor het cosmetica bedrijf Oriflame en het bedrijf Tupperware, bekend van de bakjes. Die tweede heeft een logo dat erg veel lijkt op het corona icoontje. Niet zo lang geleden kreeg ik vanuit die klant de vraag het Tupperware logo van haar naambordje te veranderen in iets anders omdat het teveel leek op het corona icoontje.”

En die webshop, loopt die inmiddels een beetje?

“Ja, het harde werken werpt zijn vruchten af. Aan de slag gaan met die zoektermen heeft me enorm geholpen. Ook heb ik mijn assortiment deels aangevuld met corona gerelateerde artikelen. Zo verkoop ik gepersonaliseerde mondkapjes met een grappige tekst, tof plaatje of logo. Ook verkoop ik mini flacons met desinfecterende handgel die je aan je sleutelbos kunt hangen. Mensen leveren mij hun ontwerp aan en ik zorg dat het erop komt.”

Wat doe je nog meer om naamsbekendheid te genereren?

“Ik heb het afgelopen jaar heel veel bedrijfspennen met mijn naam, logo en contactgegevens verspreid. Bij iedere bestelling ging er een pen mee naar de klant. Daar zat zakelijk gezien voor mij best een prijskaartje aan maar het hielp wel. Mensen hebben altijd een pen bij zich of nodig. Zo stond ik een tijd terug op een braderie. Daar gaf ik een pen aan een meneer die bij mijn kraam kwam. Een tijd daarna wilde hij geboortelijsten bestellen, maar had geen idee meer hoe mijn bedrijf heette of hoe hij met mij in contact moest komen. Het enige dat hij zich herinneren kon was iets met een draakje. Niet veel later had hij bij toeval mijn pen in zijn hand en dacht: ‘Hé verrek, dit is dat draakje!’”

 

“Tino Martin mag me best bellen met een opdracht.”

 

Zijn er nog meer dingen waaruit blijkt dat het zo druk is?

“Er is een moment geweest dat mijn hele huis bom vol stond. Ik had toen een actie met gepersonaliseerde drinkbekers met daarin een zakje pepernoten voor in de schoen. Deze bood ik aan tegen een heel klein prijsje, om zo ook de minima een fijne Sinterklaastijd te bieden. Die actie liep (en loopt nog steeds) giga goed. Het was zo vol in huis dat ik bij mijn vriend moest gaan douchen, omdat mijn badkamer in een opslagruimte veranderd was.”

Wat voor opdracht zou je graag nog eens krijgen? Of voor wie zou je graag eens iets willen maken?

“Een bekende Nederlander lijkt me wel leuk, voor een geboorte ofzo. Tino Martin mag me best bellen met een opdracht.”

Aan welke opdracht heb je mooie herinneringen overgehouden?

“Ik krijg weleens het verzoek om iets ter nagedachtenis aan een overleden dierbare te maken. Dat zijn mooie opdrachten een gepersonaliseerde kerstbal met een mooie tekst en een naam bijvoorbeeld. Ook bedruk ik voor een bloemist regelmatig rouwlinten. Daar maak ik geen reclame mee, ik vind dat lastig, ongepast. Anderzijds weet ik ook dat ik een ander juist kan helpen of troosten met mijn diensten. Ik wil dat niet commercieel uitbuiten.”

Welk artikel uit je webshop loopt het hardst?

“De schoencadeaus (waar mijn badkamer mee volgepakt stond) op dit moment.”

Welk artikel uit je webshop gebruik jij zelf regelmatig?

“Thuis heb ik eigenlijk weinig staan met een bedrukking of tekst erop. Wel heb ik eens een tekstspiegel gemaakt welke in de woonkamers staat. Oh, ja en een kussensloop op de bank met een foto erop. Maar dan heb je het wel gehad.”

Wat zijn je uitdagingen voor 2021?

“Ik zou wel iets meer met foto bedrukken op artikelen willen doen. Alleen werkt de webhost die ik gebruik me een beetje tegen. Ik kan op dit moment die artikelen niet zo presenteren zoals ik zou willen. Naar een andere webhost verhuizen kan, maar daar gaat een hoop tijd inzitten. Voor nu laat ik het dus maar even zo en gaan lekker verder waar ik mee bezig ben.”

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over ondernemen

ONDERWERPEN

InBeeld Portretten

Elke maandag ons nieuws in de mail?