In Beeld: Nieuwe theatertijden voor Joji Na

Zaterdag 15 juni 2019

Door David Levie

Aan de vooravond van enige ingrijpende wijzigingen heeft Joji Na energie bijgetankt op de Antillen. De zakenpartner van Tim Koldenhof maakt zich op voor een druk einde van het seizoen met als hoogtepunt een jubileumshow in Orpheus op zondag 7 juli ter gelegenheid van het 10-jarige bestaan van hun bedrijf dat in de nabije toekomst weliswaar onder één paraplu opereert, maar naar buiten toe zich tweeledig nadrukkelijk gaat manifesteren.

Met Tim Koldenhof aan het hoofd van de evenementenpoot en Joji Na als de directeur van een theaterschool die steeds verder over de grenzen van Apeldoorn kijkt. Tot in de Randstad toe.

Als alles was verlopen zoals vooraf was gepland, dan was het jubileum al eind 2018 gevierd. Maar privéomstandigheden noopten tot uitstel. Zo moest Joji de prijs betalen voor tien jaar onafgebroken noeste arbeid. Een groot feest organiseren was op dat moment net iets te veel. Het feit dat hij Apeldoorn heeft verlaten doet hem duidelijk goed. ,,Voor de liefde ben ik naar Nijkerk verhuisd. En thuis is nu ook thuis.”

Over de nieuwe opzet waarvoor Joji en Tim hebben gekozen is hij enthousiast. ,,De theaterschool krijgt een eigen naam die we in juli in Orpheus bekend zullen maken. Zo kunnen we ons naar buiten toe veel beter profileren. Tim doet zaken met grote landelijke bedrijven. Als je onder dezelfde naam ook balletles voor kinderen aanbiedt is dat nogal verwarrend. Maar er is maar dan andere namen. Er komt een ander logo, een andere huisstijl en een andere website. Tim Koldenhof Producties gaat uitbreiden. Puur ingegeven door ruimtegebrek hier.”

Vier jaar geleden maakten Tim en Joji (toen nog twintigers) die enorme stap. ,,Het hoogtepunt toch van die tien jaren waarin we samenwerken. Het liep vrijwel gelijk met de fusie die we aangingen met theaterschool STA. Puur toeval, maar wel heel belangrijk. Wij waren goed in zang en acteren, STA focuste zich op dans. Zo hebben we ook veel know how in huis gehaald. Ik wil dan ook Nelke van der Gaag noemen, de toenmalige directeur van STA. Zij heeft het vertrouwen gehad om met Tim en mij te werken en STA bij ons onder te brengen.”

„Stap naar Zwitsal is ons grootste succes”

,,Door die nieuwe plek, de accommodatie en het team zijn we gegroeid naar 850 mensen die nu binnen de school actief zijn. We kunnen alles bieden wat met zang, dans en acteren te maken. En we groeien nog steeds. Die stap naar de Zwitsal is ons grootste succes tot nu toe en we zijn de gemeente dankbaar dat we die stap hebben kunnen maken. Dit terrein heeft ons een enorme boost gegeven.”

Ook het onderwijs heeft de theaterschool omarmd. Dertig procent van de omzet van de school wordt door lesgeven voor en op scholen (gymzalen, klaslokalen aula’s) bepaald. Nu nog in Gelderland en Overijssel, straks ook in de Randstad. Een vaste kracht is voor die uitbreiding aangenomen. In totaal werken er dertig mensen voor de school die nog een maand moet wachten op haar nieuwe naam.”

Gaandeweg komen andere successen ter sprake. ,,Met name de zakelijke evenementen die Tim organiseert”, vertelt Joji. Is het dan alleen maar rozengeur en maneschijn? Joji lacht. ,,Zeker niet. Ik ben voor een heleboel films, series en commercials afgewezen. Die afwijzingen horen bij het vak. Maar het is wel hard en het went nooit.”

„Grotere tegenpolen dan Tim en ik bestaan niet”

De twee met hun sterk uiteenlopende karakters hebben van elkaar geleerd. Zeker, er zijn wel eens grote meningsverschillen, boosheid soms, maar lang duurt dat niet. ,,Grotere tegenpolen dan Tim en Ik bestaan er niet. We zijn daardoor heel aanvullend. We weten ook dat er toch op een bepaald moment – en vaak is dat snel – een beslissing moet worden genomen. We zijn geen vergaderaars. Een keer per week hebben we samen overleg.”

Joji leerde Tim in Orpheus kennen toen hij 16 was. Joji had net de Young Talent Award gewonnen, een landelijke prijs voor zijn korte film. De 17-jarige Tim rondde een studie af met een eindexamenproject dat de titel Moulin Rouge meekreeg en in Orpheus werd uitgevoerd. Joji zat in de zaal. ,,Ik had een kaartje gekocht, ja. En nu staan we in juli weer in Orpheus. Voor ons toch een magische plek.”

De paradepaardjes die 7 juli optreden komen uit Joji’s eigen stal. Hij is ook de man achter de Nederlandse Acteurs School, een opleiding van een half jaar voor volwassenen. Wie zich aanmeldt is aan ballotage onderhevig, de docenten zijn vakmensen van naam: Halina Reijn, Maria Kraakman (winnares Gouden Kalf), Eva van der Gucht (’t Schaep met de vijf Pooten) en Rianne Gerritsen (Luizenmoeder) zijn daar voorbeelden van.

„Vrijwel iedereen die hier komt is verbaasd over de faciliteiten”

Uit het hele land weten ze de Vlijtseweg in Apeldoorn te vinden. Deelnemers èn docenten. Parkeren is op het Zwitsalterrein geen probleem. ,,Vrijwel iedereen die hier komt is verbaasd over de faciliteiten die we kunnen bieden en die je elders niet of nauwelijks aantreft. Onze eindpresentatie is trouwens niet in Apeldoorn, maar bij Stage Entertainment in Amsterdam. Hoe landelijk wil je het hebben? In juli leveren we onze tweede lichting af. Wij spiegelen niemand wat voor. Garantie op werk kunnen we niet geven.”

Hij geeft wel nog een aantal namen die zijn leven een rol hebben gespeeld en nog spelen. ,,Ten eerste Tim. Zonder hem had ik dit nooit kunnen doen. Onze adviseur Henry Calf, een Apeldoornse ondernemer is heel belangrijk. Theatervrouw en dramadocente Gilian de Vries wil ik noemen. Een persoonlijke steun en toeverlaat en bovendien gaf zij mij de kans om voor de klas te staan op het Veluws College Cortenbosch. Zo heb ik ervaring in en met het onderwijs op kunnen doen. Cortenbosch komt met Gilian nog steeds bij ons.”

Het is bekend dat Joji graag voor de camera staat. Film, tv-series, reclame, acteren is zijn lust en zijn leven. Hij heeft niet alles kunnen accepteren wat hem in de loop der tijden is aangeboden. Zijn werk in Apeldoorn stond dat niet toe. Maar hij pikte ook zo zijn graantjes mee. En aantal afwijzingen ten spijt. ,,Een wereldwijde reclame voor Pringles bleek uiterst lucratief. Een grote droom is een eigen productie op de planken te brengen. ,,Ik denk in de sfeer van de betere dramaseries zoals Penoza. Daar bereid ik me wel op voor ja.”

Het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet kan gaan. Maar Apeldoorn blijft voor hem de ideale uitvalsbasis. ,,Hier kunnen we ons onderscheiden. We hebben zoveel te bieden. Van repetitieruimte tot en met zakelijke activiteiten. Alle elementen zijn er. Wat zeg je? Verhuizen naar de Randstad? O no, geen sprake van.”

Meer informatie over de show op 7 juli: https://timkoldenhof.nl/10-jaar-tim-koldenhof-producties/

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over ondernemen

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?