Innovatie troef in Create in Apeldoorn

Maandag 3 oktober 2016

Door David Levie

door David Levie

ACEC en innovatie zijn nauw met elkaar verbonden. In de reeks Create in Apeldoorn laten drie stadgenoten komende woensdagavond (5 oktober) hun licht over innovatie schijnen: Carla Maessen (Hotel De Keizerskroon),  Ab van Hell (juwelier) en Coen de Ruiter (Apenheul.) De drie sprekers vertegenwoordigen allen een bedrijf dat naar samenwerking streeft.

Ze was al eens voor de Keizerskroon actief in de hoedanigheid van sales- en marketing manager. Sinds een jaar of drie is Carla Maessen de directeur van Apeldoorns meest gerenommeerde hotel. Komende woensdag doet ze een boekje open over het thema Gastvrijheid en Beleving en Apeldoorn Congresstad.

Maessen is in dienst van de Bilderberg Hotels. Hoewel de contouren duidelijk vastliggen heeft zij als directeur de vrijheid om een aantal belangrijke zaken zelf in te kleuren. Haar ambities liegen er niet om. Zo streeft ze ernaar om af te rekenen met het ietwat stoffige en oubollige imago waaraan het hotel aan de Koningstraat nog altijd onderhevig is. Zo mikt ze met haar medewerkers niet alleen op zakenmensen en de grijze golf, maar ook op de generatie tussen 25 en 35 jaar. Het restaurant is verbouwd, van de lounge wil ze het liefst dé huiskamer van Apeldoorn maken.  De kaart met onder meer streekgerechten is op dat streven aangepast. Nu nog staat het restaurant grotendeels in dienst van het hotel, over een paar jaar hoopt ze 40 procent van de restaurantgasten van ’buiten’ welkom (met name Apeldoorn) te heten . Gasten die niet blijven slapen dus. ,,Dat is moeilijk” geeft ze toe. ,,Zeker als het om jongere gasten gaat. We zitten nu eenmaal niet aan het Caterplein.’’

Een ander doel is Nederland gastvrijer maken. Het woord hufterig wenst ze niet in de mond te nemen, maar ze is wel van mening dat we van de ons omringende landen kunnen leren. Gastvrij zijn, is wat anders dan onderdanig gedrag. ,,Wat is er mis met dienend zijn, interesse in een ander te hebben, een gast te laten voelen dat hij welkom is, ‘m te verrassen? Ik denk dat wij een inspiratiebron voor anderen kunnen zijn. Op die manier willen we ons onderscheiden.’’

Ze wil bedrijven ontvangen die niet alleen een spreekwoordelijk kijkje kunnen nemen in de keuken, maar achter alle schermen van het hotelbedrijf. Van sales tot de huishouding. Ze denkt ook aan diners waarin de etiketten worden belicht en aan andere interactieve zaken ten einde directies duidelijk te maken hoe bedrijven met klanten om zouden kunnen gaan. ,,Een klant is geen bon. Ja echt, er zijn bedrijven die hun klanten als bon betitelen. Een klus die je even klaart om je vervolgens weer op te maken voor de volgende klus. We hebben in Nederland nog wat in te halen. Wij zijn minder dienstverlenend dan het nabije buitenland.’’

Ook als congresstad heeft Apeldoorn in haar ogen nog wat in te halen. Vandaar dat ondernemers een samenwerkingsverband zijn aangegaan, een professioneel bemiddelingsbureau in de arm hebben genomen en  iemand hebben aangesteld om de zakelijke markt boven vijftig personen zo vlot mogelijk te bedienen. ,,Een noodzaak want de vraag is kleiner dan het aanbod. Door je als stad te profileren, service te bieden en als zodanig mensen aan je te binden stippel je een koers uit voor de langere termijn. Al wordt het in Nederland Congresland nooit meer zoals het voor de crisis was’’, geeft ze toe. Maar een afwachtende houding aannemen is stilstand in de ogen van Carla Maessen. Ze is de kersverse voorzitter van de stichting Apeldoorn Congresstad en ze weet dat ze twee petten op heeft en niet alleen op eigenbelang uit moet zijn en daardoor soms op spitsroeden moet lopen. Uiteraard wil ze net als anderen die hun net uitwerpen een dikke congresvis vangen. Maar er zijn momenten waarop haar Keizerskroon vol zit en dan wil ze die vis graag voor haar stad  behouden. ,,We willen Apeldoorn als congresstad profileren, niet als locatie’’. Ze noemt een voorbeeld. ’s Morgen koffie op de Julianatoren of Apenheul, ’s middags ergens in de stad het congres en ’s avonds dineren op Paleis Het Loo.’

Tijdens het gesprek is op de achtergrond het geluid van een boor hoorbaar. ,,Een groot aantal badkamers wordt vernieuwd’’, zegt ze.  En hoe zit het met Carla Maessen zelf? Blijft ze de Keizerskroon als directeur trouw? Ze lacht. ,,Daar ga ik niet alleen over. Maar als het aan mij ligt knoop ik er nog graag een paar jaar aan vast. Ik heb het hier buitengewoon naar m’n  zin.’’

Inlooptijd: van 18:30 – 19:00 uur
Programma: van 19:00 t/m 20:45 uur.
Deelnamekosten: p.p. € 25,- inclusief een warm buffet en drankjes.

Opgave: stuur mail naar gerrit@steenbergen.cc
Voor informatie bel 06-5434887

Relaties: Mocht u relaties willen meenemen dan kan dat ook.
Voor informatie bel 06-5434887
Reserveren is noodzakelijk.

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over ondernemen

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?