Vrouwen in de horeca: Monique Beckers

Zaterdag 14 mei 2016

Door Redactie

Midden in de Korenpassage zwaait Monique Beckers al bijna negen jaar de scepter over Het Apeldoorns Koffiehuys. Haar zaak is bepalend voor het overdekte winkelcentrum dat in crisistijd even leek te wankelen.

Hoe en wanneer is het allemaal begonnen?

,,We zijn opengegaan op 1 juni 2007. De reden is dat ik altijd in de horeca gewerkt heb. Eerder een lunchroom heb gehad in Lelystad en daarvoor een cateringbedrijf. Dus dit was zeg maar mijn derde horeca-avontuur. Ik had er weer zin in mijn jongste dochter was vier en die ging precies met de opening naar school. Dus ik had ook weer tijd.”

Waarin willen jullie je echt onderscheiden ten opzichte van de concurrentie in het stadshart?

,,Wij zijn dag-horeca en dat is al het grootste onderscheid. We hebben heel veel vaste gasten en de nieuwe die we na de sluiting van V&D hebben gekregen blijven ook komen. Mensen vinden het leuk als ze herkend worden  Waar we bekend om staan is dat we alles zelf maken, van gebak tot  de soepen. Veel aandacht besteden we aan de prijs/kwaliteitsverhouding. Een kopje koffie is € 2,10 maar dan wel met het borreltje en een lekker koekje. De high-tea is nog steeds een hot item. Alle salades zijn gemaakt met verse en gezonde producten. De sappen en de smoothies worden a la minute geperst.’’

Wat zijn de tegenvallers?

,,De groeiproblemen. Soms is het gewoon te druk. We gingen al van 150 naar 200 zitplaatsen. Vervolgens gingen La Place en Roberto’s dicht. In een maand tijd zijn we van 14 van 14 personeelsleden naar 22 personeelsleden gegaan. Waarvan vier fulltime. En dan praat ik niet over oproepkrachten. Iedereen is echt in loondienst.  Eén meisje werkt  al vanaf dag een bij mij en een ander al acht jaar.’’

Wie heeft het interieur bedacht?

,,Negen jaar geleden zijn we klein begonnen. De uitvoering heeft toen Marco Roodnat gedaan. Bij latere verbouwingen  heb ik alles zelf bedacht en gedaan  De laatste verbouwing kregen we er 80 vierkante meter bij. Daardoor kon we van twee naar vier wc’s gaan. Daardoor zijn wachttijden bij de toiletten opgelost.  De meubels, dat  is een gekke hobby van me. Ik loop bij verbouwingen alle kringloopbedrijven af.  Drie keer per week ben ik ze allemaal even langs gaan en zo heb ik echt in anderhalve maand tijd van alles bij elkaar gescharreld. Ook nog het een en ander van Marktplaats. Ik ben wel in de buurt gebleven. Niet te ver rijden. Als hobby zou ik zo nog wel een paar pandjes willen inrichten.’’

Je bent nu voor het eerst sinds enige tijd op zondagen dicht en op maandagen open. Waarom?

,,Het was eigenlijk een grapje. Theo van BlaBla die zat de hele tijd te zeuren. Zo van waarom ga je niet op maandag open? Maar het was toen wel mijn enige vrije dag. De zondagen liepen wat terug.  Ik denk dat het een hele goede beslissing is geweest. Nu heb ik heel veel meer regelmaat. Ik kan wat met de kinderen gaan doen en ik hoef niet meer te rommelen met roosters voor de zondagen. We gaan ’s maandags pas om 12 uur open. We doen dat nu vier maanden en over een half jaar maken we de balans op. Ik denk dat er nog wel wat groei op de maandag mogelijk is.’’

Wat verwacht je van de komende jaren?

,,Mijn focus ligt na deze groei in eerste instantie op de perfectie.  Daarnaast houd  ik wel rekening met nog meer groei. We zijn net voor de crisis begonnen en we zijn die tijd prima doorgekomen. De groei gaat maar door. Ook nog eens heel organisch. Blijkbaar heeft nog niet iedereen ons ontdekt.’’

ONDERWERPEN

Portretten Vrouwen in de horeca

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over vrouwen in de horeca

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?