Vrouwen in de horeca: Sanne de Vries

Zaterdag 13 augustus 2016

Door Redactie

Op het kleinschalige bedrijventerrein Schumanpark bij de Europaweg in Apeldoorn is het cateringbedrijf ‘Maître Deux’ van Sanne de Vries en haar man Sjon de Vries sinds 2010 actief.

Hoe ben je in deze tak van de horeca terecht gekomen?
,,Eigenlijk door mijn man, mijn man is al jaren kok. Hij wilde graag voor zichzelf een cateringbedrijf beginnen, dat heeft hij ook gedaan. Het werd zo druk, dus moest er iemand bij en dat ben ik geworden. Oorspronkelijk heb ik facility management gestudeerd. Daarin zitten veel facetten in die goed van pas komen in de horeca. Klantbeleving, logistiek, administratie, klantcontact, offertes, website, folders maken. Zo ben ik erin gerold.”

Hoelang bestaan jullie nu en hoe zijn jullie de crisis doorgekomen?
,,Zeven jaar geleden zijn we begonnen en van de crisis hebben we weinig gemerkt eigenlijk. Dat komt denk ik doordat we in de crisis zijn begonnen. We zijn met z’n tweeën, we vormen samen het bedrijf dus zoveel personeelskosten heb je niet. Je kunt onderaan beginnen en we zijn eigenlijk alleen met de stijgende lijn bezig. We hebben geen dipje gehad. We zijn inmiddels volwassen.”

Hoe zou je je klantenkring willen omschrijven?
,,Door de jaren heen hebben we nu meer zakelijke klanten. We hebben veel scholen als klant en MKB bedrijven. De grote bedrijven doen het vaak intern met een Albron of Sodexo. Daar kom je dan niet tussen, tenzij ze iets willen wat buiten de contracten valt. Zo doen wij voor de avonddocenten van Aventus de overwerkmaaltijden.”

Wat is voor jullie het belang van sociale media? Lust of last.
,,Ja, vooral Facebook, twitteren doen we eigenlijk niet. Facebook past bij ons eigen sociale media gedrag. We hebben wel een Twitter account maar gebruiken dat heel weinig. Soms wel zoals bij het Drakenboot Festival. Eigenlijk moeten we het vaker gebruiken. De website is goed geoptimaliseerd voor Google gebruik. En verder mond tot mond reclame.”

Wat maakt jullie zaak nu juist speciaal, waar komen de klanten voor?
,,Ons hoofddoel is de klant een hele mooie beleving te geven. Het is zijn feestje en zijn gasten komen. Wat is er mooier als zijn gasten zeggen, wat heb je lekker gekookt. Wat wij belangrijk vinden is het gevoel, het is zijn feest, het wordt een bijzondere dag. Hij heeft tijd om met de gasten te praten.”

Hoe zou je jullie cateringaanbod willen kenmerken?
,,Wat we veel doen zijn de Hollandse buffetten in vele varianten. Lunches, overwerkmaaltijden, bedrijfsrecepties of een walking-dinner met life-cooking. Dat zijn allemaal kleine gerechtjes die worden uitgelopen, de mensen kunnen blijven staan. We regelen dan statafels. Het is vertrouwd op de eigen locatie maar wel heel culinair en heel veel beleving. Onze klantenkring is 70% zakelijk, 30 % is particulier. Het hele aanbod staat gewoon online op de website met alle prijzen. Buffetten vanaf 20 personen. Voor de overblijfmaaltijden voor de zakelijke markt is de ondergrens 10 personen.”

Wat zijn de specials in jullie aanbod?
,,O.a. de stamppotten, Sjon maakt ze altijd heel lekker met kruiden. Dat lijkt heel gewoon maar ze zijn wel speciaal, met worst van de Keurslager. Er moet altijd een goede prijs / kwaliteit verhouding zijn. Naast de beleving die we als hoofddoel hebben. De seizoensbuffetten zijn wat duurder met mooie ingrediënten. De mensen kunnen zelf pakken wat ze zelf lekker vinden. Er is altijd voldoende, nog nooit te weinig gehad en ook nooit extreem teveel.”

Hoeveel uur werk je in de week en hoe bewaar je de balans tussen werk en privé?
,,Verschilt heel erg, gemiddeld 50/60 per week. De zondag is nu wel vrij. In de vakantieperiode is het wat rustiger. Alle bedrijfsrecepties met Kerst dan zijn we weer heel druk. Op zich heb je naast de Kerst niet echt hele drukke periodes. Je hoeft maar een evenement te hebben als het Drakenboot Festival en die maand is de piekmaand van het hele jaar.”

Je doet het uiteraard niet in je eentje. Wat voor team staat er om jullie heen?
,,Wij met zijn tweeën zijn het team waar de hele zaak op draait. We vullen elkaar goed aan qua karakter en daarom kunnen we denk ik goed samenwerken. Sjon is meer een doener, gewoon hupsakee. Ik ben meer van het gevoel. Ik vind het leuk om mensen te verrassen. Als het nodig is kunnen we op afroep hulpkrachten inschakelen.”

Hoe kijk je naar de toekomst, staan er nog plannen op stapel, hoe ziet Maître Deux er over 5 jaar uit?
,,De catering verder stabiliseren en uitbouwen en her en der meer gaan doen met evenementen. Dat is wat onze visie is. We hopen volgend jaar verder te borduren op het succes van het Drakenboot Festival. Verdere samenwerking zoeken en meer vertrouwd raken met de evenementen wereld.”

Noot: Nog even dit,  Sanne doet mee aan het ‘SwimtoFightCancer’ zwemevenement op zondag 18 september 2016 in het Apeldoorns kanaal, je kunt haar eventueel steunen via http://apeldoorn.swimtofightcancer.nl/doneer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over vrouwen in de horeca

ONDERWERPEN

Portretten Vrouwen in de horeca

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!