Het eeuwige trein naar Arnhem gezeur

Zaterdag 12 mei 2012

Door Nataliefde

Randy Gasper

We kunnen er alweer een aantal maanden over lezen in de krant; de inspanningen van de provincie Gelderland om te kijken naar de mogelijkheden om een rechtstreekse treinverbinding tussen Apeldoorn en Arnhem te realiseren. Zelfs in het coalitieakkoord is deze lijn opgenomen. Maar: in 2010 werd het plan in de ijskast gezet. En in 2008 ook al.

Veluwse Stoomtrein Maatschappij
Maar goed. Er wordt dus (weer) gesproken over drie varianten: een verbinding over de huidige VSM-lijn (die officieel eigendom is van de Veluwse Stoomtrein Maatschappij). Deze variant is de meest haalbare maar ook de meest dure, aldus onderzoeksbureau Goudappel Coffeng. Om commercieel treinverkeer over dit oude spoor te laten rijden, is meer dan 100 miljoen euro nodig. Maar de provincie Gelderland laat zich nog niet afschrikken door dit bedrag, omdat dit de lijn is met potentieel de meeste passagiers. De VSM loopt door Apeldoorn Zuid, Lieren, Eerbeek en Dieren.
De tweede variant is de Emperbocht, een bypass tussen de lijnen Apeldoorn-Zutphen en Zutphen-Arnhem. De derde mogelijkheid is kopmaken in Zutphen. Dat betekent dat de trein uit Apeldoorn station Zutphen inloopt en vanaf daar in omgekeerde richting richting Arnhem rijdt. Een eventuele vierde variant (een nieuwe spoorverbinding langs de A50) is eigenlijk al afgeschreven – echt te duur.

Overlast
Veel Eerbekenaren en liefhebbers van de stoomtreinen op de VSM-lijn zijn niet blij met het eerste alternatief. De bewoners van Eerbeek is beloofd dat de zogenaamde Koningslijn alleen voor toeristisch treinverkeer is en blijft, zeggen veel inwoners van het dorp, waar de VSM-lijn bij veel mensen bij wijze van spreken door de tuin loopt. Ze zijn bang voor geluidsoverlast, verkeersopstoppingen en onveilige situaties. Bovendien zal het traditionele VSM-verkeer helemaal verdwijnen. De tegenstanders hebben al een website opgericht om commercieel treinverkeer over deze lijn tegen te gaan.

Alle opties open
In De Stentor valt te lezen dat de provincie Gelderland alle opties nog even ver open houdt. Volgens een gedeputeerde moet er nog naar van alles gekeken worden voordat er een besluit komt: exacte reistijden, hoeveelheid reizigers, kosten, veiligheid, inpasbaarheid in woonwijken en in bestaande lijn tussen Dieren en Arnhem.

Onrendabel
Is al deze moeite alweer voor niets? De kans zit er weer dik in. Dit onderwerp komt al tijden om de zoveel jaar weer terug op de agenda om te worden onderzocht op haalbaarheid. En uiteindelijk wordt het dus weer onrendabel geacht. Wanneer wordt dat eens ingezien?

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over politiek

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?