Weekboek College: Reclamebelasting?

Woensdag 9 februari 2011

Door Hans Wegman

Als je,  zoals ik, wat langer meeloopt als wethouder dan zie je een aantal items steeds weer terugkomen. Hondenpoep is de bekendste  maar ook de discussies over vuurwerk, de kwaliteit van de wegen en het bestrijden van de gladheid komen steeds weer terug. En er is nog één; de feestverlichting in de binnenstad. Je kunt er medio november de klok op gelijk zetten: gedoe over de kosten van het ophangen van de feestverlichting. Een aantal ondernemers weigert steevast om mee te betalen. Dit tot ongenoegen van de wél meebetalende binnenstadsondernemers. Als wethouder voor economische zaken betreur ik deze tweespalt.

Deze tweespalt kan opgelost worden door het invoeren van gemeentelijke reclamebelasting waarbij ondernemers worden aangeslagen voor reclame-uitingen die vanaf de openbare weg zichtbaar zijn. De opbrengst  van de belasting wordt door de gemeente, na aftrek van kosten, als subsidie beschikbaar gesteld aan een “Stichting ondernemersfonds binnenstad Apeldoorn”. Discussies over de financiering van zaken als feestverlichting en gezamenlijke evenementen kunnen met een dergelijk fonds worden getackeld. Er is dan immers een gezamenlijk potje. Goed om te weten is dat wij het hier niet over een nieuw fenomeen hebben. In gemeenten als Maastricht, Zaandam, Delft en het nabijgelegen Zutphen bestaat de reclamebelasting al langere tijd.

Ons college dubt over de invoering van reclamebelasting in Apeldoorn. Met de opbrengsten van de reclamebelasting kan absoluut een impuls worden gegeven aan de levendigheid van de binnenstad, zo verwachten wij. De ondernemers die wél mee betalen aan de feestverlichting zijn met de invoering van reclamebelasting goedkoper uit; free-riders zitten niet langer voor een dubbeltje op de eerste rang. Gelijke monniken, gelijk kappen. De commotie over de feestverlichting is daarmee voor eeuwig en altijd passé.

Maar aan de andere kant gaat het hier wél om een nieuwe gemeentelijke belasting. Als college hebben wij bovendien uitgesproken om méér aan de samenleving zelf over te laten. Nieuwe regelgeving in de vorm van een heffing op reclame strookt niet met dit voornemen. Ook dringen wij de bureaucratie niet terug met de invoering van een nieuwe belasting. Het innen kost menskracht en dus geld.

Zie hier in een notendop de pro’s en contra’s inzake reclamebelasting. Ons college dubt en is benieuwd hoe ú er tegen aan kijkt.

Hans Wegman, wethouder gemeente Apeldoorn.

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over politiek

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?