Bedienen met een glimlach: Muriël’s stralende rol bij Brownies en Downies

Donderdag 21 maart 2024

Door Jasmijn ten Napel

Vandaag, op de Nationale Downsyndroom-dag, zetten we Muriël Gijzen (26) in het zonnetje. Muriël werkt bij Brownies en Downies in Apeldoorn. Haar favoriete eten is pannenkoeken met jam en poedersuiker. Ze geniet van gezelschap en gaat graag wandelen met vriendinnen van haar woongroep. Samen met haar begeleider en tevens bedrijfsleider Nino Waanders vertelt ze over zichzelf en haar werk.

Waar ben je trots op?

Dit is een ingewikkelde vraag. Waar ben je nou eigenlijk trots op? Muriël kijkt naar Nino en zegt: “Trots op Nino.” “Dat is lief. Is er ook iets van jezelf waar je trots op bent? Bijvoorbeeld dat je zoveel wandelt?” vraagt Nino. Elke dag loopt Muriël zelfstandig naar haar werk hier, ongeveer tien minuten lopen vanaf de woongroep in het Oranjepark. Met een grote glimlach knikt ze ja.

Als ze komt lunchen op haar werk, neemt ze het liefst een broodje kroket met een cappuccino. Op gebied van interesses kan ze veel noemen, aan beweging geen gebrek: “Ik ga altijd hardlopen en wandelen. Ik hou van zwemmen en sprookjes.” Ook gaat ze wekelijks dansen met haar moeder.

Ze grinnikt als ik vraag waar ze graag voor spaart. “Ik ben verslaafd aan schoenen, vooral aan hakken.” “Ook de hele hoge met een dunne hak?” vraagt Nino. Met trots antwoordt ze: “Ja, ook die.”

Brownies en Downies in Apeldoorn vieren dit jaar hun 5-jarig jubileum. “Ik ben hier begonnen in de keuken, maar pas later, tijdens de corona periode, ben ik begonnen met het begeleiden van medewerkers en ben ik meer op de voorgrond gaan werken. Elke dag is anders, vooral als onze ‘kanjers’, zoals wij ze noemen, vrolijk naar huis gaan, ga ik ook vrolijk naar huis,” vertelt Nino.

“We bieden ondersteuning waar nodig is. Sommige medewerkers hebben moeite met het begroeten van gasten. Goedemiddag of goedemorgen zeggen is al best ingewikkeld. Het is fantastisch om verbetering te zien optreden.” Nino vertelt over de uitdagingen die elke dag weer ontstaan bij het verbeteren van dingen waar ze moeite mee hebben. “We bieden één-op-één trainingen om hen goed uit te leggen hoe ze te werk moeten gaan,” vertelt Waanders.

Elke dag om 9.00 u beginnen ze met het verdelen van de taken. “Op het whiteboard stellen we een vaste taak voor de dag voor elke persoon in en een schoonmaaktaak. Deze taken verdelen we willekeurig om te voorkomen dat er taken blijven liggen,” vertelt de bedrijfsleider. Samen sommen ze de taken op: “Bestellingen opnemen, gastvrouw of gastheer zijn, achter de bar werken en tot slot bestellingen wegbrengen.” Vandaag staat bij Muriël het opnemen van bestellingen en het schoonmaken van bestek, glazen en een aparte ruimte op het programma.

Wat vind je het leukst aan je werk?

“Het is gezellig, iedereen is heel lief.” Muriël vindt het leukst om bestellingen op te nemen. “Er loopt iemand met me mee naar de tafel om drinken en eten te bestellen,” vertelt ze. Na een werkdag mogen de medewerkers zichzelf een aantal sterren geven, tot maximaal 5. “Dan bespreken we wat er goed ging vandaag en wat nog beter kan,” licht Nino toe.

Met zonnig weer gaat Muriël graag wandelen met haar vriendinnen Maud en Anne. Nino sluit af: “We kunnen niet wachten tot de zomer, dan kunnen de gasten hier ook op het terras terecht voor een kopje koffie bij de lunch of gebak.”

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!