Christmas Carol wordt traditie in Gigant
Door David Levie
Gigant wil van de opvoering van A Christmas Carol een tweejaarlijkse traditie maken die niet zoals het geval is geweest wordt onderbroken. Theatermaker/stadsdichter Aad van der Waal, die de erfenis van Dickens voor Apeldoorn conserveerde kan zich in dat streven vinden. Op 22 en 23 december staat de klassieker weer op de rol. Met op de eerste dag een avondvoorstelling en op de tweede een matinee.
Heel lang behoorde A Christmas Carol tot het erfgoed van Theater Merlijn in Orden. Toen Aad van der Waal na veel rampspoed (een verpauperd gebouw dat zo lek was als een mandje) zijn vestzak-theatertje moest opgeven leek het doek te zijn gevallen. Maar docent Frans Scholten haalde hem over om het nog eens dunnetjes over te doen. In Gigant. Frans introduceerde Aad niet alleen bij Gigant , maar bood ook meteen zijn diensten aan hetgeen in dankbaarheid werd aanvaard. Ook deze keer is Scholten als mede-regisseur van de partij. Gezien zijn stem en vakkennis richt hij zich vooral op het muzikale deel.
Gigant heeft er meteen een project van gemaakt. Iedereen kon zich inschrijven om als cursist mee te doen. Aad van der Waal liet daarnaast oudgedienden van Merlijn aanrukken. Zij hadden in het vestzak-theater aan de Ruysdaellaan immers ervaring genoeg opgedaan om het stuk te dragen. Ook nu is een vijftal Carol-veteranen van de partij. Daarnaast spelen verstandelijk beperkte acteurs mee van Het Apeldoornse Schaap.
,,De hoeveelste Christmas Carol?’’ Aad van der Waal denkt diep na. ,,Ik ben de tel kwijtgeraakt. Meer dan twintig in ieder geval. Ik verander er iedere keer wat aan. Het verhaal is zo sterk dat het al die jaren fier overeind is gebleven.’’
Het moge duidelijk zijn: Van der Waal bewerkt ’de Carol’. Voor zijn leerlingen was het een groeistuk. Wat met een klein aandeel binnen het geheel begon kon voor de acteur tot een dragende rol uitgroeien. Zijn vrouw Anne Marie tekende voor de kostuums. Ook op het allerlaatst toen de kledingstukken al van de hand waren gedaan, maar een studente aan de modeacademie toezegde een bijdrage te willen leveren werd er alsnog besloten tot een uitvoering. ,,Na drie weken kwam ze niet meer opdagen’’, zegt Aad met een grijns. ,,We hebben haar nooit meer gezien. Anne Marie heeft daardoor dagen achter de naaimachine moeten zitten.’’
De sociaalbewogen Dickens voert in zijn kerstklassieker drie geesten op. Zij laten de aan misantroop en uitbuiter Scrooge zien welk een miserabel mannetje hij is. Hoe schandelijk hij zijn werknemer behandelt wiens zoontje aan tuberculose lijdt en het volgend jaar niet meer zal halen. Maar het komt toch allemaal goed. Scrooge schrikt als hij zijn overleden compagnon Marley ziet rondspoken. Geketend aan de boeien van geld, macht en egoïsme. Scrooge komt nu het nog kan tot inkeer en een zalige kerst ligt in het verschiet.
Een van de fantomen die het komend weekend ten tonele verschijnt is de Geest van het Heden. Zij heeft van Aad van der Waal de vrije hand gekregen om daaraan gestalte te geven. Zij bereidt zich voor op een studie aan de Toneelschool van Maastricht.
En dan is er nog een doek dat niet kan vallen aangezien Gigant niet over zo’n doek beschikt. Dat maakt een zogeheten entre’acte voor het doek onmogelijk wanneer achter dat gesloten doek de decors worden verwisseld. Aad van der Waal heeft er wat op gevonden. Wie het allemaal mee wil maken dient 7,50 entree te betalen, kinderen tot 12 jaar mogen voor de helft naar binnen. Aan de balie van Gigant zijn de kaarten te koop. Wel snel wezen, want meer dan 400 mensen kunnen verdeeld over twee voorstellingen (zaterdag 22 dec 20 uur en zondag 23 dec 15 uur) niet naar binnen.
LIED MARLEY
(door Aad van der Waal)
Ik heb zonder het ooit te weten
heel mijn leven onbeperkt
aan ketting, boei en keten
dag in dag uit gewerkt
Het draaide in mijn leven
alleen om geld en macht
Ik heb nooit wat weggegeven
slechts aan mijzelf gedacht
(refrein)
Wie aan zijn medemens in nood
nooit aandacht heeft geschonken
blijft met zijn ketens na de dood
aan de aarde vastgeklonken
Had ik de geldzucht niet gekend
dan was ik werkelijk vrij
maar voor elke opgestreken cent
kwam er een schakel bij
Ik heb ontzettend veel bezeten
en de ketens die ‘k je toon
zijn niets anders moet je weten
dan mijn verdiende loon
(refrein)
Ik heb mij in jouw trieste lot
hardnekkig vastgebeten
en ik zal dan ook niet rusten tot
ik werkelijk iets ontketen
REACTIES