In Beeld: Tom van Dieren, oprichter van Sea’sons

Zaterdag 4 februari 2023

Door Teun de Graaf

Tom van Dieren (24) is een ondernemer puur sang. Op vrij jonge leeftijd is hij betrokken bij meerdere bedrijven. Hoofdzakelijk houdt hij zich bezig met het bedrijf Sea’sons, dat kledingstukken verkoopt die van kleur kunnen veranderen. Van Dieren vertelt over de echte ondernemer in hem, over hoe hij op het idee gekomen is van een kleur veranderende zwembroek en over zijn doelen voor komend jaar.

Wat voor ondernemingen heb je allemaal?

“Voornamelijk ben ik bezig met Sea’sons. Daarnaast heb ik met twee compagnons het bedrijf Meubelbaas opgezet. Enkel ben ik daar niet operationeel meer bij betrokken. Daarnaast ben ik hier en daar nog met bepaalde dingen bezig. Mijn vriendin heeft bijvoorbeeld een bedrijf genaamd Sasive, dat zich richt op boobtape. Deze tape zorgt ervoor dat je geen BH aan hoeft en de bandjes niet zichtbaar zijn bij het dragen van bijvoorbeeld een jurkje. Daar help ik haar in mee. Maar hoofdzakelijk hou ik me bezig met Sea’sons.”

Hoe ben je begonnen met ondernemen?

 ‘’Dat begon vrij vroeg al. Ik vond geld altijd leuk en interessant, tot op het punt dat ik met Lego een spaarpotje ging maken om geld in te stoppen. Als ik op vakantie met mijn ouders was, kocht ik stiekem wodka en sigaretten in en dan verkocht ik dat met winst door. Dat ging dan om een paar euro winst. Op een gegeven moment kocht ik een scooter en bedacht ik me dat die scooter wel meer waard is dan dat ik ervoor had betaald. Ik heb hem toen met een mooie advertentie op Marktplaats gezet en verkocht met tweehonderd euro winst. Voor die winst die ik daarmee maakte moest ik normaal veel avonden vakkenvullen.’’

‘’Ik ben toen verder gegaan met de verkoop van scooters en begon te begrijpen waar ik op moest letten en hoe ik moest onderhandelen. Ik leerde dat spelletje echt kennen en merkte dat ik het heel leuk vond om zelf mijn geld te verdienen in plaats van via een baas die mij vertelt wat ik moet doen. Daarnaast zag ik ook gelijk dat ik dingen anders zag dan anderen. Ik had als achttienjarige niet echt de ruimte om die gave te ontwikkelen, maar sindsdien weet ik wel dat ik iets met ondernemen wilde doen.Uiteindelijk heb ik de opleiding ondernemerschap en retail management aan het Saxion gevolgd.’’

Op welk bedrijf ben je het meest trots?

 ‘’Ik denk op Sea’sons, dat heb ik echt vanaf de eerste schets zelf opgebouwd en het is een nieuw product dat nog niet bestond toen wij er mee kwamen. Vijf jaar geleden was er niemand die zocht naar een zwembroek die van kleur verandert, terwijl er hartstikke veel mensen op zoek waren naar een mooi meubel. Het is dus een stuk moeilijker om een product waar nog helemaal geen vraag naar is op de markt te zetten. Daar ben ik wel trots op.’’

Hoe kwam je op het idee van de kleur veranderende zwembroek?

 ‘’Ik heb tijdens mijn studie altijd al gezegd dat ik een eigen bedrijf wilde starten. Ik ben toen gaan kijken wat mij dan leuk lijkt. Toen ik een keer onderweg was naar een feestje bedacht ik me op de fiets opeens: ‘Een kleur veranderende zwembroek, dat is het’. Zo simpel en willekeurig was het wel. Ik kwam er achter dat het product nog niet bestond en kwam het idee om het zelf te gaan ontwikkelen. Vanaf dat moment ben ik er mee bezig gegaan.’’

Wat was het proces van idee naar uiteindelijk product?

‘’Heel veel onderzoek doen. In het begin ben ik heel veel gaan googelen. Ik wist namelijk helemaal niks van textiel, chemie of water. Ook ging ik bijvoorbeeld opzoeken in welke landen het meest gezwommen wordt. Kortom, ik ben echt vanaf nul begonnen. Ik kwam toen achter een soort poeder dat van kleur verandert wanneer het in contact komt met water. Dat poeder heb ik gekocht en ben ik het met lijm op een zwembroek gaan strijken. Uiteindelijk had ik een vrij grote lap stof die van kleur kon veranderen. Mijn oma is heel handig met de naaimachine. Ik heb aan haar gevraagd of het haar leuk leek om een zwembroek van mijn lap stof te maken. Zij heeft de allereerste kleur veranderende zwembroek gemaakt. Vanaf dat moment ben ik gaan crowdfunden om genoeg geld te verzamelen voor productie.’’

Dan heb je een goed product in de zwembroek, maar Sea’sons heeft nu ook nog andere soorten kledingstukken. Is dat dan de echte ondernemer die spreekt?

‘’Zeker. Het lastige aan een zwembroek is ook dat het een seizoensgebonden product is. In de zomermaanden gingen ze erg hard, maar er waren ook genoeg maanden dat het een stuk minder ging. Ik vond het niet prettig dat ik als ondernemer geen stabiel inkomen had. Los van die reden, zag ik ook dat ik er nog veel meer mogelijk was op het gebied van textiel. Zo verkopen we nu los van de zwembroeken bijvoorbeeld ook bikini’s, hoodies, sweaters en joggers. We zijn nu ook een lijn aan het ontwikkelen waar kinderen met een zaklampje op de kledingstukken kunnen kleuren. Die lijn komt ergens in april uit. Het is gewoon heel leuk om een product te hebben die een lach om mensen hun gezicht kweekt. Met name bij kinderen, die niet begrijpen hoe het kan dat een kledingstuk van kleur verandert. Dat is echt de drijfveer achter Sea’sons.’’

‘’Je verkoopt nu al in meer dan 70 landen. Hoe heb je dat voor elkaar kunnen krijgen?’’

‘’Het ging vrij snel. Wij zaten op de crowdfundingwebsite Kickstarter, waar mensen hun producten verkopen. Op die manier konden we vrij snel in veel verschillende landen gaan verkopen. Het is ook zo dat in elk land waar het mooi weer is, je wel een zwembroek kunt verkopen. We konden ons product heel simpel, met ons DHL-account, naar alle landen van de wereld opsturen. Op die manier groei je dan.’’

‘’Ik kan zien waar de verkoop vandaan komt. Ik vraag me dan ook wel eens af hoe ze bij ons terecht komen. Dat is super leuk om te zien. Ik denk dat als er een uniek product is, dat nog niet eerder op de markt te vinden is, wereldwijd mensen het leuk vinden.’’

Je mocht een keer een TED talk houden. Wat gaat er door je heen wanneer ze je daarvoor vragen?

‘’Dat was echt vet. Ik was toen nog niet heel lang bezig met Sea’sons, dus een heel groot verhaal had ik ook niet. Toch vond ik het super vet en was het altijd wel een soort droom voor mij. Ik vind het heel leuk om mensen iets te leren en hen mee te nemen in een verhaal, omdat ik geloof dat ik iets unieks doe. Het is ook een stukje motiveren. Ik geef mensen vaak mee om toch dat ene stapje te doen en je dromen na te jagen. Ik vind dat als je iets wilt, je er hard voor moet werken.’’

Probeer je dat mensen ook mee te geven als je als spreker wordt ingehuurd?

‘’Ja. Ik begin meestal met mijn verhaal – hoe ik ben begonnen met Sea’sons en hoe dat is uitgegroeid tot een bedrijf. In dat verhaal is de rode draad dingen die ik tegen ben gekomen, dingen die fout gingen en hoe ik daarvan heb geleerd. Eén ding wat mij bijvoorbeeld heel erg heeft geholpen is mijn gunfactor. Ik kreeg van mensen regelmatig te horen dat ze wat ik deed leuk vonden, het verhaal leuk vonden en het mij als persoon ook gunde. Ik vind dat je daar ook gebruik van moet maken.’’

‘’Ik probeer mensen mee te geven dat als je wilt starten, je het vooral nu moet doen. Je hebt als jong persoon een gunfactor en veel mensen zullen je willen helpen. Om mezelf even als voorbeeld te nemen: waarom zou iemand die het allang gemaakt heeft en mijn product leuk vindt geen zwembroek van mij willen kopen? Hij weet dat hij er een jonge ondernemer mee helpt. Dat soort tips vind ik heel leuk om mee te geven.’’

‘’Heb je nog nieuwe doelen?’’

‘’Ik wil erg graag op mezelf gaan wonen. Dat is iets wat ik ook wel gezond vind om te doen. Als je thuis woont zijn je kosten wel laag en als het dan financieel even tegen valt, heb je altijd een fijn vangnet. Maar het doel dit jaar is zeker wel een eigen plekje krijgen en vanuit daar mooi gaan doorbouwen.’’

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

ONDERWERPEN

In Beeld Portretten
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!