Landelijke uitstraling

Zaterdag 6 november 2010

Door Niels Kater

Waar dankt Apeldoorn zijn landelijke uitstraling aan? Negen op de tien mensen zullen zeggen dat ze Apeldoorn kennen van de reclame ‘Even Apeldoorn Bellen’ van Centraal Beheer. Vervolgens noemt men vaak in één adem de Apenheul, de koningin Juliana Toren en Paleis het Loo. En dan is het stil. Plotseling schiet de blauwe envelop mensen te binnen. De Belastingdienst! Maar of je daar nou blij mee moet zijn… Een voetballiefhebber weet AGOVV Apeldoorn op te noemen. Een volleyballiefhebber waarschijnlijk Dynamo. Een baanwielrenner denkt straks aan het Omnisport. Maar dan houdt het volgens mij wel op. Tenzij ik iets ben vergeten en dan vraag ik u ook om excuses en mij aan te vullen.

Niemand zou Emmen kennen als het Dierenpark Emmen daar niet zat. Niemand zou Biddinghuizen kennen als Lowlands er niet elk jaar plaatsvindt. Of Ponypark Slagharen. En zo is het ook een beetje met de Apenheul en de koniningin Juliana Toren ben ik bang. Dat zijn onze ‘trekkers’. Recent hebben we een klimbos erbij gekregen, maar dat is best wel kleinschalig. Met evenementen is het net zo. We hebben veel evenementen. En leuke evenementen. Voor ieder wat wils. Neem bijvoorbeeld Jazz In The Woods. Niet weg te denken uit Apeldoorn. Ook een relatief nieuw evenement zoals het Drakenbootfestival bleek een schot in de roos. En Roots In The Woods komt eraan. Maar dat zijn geen landelijke evenementen. Is het tijd dat Apeldoorn er een nieuwe trekker bij krijgt? Een pretpark of een evenement? Of moeten we blij zijn met wat we hebben, evenementen vooral juist vóór Apeldoorners organiseren? Niet per se willen opvallen? Of sluit het één het ander niet uit?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!