Marketing & communicatie festival Mixed Emotions Live een succes

Dinsdag 17 november 2015

Door Wilco Westrik

© Wilco Westrik

Met ruim 375 bezoekers is het mar-com festival in Gigant een succes te noemen. En dat niet alleen qua bezoekersaantallen. Donderdag 12 november was de dag waarop dit festival plaatsvond. Organisator Marc Ankersmid van het communicatie en ontwerp bureau Emotions had samen met zijn crew kosten noch moeite gespaard om er wat moois van te maken. 

Bij binnenkomst in ons eigen Apeldoornse Gigant werd ik welkom geheten door de gastheer zelf. Kijk zo hoort dat. Wat ik waardevol vond was het feit dat een dergelijk festival ook daadwerkelijk in ons eigen Apeldoorn werd gehouden. Een signaal afgeven dat Apeldoorn best een passende plek is waar je elkaar als ondernemers ook een podium gunt en elkaar een kans geeft om zichzelf te laten zien. Hierdoor was er plaats voor een meer wij gevoel merkte ik gaandeweg deze dag.

Heerlijke Lunch

Het festival begon voor mij tijdens het lunchuur. Rijst, goulash, heerlijke zalm en verse koude en warme salades maakten de warme lunch tot een welkome binnenkomer. Terwijl ik alleen zat aan een tafel te geniet van mijn lunch, werd er al snel contact met mij gezocht. Hij bleek eveneens docent te zijn geweest en was op dit festival gastspreker en interviewer van Sunny Bergman. We bleken diverse dingen gemeen te hebben en overeen te komen. Leuk om te connecten Jan Pranger!

De uitspraak die al door de organisatie was aangekondigd “ je zult moet kiezen ” werd bewaarheid doordat juist die sprekers en workshops welke ik interessant vond en voor mij wat nieuws zouden brengen te veel geconcentreerd stonden geprogrammeerd.

ANWB & Apps

Ik keek nog even kritisch naar het aanbod van de diverse activiteiten en startte met het bijwonen van de presentatie van Mark de Bruin over de diverse apps die de ANWB gebruikt. De zaal was driekwart gevuld en de gastspreker had mij snel voor zich gewonnen, althans voor even. De interactie met de zaal blijkt dan toch lastig te zijn. Een PowerPoint presentatie is voor velen een koud kunstje maar juist het branden van jouw merk en hierbij de zaal te betrekken bleek een lastig onderdeel te zijn. Ik was na 15 minuten in ieder geval niet meer bij de les.

Na deze presentatie was het tijd voor een bakkie heerlijke cappuccino. Het werd gaandeweg drukker. Ik merkte dat er om mij heen veel werd genetwerkt en dat businesskaartjes en ideeën over en weer werden uitgewisseld.

Jumbo

De tweede gastspreker was niet voor niets in de grote zaal. Zijn naam was Frits van Eerd. Wie zult u zeggen, nou de grote man van Jumbo. Het grote familiebedrijf met die vreselijke gele kleur als logo. Juist ja! Precies daarom deze kleur gaf van Eerd even later dan ook aan. Hij nam ons als luisteraars mee in het verhaal hoe hij, samen met velen anderen die op de achtergrond werkzaam zijn voor zijn familiebedrijf, inspeelt op de groeiende en concurrerende markt van de supermarkten. Dat betekent vooral veel onderzoek doen, veel inspelen op de wensen van de klant, obstakels wegnemen, kansen zien en exploreren.

Dat betekent veel marketing, het op de kaart zetten van je bedrijf. Het “ branden “ van je merk. Een vol uur sprak deze man enthousiast over zijn onderneming, zijn tijdspad en zijn persoonlijke struggles. Hij stond na zijn presentatie open voor vragen uit de zaal. Ik stelde een vraag over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hij pikte die op als zijnde het werken met eerlijke producten in zijn business. Dit terwijl mijn vraag was gericht op de mensen die op basis van MVO ondernemen al dan niet binnen hun Jumbo’s aanwezig waren. Leuk om te zien dat de betekenis van dit begrip vanuit andere kaders begrepen, opgepikt en uitgelegd wordt.

Eenmaal terug in de koffieruimte bleek de tijd voorbij te zijn gevlogen. Ik genoot nog even van de band en dj die diverse muzieksoorten speelden die uiteenliepen van Latijns-Amerikaanse muziek tot funk en rock. En ik nam de tijd om het hele festival nog eens goed in mij op te nemen en de dag door te nemen. De combinatie van korte en langere presentaties, de talks, de culinaire hoogstandjes alsmede het ontmoeten van nieuwe mensen smaakte naar meer. Het maken van keuzes beperkt mensen, zo bleek ook het geval te zijn bij mij want ik had van dit alles wel wat meer willen proeven!

Tot volgend jaar.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over ondernemen

ONDERWERPEN

Festival Muziek

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!