Met smart wachten op je phone

Zondag 13 april 2014

Door Vera Leimann

Vrijdag 11 april, omstreeks half tien zag ik op de Nieuwstraat een tafereel dat me een beetje deed denken aan mijn ervaringen in Oost-Duitsland vóór de val van de Berlijnse muur. Een rij mensen voor een winkel. Men stond er volgens mij al een poosje, voeten werden even losgeschud en er werd verwachtingsvol en ietwat ongeduldig naar de ingang van de winkel gekeken. Passend geklede medewerkers deelden een en ander uit om de wachttijd te verzachten.

Ik had geen idee waar het om ging. Nieuwsgierig geworden ging ik thuis even op onderzoek uit en las dat vandaag de officiële winkelverkoop van de Samsung Galaxy S5 is gestart . De fabrikant had ter gelegenheid daarvan vandaag door heel Nederland zogenaamde “Blue Carpet events” georganiseerd. Zo ook hier in Apeldoorn.

Ik hou dat zelf niet bij. Ik hoef niet gelijk het nieuwste toestel te hebben, zeker gezien de prijs van zo’n apparaat dat in dit geval tussen de 600 en 700 Euro ligt. Ik ga er zéker niet voor in de rij staan, gelijk op de eerste dag van verkoop, vóórdat de winkel open gaat. Je leest vaker dat wachten loont en meestal wacht ik persoonlijk zó lang tot het écht niet anders meer kan. Functioneel gezien.

Een speciale aanbieding kon ik op het Internet niet vinden, zo’n aanbieding in de trand van: “de eerste honderd klanten kriijgen een fikse korting”. Waarom dan in de rij staan?

Meestal krijg je korting als je zo’n nieuw toestel al van tevoren via Internet bestelt, nog voordat het in de winkel ligt. Een zogenaamde pre-order. Dat zou de wachtrij misschien kunnen verklaren, misschien waren dit allemaal mensen die hun allang bestelde toestel kwamen afhalen? Maar waarom zo vroeg?

Volgens mij speelt er nog iets anders mee. Dat zit ergens tussen effectieve reclame en gadgetverslaving in. Zeg het maar. Enne…… hoezo crisis?

Met smart wachten op je phone. Ineens kreeg het woord smartphone dan toch een andere betekenis voor mij……

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!