Moderne acrobatiek luidt Keramiek Triënnale in

Donderdag 8 maart 2018

Door David Levie

Met ingang van 11 maart staat CODA Museum in het teken van de Keramiek Triënnale. Een waardevolle aanvulling op de tweejaarlijkse Papier Biënnale. De opening op 11 maart mag zonder meer spectaculair worden genoemd en zeker in Apeldoorn niet eerder vertoond. Met dank aan Judith Bloedjes, die niet alleen keramiste is, sieraden en objecten maakt, maar ook de bedenker is van de performance ”Piëta Ronde” die zij zelf als een levende kleisculptuur omschrijft. Met een vrolijk eind.

Judith laat de uitvoering over aan twee acrobaten, die de piëta niet gebruiken als een religieus beeld. Het gaat hier niet om een dode Christusfiguur, omringd door engelen of in de armen van Maria. Voor Judith is de piëta een universeel symbool voor verlies. Ze voert twee levende kleisculpturen op die met hun kwetsbare, maagdelijk witte porseleinen ringen de levenscyclus uitbeelden. In strijd met de zwaartekracht zoeken de twee naar balans.

Een mooiere prelude kan de Keramiek Triënnale zich niet wensen. Apeldoorn dankt de tentoonstelling aan een initiatief van de Nederlandse Vakgroep Keramisten. Maar liefst 34 kunstenaars uit negen Europese landen en Turkije (slechts drie procent dit land ligt in Europa) zijn door de jury waarin ook CODA-directeur Carin Reinders zitting had aangewezen om in Apeldoorn te mogen exposeren. De expositie is ook voor mensen die niet eerder kennis hebben genomen van keramische kunst zeer toegankelijk. De figuratieve beelden en installaties spreken meteen tot de verbeelding.

Inspiratiebronnen

De NVK wil zo niet alleen keramiek promoten en laten zien wat de mogelijkheden van klei zijn, maar ook de keramist en beeldend kunstenaar een platform bieden voor het tonen van de ontwikkelingen binnen hun vakgebied. In de tentoonstelling zijn ook enkele korte films opgenomen waarin de deelnemende kunstenaars vertellen over hun inspiratiebronnen en werkwijze.

Judith Bloedjes doet overigens zelf niet mee als exposant. Wel is ze met haar sieraden in de museumwinkel (zie foto’s) vertegenwoordigd. Ze woont zelf niet in Apeldoorn, een deel van haar familie wel. Ook haar ouders woonden in Apeldoorn. Haar vader was in dienst van de gemeente Apeldoorn destijds betrokken bij de totstandkoming van Orpheus. Ze kent de stad dan ook goed.

Aan de tentoonstelling zijn drie prijzen verbonden. De winnaars worden tijdens de opening op 11 maart bekend gemaakt. Bij de expositie hoort ook een uitgebreid activiteitenprogramma. Alle informatie over de diverse workshops, lezingen en activiteiten voor kinderen is te vinden via www.coda-apeldoorn.nl/keramiek en op www.nvk-keramiek.nl/triennale. De Keramiek Triënnale is tot en met 10 juni in Coda Museum te zien.

ONDERWERPEN

Kunst

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over stad

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?