Na Serious Request the Passion op het Marktplein?

Maandag 12 februari 2018

Door David Levie

Ze durven het op en om het stadhuis nog niet hardop te zeggen, maar het succes van Serious Request smaakt naar meer. Langzaam maar zeker komt The Passion in beeld hetgeen door de afdeling voorlichting van de gemeente wordt bevestigd. ,,The Passion is een evenement dat goed bij Apeldoorn past.’’ Er zijn echter (nog) geen organen of commissies die overleg voeren. Maar waar rook is, is vuur. Een smeulend vuurtje vooralsnog, want alle instanties die Apeldoorn Direct heeft benaderd waaronder ook de Evangelische Omroep (EO) zeggen officieel van niets te weten.

The Passion is een hedendaagse versie van het Bijbelse paasverhaal. Het muzikale evenement over de laatste uren van Jezus, zijn lijden en opstanding wordt op Witte Donderdag vanuit iedere keer een andere locatie uitgezonden. Dit jaar valt dat op donderdag 29 maart en is de Amsterdamse Bijlmer het epicentrum. In de ogen van de meeste theatercritici is The Passion pure reli-kitsch, naar de mening van velen waaronder gelovige kijkers die de uitzending achter de buis volgen is het een mooie en zinvolle show. Mocht het er in Apeldoorn daadwerkelijk van komen, dan gaat dat nog zeker een jaar duren.

Burgemeester Berends heeft zich in het recente verleden al eens uitgelaten over het Marktplein dat qua omvang een zeer geschikte plek is voor tv-programma’s in de geest van Serious Request. Met het stadhuis als een mooie achtergrond. ,,Theaterjongens weten zo’n plein absoluut prachtig in beeld te beeld te brengen….Alle ogen zijn dan op onze stad gericht. Voor ons imago in het land is dit heel belangrijk.’’

Apeldoorn heeft bij de ’theaterjongens’ onlangs een uitstekende indruk achtergelaten. Berends sprak in de aanloop naar Serious Request van een ontvangst die door de programmamakers als een warm bad werd ervaren. Trek je dit alles door, dan kom je tot conclusie dat het aantal evenementen van het kaliber Serious Request dat ook nog eens prachtig in beeld kan worden gebracht niet voor het oprapen ligt. Daarvan zijn er immers maar en paar. En The Passion is daar één van. Dat weten ze op het stadhuis maar al te goed. Ook buiten de stadhuismuren wordt over de mogelijke komst van The Passion gesproken. Tijd dus om eens langs te gaan bij mensen die wellicht meer weten.

Reinou de Haan, projectleider in Apeldoorn van Serious Request houdt zich op de vlakte. ,,The Passion zou leuk zijn, maar ik weet van niets. Sterker nog, we zijn er niet over in gesprek.’’ Soortgelijke woorden komen uit de mond van Ilse Harmelink, directeur van de stichting Apeldoorn Marketing.

Toewijzing

Toon Schuiling, woordvoerder van het college van B en W vat het allemaal kort en bondig samen. ,,Apeldoorn voert een actief evenementenbeleid. Denk aan de Giro, het WK Beachvolleybal, Serious Request en binnenkort het WK Baanwielrennen. Tegen deze achtergrond bezien wij permanent welke evenementen goed bij onze gemeente passen en welke tegen een billijke prijs ‘binnen te halen’ zijn. Wij merken dat Apeldoorn in het ‘evenementenveld’ in toenemende mate genoemd wordt als een geschikte gemeente voor evenementen. De centrale ligging, het enthousiasme vanuit de samenleving en het organiserend vermogen van de gemeente gelden hierbij als pré’s. Eerder al gaven wij aan The Passion als een evenement te beschouwen dat goed bij Apeldoorn past. Van een concrete pitch of eventueel een toewijzing van dit event aan Apeldoorn is nu echter geen sprake.’’

Dat laatste wordt door Cornelis Vlot van de EO bevestigd. ,,Elk jaar wordt opnieuw gekeken naar een locatie voor The Passion. Het traject van oriëntatie op en selectie van een Passion-stad is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de beide omroepen (EO en KRO-NCRV) en producent Eye2Eye Media. Dit proces is een wisselwerking van geïnteresseerde gemeenten en onze organisatie. In sommige gevallen worden we benaderd, in andere gevallen benaderen we een stad zelf. Over de locatie voor 2019 is nog niets bekend. The Passion communiceert in principe alleen over de uiteindelijk gekozen locatie.’’

Ook producent Eye2Eye Media doet nog een duit in het zakje. ,,Wij zijn niet op de hoogte van een ‘kandidaat’ stelling van de gemeente Apeldoorn. Het traject van het kiezen van een stad wordt pas opgestart nadat The Passion heeft plaatsgevonden en is een vertrouwelijk traject waar we geen mededelingen over kunnen doen naar de pers.’’

Wordt vervolgd.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

ONDERWERPEN

Marktplein Apeldoorn

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!