Ode aan Harry Bannink, Weemoed en Deemoed in Orpheus

Vrijdag 17 januari 2025

Door Pedro Waldenaar

Druk, dat kan je wel stellen, als ik de foyer binnenloop van Grand Theater Orpheus. En dat op een doodgewone januari-middag om half drie. Een middagje uit: “Ode aan Harry Bannink”. Dat wordt een middagje nostalgie, terug naar de  tweede helft van de vorige eeuw. Terug naar liedjes als “Ja Zuster, Nee Zuster’, ‘Wat voor weer zou het zijn in Den Haag?’ of ‘Nikkelen Nelis”.

“Ode aan Harry Bannink” ( 1929-1999); componist, arrangeur, uitvoerend musicus en muzikaal leider. Ruim 3000 liedjes schreef de man.  Liedjes die  weemoed en deemoed oproepen. Weemoed, een stemming die gelukzalige herinnering oproept uit het verleden. Terug naar de momenten van verliefdheid, naar de kracht van de jeugd.

In de liedjes voel ik en zekere deemoed, een soort dienstbaarheid om als componist het publiek te behagen met mooie muziek. Met geweldige teksten van o.a. Annie M.G. Schmidt, Willem Wilmink, Hans Dorrestijn, Rob Chrispijn en Jan Boerstoel.

Jelle Leistra en Arjan van Baest, beiden klassiek geschoold, raken in de ban van de veelzijdigheid van Harry Bannink en weten een amusant en vlot programma neer te zetten in de bijna volle Rabobankzaal van Orpheus. Het publiek zingt uit volle borst mee. En laat zich niet naar huis sturen als het laatste liedje wordt aangekondigd.

Ik ben onder de indruk van zoveel talent: kleine woorden, ondersteund door prachtige muziek, die de ziel raken en die een grote impact hebben. Vele jaren later is de muziek nog bij velen in het geheugen gegrift. Een middagje uit, weemoed en deemoed: dat levert energie en inspiratie op. Met een glimlach en een bitterbal verlaten we het theater.

16 januari 2025, Orpheus, Pedro Waldenaar

Meer lezen over stad

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!