Reclame ‘Even Apeldoorn bellen’ genomineerd voor Gouden Loekie
Door Kevin van Es
Het reclamespotje “Even Apeldoorn bellen” van Centraal Beheer zit bij de laatste tien genomineerden voor de Ster Gouden Loekie, dé publieksprijs voor reclame. In het genomineerde spotje van het Apeldoornse verzekeringsbedrijf staat een zeecontainer centraal. René Loman, woordvoerder van Centraal Beheer, vertelt over de nominatie.
Even Apeldoorn bellen
De slogan “Even Apeldoorn bellen” wordt al ruim 30 jaar gebruikt door Centraal Beheer en refereert naar het hoofdkantoor in Apeldoorn. Jarenlang stond hier een grote, grijze telefoon als verwijzing naar de slogan “Even Apeldoorn bellen”. De reuzentelefoon is in 2017 verplaatst naar het parkeerterrein van de verzekeraar. Het eerste reclamespotje in een serie van velen werd opgenomen in 1985 en heette ‘Dinosaurus’. Op het YouTube-kanaal van Centraal Beheer zijn veel commercials terug te vinden. De genomineerde versie van 2022 heet ‘container’ en is de 62ste “Even Apeldoorn bellen”- commercial.
Apeldoorn op de kaart gezet
Dat de slogan na al die jaren nog steeds aanslaat heeft volgens René meerdere redenen: “Even Apeldoorn bellen is al 30 jaar een sterk concept en roept overal in het land herkenning op. De reclame is zo goed omdat er humor en menselijkheid in zit en het is oplossingsgericht,” aldus René. René noemt de slogan “een gevleugelde uitspraak” die erbij heeft geholpen Apeldoorn op de kaart te zetten.
Selectie van tien
Als genomineerde voor de Gouden Loekie hoor je bij de tien beste commercials van het afgelopen jaar. Elk kwartaal kiest een onafhankelijk publiekspanel van Growth from Knowledge (GFK) de tien mooiste, leukste, populairste commercials van dat kwartaal. Dit levert in totaal veertig kwartaal winnaars op. Deze veertig commercials zijn opnieuw aan een onafhankelijk panel van GFK voorgelegd met als resultaat deze top tien. De winnaar van de Ster Gouden Loeki wordt voor 50 procent bepaald door het publiekspanel en voor 50 procent door het Nederlands publiek. De uiteindelijke winnaar krijgt de Gouden Loekie mee naar huis. Sinds de editie van 2021 zijn er ook een zilveren en een bronzen Loekie voor de commercials die op plek twee of drie eindigen.
27ste editie
De Gouden Loekie wordt sinds 1995 uitgereikt door Stichting Etherreclame (Ster). De eerste editie werd gewonnen door de KLM met hun reclame over een zwaan. Vorig jaar was de Albert Heijn de trotse winnaar van de publieksprijs met hun reclame over ‘Het Kleinste Grootste Liefdesverhaal van het Jaar’. Centraal Beheer ging er al drie keer met de prijs vandoor; in 2001 (Rio), 2004 (Leeuw) en voor het laatst in 2006 (Acupunctuur).
Stemmen
Stemmen kan tot en met 5 maart via de website van Ster waarbij je in totaal drie commercials selecteert. “Wij spreken ook graag onze waardering uit voor de andere genomineerden. Ze hebben allemaal een mooie commercial neergezet,” aldus René. De uiteindelijke winnaars worden tijdens de uitreikingsavond op donderdag 9 maart in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam bekendgemaakt.