Slimme database voor toeristische trekpleisters in Apeldoorn

Vrijdag 17 mei 2019

Door Redactie

Apeldoorn Marketing

Apeldoorn heeft veel te bieden aan toeristen, inwoners, potentiële inwoners en bedrijven. Om dat aanbod snel te kunnen vinden, hebben de Gemeente
Apeldoorn, de leden van Toeristisch Platform Apeldoorn (TPA) en Apeldoorn Marketing geïnvesteerd in een slimme database achter UIT in Apeldoorn. Jaarlijks wordt dit online platform waar alle informatie te vinden is over uitjes, dagjes uit, weekendjes weg en vakanties in Apeldoorn ruim 600.000 keer bezocht.

Betere informatievoorziening op één digitale plek

Ilse Harmelink, directeur-bestuurder van Apeldoorn Marketing: ,,UIT in Apeldoorn is de site als je in de gemeente Apeldoorn als bezoeker ergens naar op zoek bent. Deze slimme database leidt bezoekers rechtstreeks naar de juiste zoekresultaten. We werken nog toe naar een meer persoonlijke zoekmogelijkheid voor bezoekers van de website op basis van hun profiel en voorkeuren.” De database is allereerst gevuld met de toeristische trekpleisters en de verblijfslocaties, zoals hotels en vakantieparken. Daar komen later dit jaar nog andere categorieën bij.

Innovatieve toepassingen in de toekomst

Via de website UIT in Apeldoorn kun je nu bij ‘Kies een activiteit’ zelf aangeven waar je naar op zoek bent. Of je iets voor kinderen wilt, iets buiten in de natuur, waar je hond mee kan en wat rolstoelvriendelijk is. Hoe meer zoektermen je invoert, hoe nauwkeuriger je zoekt. Je krijgt minder zoekresultaten, maar deze zijn wel relevanter. Het levert maatwerk informatievoorziening om digitaal of in print te verstrekken. Voor receptiemedewerkers van onder meer hotels, campings en vakantieparken wordt het zo gemakkelijker om gasten met de juiste informatie goed van dienst te zijn.

Danny Paerl – directeur Bungalowpark Hoenderloo en de vorige voorzitter van Toeristisch Platform Apeldoorn (TPA) – is mede initiatiefnemer en enthousiast: ,,Wij zetten in op productinnovatie rondom toeristische informatievoorziening. De verrijking van de content geeft Apeldoorn noodzakelijke slagkracht in de verdere ontwikkeling van mogelijke andere innovatieve toepassingen, zoals een chatbot en het aanmaken
van bezoekersprofielen.” Daarnaast wordt gewerkt aan de mogelijkheid voor de uitwisseling van digitale data vanuit de database. Dat maakt het voor de toeristische en ook de binnenstadondernemers gemakkelijk om altijd de laatste nieuwtjes, evenementen en activiteiten aan te bieden aan hun gasten en klanten.

Bouwen aan Stadsmerk Apeldoorn

De toeristische database is een belangrijke stap in het bouwen aan het stadsmerk Apeldoorn, zo vindt Harmelink: ,,Toerisme, cultuur, congressen, evenementen, het winkelaanbod. Je versterkt elkaar in wat je als stad wilt zijn, als je dat ook op een digitale plek kunt laten zien.”

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over stad

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?