Stadsplan: de Kalverstraat

Vrijdag 22 oktober 2021

Door Tim Uilen

De aankomende periode gaan er voor fietsers, voetgangers, automobilisten en gebruikers van het openbaar vervoer een aantal dingen veranderen in het centrum. Maar waarom? En wat gaat er veranderen? Dat vroeg ik me af en daarom ga ik de komende 8 weken kijken naar de visie op stadsmobiliteit. Een plan dat de gemeente aan het begin van dit jaar openbaar bracht voor iedereen. Een autoluwe binnenstad, nieuwe fietsroutes en minder busverkeer zijn een aantal van de veranderingen die beschreven staan. Vandaag bespreken we de Kalverstraat. Hier zal het straatbeeld erg veranderen, mede door wijzigingen elders.

Wat is er aan de hand?

Een straat waar je zelden zonder stil te staan doorheen kan rijden, fietsen of wandelen. De meeste mensen kennen het kruispunt van de Kalverstraat en Hoofdstraat wel en hoe chaotisch het daar soms is. Even verderop heb je de kruising van de Stationsstraat, Kalverstraat en Molenstraat-Centrum, ook altijd een druk punt. Door deze drukte kan je soms zelfs de gevolgen merken bij de stoplichten van de Prins Willem-Alexanderlaan en de Kalverstraat. Vaststaand verkeer is een dagelijkse mogelijkheid op de korte straat van 450 meter. Deels komt dat door de stoplichten bij de kruising met de Stationsstraat, maar ook door de haaientanden bij de Hoofdstraat. Het is nu de bedoeling dat al het busverkeer van de Hofstraat en Kanaalstraat, zoals vorige week besproken, door de Kalverstraat heen gaat. Maar hoe gaat dat met deze drukte ooit lukken?

In de huidige plannen zal een connectie tussen de Kalverstraat en Molenstraat-Centrum niet meer mogelijk zijn voor automobilisten. Busverkeer mag, na het omtoveren van de Hofstraat en Kanaalstraat, nog wel door de Kalverstraat richting Molenstraat-Centrum rijden. Dus moet al het autoverkeer uit de Kalverstraat weg? Nee, dat niet. In het plan staat namelijk: “Goede ontsluiting via Prins Willem-Alexanderlaan en Kalverstraat van omliggende wijken en parkeergarages Brinklaan en Oranjerie, maar geen doorgaand verkeer naar Molenstraat.” Omwonenden kunnen dus nog wel met de auto hun woning of parkeerplek bereiken en bijvoorbeeld ook de parkeergarages in de buurt, waaronder het parkeerterrein van de Rosariumstraat. Het nadeel aan de veranderingen is dat dit niet meer vanuit oostelijke kant kan, alles zal nu via de Prins Willem-Alexanderlaan moeten gaan. Dat zal wel betekenen dat sommige mensen via het noorden of zuiden om moeten rijden.

Overig verkeer

Er is nu al veel gezegd over de veranderingen voor automobilisten, maar hoe zit het met de andere verkeersdeelnemers. Bussen moeten via de Kalverstraat het station bereiken, omdat de Hofstraat en Kanaalstraat omgetoverd worden naar een ‘fiets- en wandelpromenade’. Dat hebben we vorige week eigenlijk al besproken, maar het is nog niet duidelijk of er een bushalte bijkomt en of de situatie bij de 3 kruispunten van de Kalverstraat gaat veranderen. Dat zal dan de grootste verandering voor fietsers en voetgangers zijn, zij zullen niet heel veel merken van de huidige wijzigingen. Misschien af en toe iets minder stress bij het drukke kruispunt van de Hoofdstraat en Kalverstraat, kijkend of auto’s wel echt bij de haaientanden stoppen en of er voorrang wordt gegeven bij het zebrapad.

Reacties

De veranderingen zijn dus niet echt vervelend voor fietsers en voetgangers, maar wel voor automobilisten die in de buurt wonen. “Ja, balen. Echt balen dit”, zegt Mark, die pas een paar maanden aan de Nieuwendijk woont. “Ik werk in Gorssel en ga daar dagelijks met de auto naartoe. Dat is normaal gesproken 20 of 25 minuten rijden.” Volgens de plannen kan Mark niet meer via Molenstraat-Centrum naar zijn werk of zijn appartement bereiken, dus moet hij omrijden. Dat gaat hem een extra 10 minuten kosten. “Daar heeft niemand zin in en ik ook niet. Die routes zullen waarschijnlijk ook veel drukker worden als gevolg van deze verandering.”

Als je met de auto richting het oosten gaat, bijvoorbeeld Gorssel, dan brengt het zuidelijke alternatief je onder het spoor door op de Koning Stadhouderlaan en vervolgens over de Laan van de Mensenrechten. Via het noorden gebruik je de Wilhelmina Druckerstraat, Vosselmanstraat, een gedeelte van de Loolaan, de Kerklaan en als laatste de Deventerstraat. Beide opties zijn momenteel al heel druk bereden wegen en dat zal met de wijzigingen in de Kalverstraat nog meer toenemen.

Volgende week kijken we naar Molenstraat-Centrum. Verbonden met de Kalverstraat door het stoplicht op de Stationsstraat. Wat staat er hier op de planning? Worden er vergelijkbare veranderingen gemaakt? In hoeverre wordt deze straat autoluw gemaakt? Gaat de situatie voor fietsers en voetgangers veranderen? Dat lees je op vrijdag 29 oktober.

Woon je in de binnenstad en heb je een mening over de veranderingen rond het centrum? Laat jezelf dan horen door jouw mening te delen in de reacties op Facebook of door een mail te sturen naar redactie@apeldoorndirect.nl.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

ONDERWERPEN

Stadsplan
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!