Stadsplan: de Hofstraat en Kanaalstraat

Vrijdag 15 oktober 2021

Door Tim Uilen

De aankomende periode gaan er voor fietsers, voetgangers, automobilisten en gebruikers van het openbaar vervoer een aantal dingen veranderen in het centrum. Maar waarom? En wat gaat er veranderen? Dat vroeg ik me af en daarom ga ik de komende 8 weken kijken naar de visie op stadsmobiliteit. Een plan dat de gemeente aan het begin van dit jaar openbaar bracht voor iedereen. Een autoluwe binnenstad, nieuwe fietsroutes en minder busverkeer zijn een aantal van de veranderingen die beschreven staan. Vandaag bespreken we de Hofstraat en Kanaalstraat. Dit stuk aan het begin van de binnenstad zal namelijk een grote verandering doormaken.

Wat is er aan de hand?

Een druk stukje binnenstad is het zeker, waar allerlei verkeer samenkomt. Alleen vergeleken met de Nieuwstraat van vorige week, is in de Hofstraat en Kanaalstraat het verkeer gescheiden. Voetgangers hebben zowel aan de zuidkant als noordkant de ruimte om te lopen, fietsers hebben aan de zuidkant een fietspad, terwijl bussen en automobilisten gebruik kunnen maken van de weg. Al het verkeer kan van oost naar west, behalve de auto’s. Vanaf de Hofstraat kunnen ze naar het parkeerterrein achter de Action gaan of via de smalle Hofdwarsstraat naar de Rosariumstraat glippen. Mensen die met de auto de Kanaalstraat inrijden kunnen dan alleen het parkeerterrein Apeldoorn Centrum bereiken. Van Hofstraat naar Kanaalstraat gaan met de auto is dus niet mogelijk.

In het plan staat dat deze straat een ‘wandel- en fietspromenade’ moet worden. Het doel is om zo een aangename omgeving tussen het kanaal en het Amaliapark te creëren. Om dit te bereiken wordt het bus- en autoverkeer omgeleid. Zoals vorige week besproken, staat in de plannen dat er geen bussen meer door de Nieuwstraat gaan rijden en dat geldt ook voor de Hofstraat en Kanaalstraat. Bussen zullen voortaan via de Kalverstraat hun bestemming moeten bereiken. Het parkeerterrein achter de Action blijft wel te bereiken voor auto’s, alleen is dat een ander verhaal voor het parkeerterrein aan de Kanaalstraat. Momenteel staat hier elke zaterdag de markt, omdat werkzaamheden aan het marktplein begonnen zijn. Ook zal hier in de toekomst nieuwbouw komen, namelijk de zogenoemde ‘van Berlo-locatie’ met een woontoren van 70 meter hoog.

Fietsers en voetgangers

Om even van bus- en autoverkeer weg te stappen, leggen we de focus bij fietsers en voetgangers. Het heet niet voor niets een ‘wandel- en fietspromenade’. Voor dit verkeer kan je de voorgestelde veranderingen als positief bekijken, zeker voor fietsers. Het afsluiten van de Kapelstraat voor fietsers was een controversieel onderwerp, fietsen van oost naar west is hierdoor lastiger geworden. Nu worden fietsers bij de andere grote, en veel bereden, oost-westverbinding wel op de voorgrond gezet. Fietsenstalling De Serre kan je dan bijvoorbeeld bereiken zonder een weg over te steken. De verkeerslichten voor fietsers bij de kruising van de Hofstraat en Nieuwstraat zullen dan ook niet meer belangrijk zijn, ondanks dat daar sowieso nooit naar gekeken wordt. De exacte plannen voor de inrichting van deze promenade zijn nog niet bekend.

Reacties

Het verwijderen van bussen uit de Nieuwstraat kreeg vorige week veel verschillende reacties, waaronder een aantal over de bereikbaarheid van de binnenstad voor minder mobiele mensen. Door de bushaltes aan de Hofstraat weg te halen zullen er maar 2 haltes rond het centrum overblijven: 1 bij het marktplein en 1 bij het Amaliapark. Dat is een enorm verschil vergeleken met hoe het nu is. “Het is me wel een gedoe hoor”, zegt de 77-jarige Netty, die al jaren in 1 van de appartementen aan de Hofstraat woont. “Ik heb nu gewoon een bushalte voor de deur, zo kan ik gemakkelijk heel Apeldoorn en mijn kleinkinderen bereiken. Nu zou ik niet eens weten waar ik naartoe moet.”

Via haar kleinzoon vertel ik Netty dat dit voor haar het Amaliapark is. “Goh, dat is toch wel ver hoor.” Toch kan Netty er wel deels positief naar kijken, de straat vindt ze namelijk af en toe wel druk. “Iets meer natuur en groen zou wel leuk zijn. Dat je hier lekker op een bankje kan zitten en mensen kan kijken.” Ondanks het verplaatsen van de bushaltes eindigt ze lachend het gesprek. “Dan moet ik maar iets verder lopen!”

Volgende week kijken we naar de Kalverstraat. De weg waar het busverkeer van de Hofstraat en Kanaalstraat heen moet gaan. Wat staat er hier op de planning? Hoe kunnen er in deze straat nog bussen bij? Moeten de auto’s hier weg? Dat lees je op vrijdag 22 oktober.

Woon je in de binnenstad en heb je een mening over de veranderingen rond het centrum? Laat jezelf dan horen door jouw mening te delen in de reacties op Facebook of door een mail te sturen naar redactie@apeldoorndirect.nl.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

ONDERWERPEN

Stadsplan
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!