Stadsplan: de Nieuwstraat en het Leienplein

Vrijdag 8 oktober 2021

Door Tim Uilen

De aankomende periode gaan er voor fietsers, voetgangers, automobilisten en gebruikers van het openbaar vervoer een aantal dingen veranderen in het centrum. Maar waarom? En wat gaat er veranderen? Dat vroeg ik me af en daarom ga ik de komende 8 weken kijken naar de visie op stadsmobiliteit. Een plan dat de gemeente aan het begin van dit jaar openbaar bracht voor iedereen. Een autoluwe binnenstad, nieuwe fietsroutes en minder busverkeer zijn een aantal van de veranderingen die beschreven staan. Vandaag bespreken we de Nieuwstraat en het Leienplein, waar een aantal verschillende veranderingen op de planning staan.

Wat is er aan de hand?

Een multifunctionele straat, dat is de Nieuwstraat momenteel. Bussen, auto’s, fietsers en voetgangers zie je allemaal in het straatbeeld terug. Bij het stuk vanaf het Leienplein tot aan de ingang van de Oranjerie parkeergarage is dat alleen niet altijd het geval. Met de auto mag je namelijk niet in dit gedeelte rijden, behalve als je ergens iets moet laden en/of lossen. Als automobilist moet je ook oppassen op de regels bij het Leienplein, want hier geldt éénrichtingsverkeer. Verder rijden er bussen door de straat heen, alleen hoeven die niet het éénrichtingsverkeer te volgen. Lijn 1 gaat namelijk van noord naar zuid en zuid naar noord.

In het plan wil de gemeente af van de bussen en voor zoveel mogelijk ook de auto’s. De Nieuwstraat moet namelijk een fiets- en wandelstraat worden. Wat houdt dit in? Dat weten we nog niet precies, wel zullen fietsers en voetgangers dus vooraan staan. Ook is duidelijk dat de buslijn via de Wilhelmina Druckerstraat zal gaan en je dus geen bussen meer in de Nieuwstraat zal zien. Een eventuele ‘museumbus’ zal ook de Wilhelmina Druckerstraat nemen. Sommige delen van de straat zijn met bussen, auto’s, fietsers en voetgangers samen best gevaarlijk. Bijvoorbeeld de kruising van de Nieuwstraat, Korenstraat en het Leienplein. Ook de hoek van de Nieuwstraat en Vosselmanstraat bij het Stadscafé kan wat gevaarlijke momenten opleveren.

In kaart brengen

Op deze kaart kan je de situatie zien. Automobilisten mogen volgens deze plannen nog wel de parkeergarage bij de Oranjerie bereiken en kunnen nog gebruik maken van de Asselsestraat en Korte Nieuwstraat, zoals hier groen gekleurd staat. De grote veranderingen vinden zich plaats op de Nieuwstraat, Vosselmanstraat en het Leienplein, hier oranje gekleurd. Bussen worden uit de Nieuwstraat en Vosselmanstraat weggehaald, terwijl automobilisten de éénrichtingsverkeerroute vanaf het Leienplein naar de Vosselmanstraat niet meer mogen gebruiken. Dit oranje gebied wordt een fiets- en wandelstraat, waar alleen laden en lossen nog toegestaan is. In rood zie je een ongewijzigd deel van de binnenstad. Auto’s zijn hier niet toegestaan en fietsers alleen als de winkels dicht zijn. Ook kijkt de gemeente nog of er bij het Leienplein een nieuwe fietsenstalling wordt geplaatst.

Ondernemers

Eerder noemde we al de gevaarlijke hoek voor het Stadscafé, maar wat vinden zij van de veranderingen? “Ik denk dat het heel veel rust gaat geven voor mensen die hier fietsen, wandelen of hier wonen”, vertelt Stefan Kanne, manager van het Stadscafé. “Ook zal de kans dan groot zijn dat er nooit een ernstig ongeval gaat gebeuren. Want als je soms ziet hoe de bussen hier over het voetpad moeten draaien, dat is best wel asociaal. Mensen schrikken er gewoon van!” Het Stadscafé heeft al eerder uitgesproken dat er iets moet veranderen, en ook rond automobilisten. “We hebben vaak gasten die klagen over het gescheur hier op de hoek. Een collega van ons is al een aantal jaren bezig om de ‘Formule 1’ uit de Nieuwstraat weg te halen. Dus als deze veranderingen doorgaan dan zou dat mooi zijn!”

Veel omwonenden staan ook achter de plannen. “Weg met die bussen, die zitten toch de hele dag leeg”, legt Marjolein uit. Ze woont nu al een aantal jaar aan de Nieuwstraat. “Misschien dat er een paar mensen per dag deze buslijn gebruiken en dan stappen ze waarschijnlijk niet eens hier op of af. Beetje apart om dan door deze straat te rijden.” Iets noordelijker woont Rudy, die ook blij is dat er minder verkeer door de straat zal rijden. “Natuurlijk minder lawaai voor mij als bewoner”, zegt hij lachend. “Het ‘kruispunt’ van de Nieuwstraat, Korenstraat en het Leienplein is altijd zo verschrikkelijk. Als je de bussen en auto’s daar weghaalt, dan is het veel beter. Af en toe verkeer voor laden en lossen is natuurlijk niet erg.” Vergeleken met vorige week, wat nogal een controversieel onderwerp is, lijkt iedereen hier het wel met de plannen eens te zijn.

Volgende week kijken we naar de Hofstraat en Kanaalstraat. Een druk stukje binnenstad, waar fietsers, voetgangers en bussen elkaar kruisen. Maar wat staat er hier op de planning? Zullen de bussen hier ook vertrekken? En hoe zit het met de fietsers? Dat lees je op vrijdag 15 oktober.

Woon je in de binnenstad en heb je een mening over de veranderingen rond het centrum? Laat jezelf dan horen door jouw mening te delen in de reacties op Facebook of door een mail te sturen naar redactie@apeldoorndirect.nl.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

ONDERWERPEN

Stadsplan
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!