Strenge regels zorgen voor twijfel bij ondernemers over opzetten actie 3FM Serious Request

Maandag 16 oktober 2017

Door Redactie

Nog minder dan 70 dagen en dan is het zover: dan strijkt 3FM Serious Request neer op het Apeldoornse Marktplein. Veel Apeldoorners zijn al gestart met acties, zoals elke zaterdagochtend te lezen is in de serie ‘Serious People’. Maar tijdens de bijeenkomst van de Social Media Club 055 afgelopen week bleek dat het voor ondernemers allemaal net even wat lastiger is om bezig te gaan voor dit evenement.

Voor ondernemers gelden er namelijk nogal wat regels en daardoor haken sommigen af. Zo ook Marjolein Verschut van de Workshopwinkel Met Hart en Ziel. ,,Ik sta met de Workshopwinkel op de Kerstbeurs van Zoek en Zo events op 26 dececember in het Bolwerk. Ik had bedacht daar bij mijn kraam een adventskalender te zetten met echte luxe bonbons en ook geschenkdoosjes te maken met bonbons om mee te nemen. De opbrengst zou dan naar 3FM Serious Request gaan. ,,Maar ik zag de regels, waaronder de regel ‘je mag er als ondernemer niet beter van worden’ en ‘je mag je actie niet promoten onder mensen die nog geen klant zijn’. Dat kan dus niet. Vooral het laatste niet, want heel veel bezoekers daar zullen mijn bedrijf nog niet kennen en ik kan ook niet garanderen dat er door die actie niet iemand naar mijn kraampje loopt.” Hierdoor besloot Marjolein om de opbrengst naar een ander doel te laten gaan. ,,Er waren nog meer regels, zag ik, maar die heb ik niet eens meer opgezocht; ik was er eigenlijk gelijk klaar mee. Het maakt het onduidelijk, lastig en dus ook risicovol. Straks heb je goedbedoeld iets gedaan en heb je een claim aan je broek.”

Tijdens de bijeenkomst van SMC055 bleken er wel meer ondernemers te zijn die twijfelen of zelfs al zijn afgehaakt vanwege de regels. Elly Vreugd Jonker van Vreugd Fotografie is er daar één van. ,,Als ondernemer ben je ergens goed in. Zeker als het om diensten gaat kun je dingen doen, maar heb je vaak ook te maken met concurrentie. En daar zit het probleem. Ook mag je niet promoten en een deel van je omzet weggeven. Want dan doe je het dus om er zelf beter van te worden en dat mag niet. Binnen mijn netwerk merk ik ook dat dit meespeelt.”

Anneke de Vries van 3FM zegt dat ondernemers bij twijfels over of een bepaalde actie wel mag, altijd contact mogen leggen via kominactie@3fm.nl. ,,Dan helpen we ze graag verder.” Verder verwijst ze naar de website van 3FM, waar kant- en klare acties, ideeën en andere creatieve mogelijkheden staan. ,,Als iemand of bedrijven in actie willen komen voor 3FM Serious Request, dan zijn we daar bij NPO 3FM natuurlijk super blij mee”, benadrukt ze en ze hoopt dan ook dat ondernemers niet afhaken door de regels die er zijn. ,,Het Rode Kruis kan dankzij deze acties fantastische dingen doen. Opsporingsteams van het Rode Kruis helpen wereldwijd met het opsporen van familieleden. Met simpele, maar doeltreffende methodes maken deze teams een verschil in het leven van vele families. Zo zorgen ze voor het herstellen van contacten, opsporen van vermiste familieleden en in bijzondere gevallen het terugbrengen van een familielid.”

Bekijk hier de regels die gelden als je een actie wilt starten voor 3FM Serious Request.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!