Succesvolle voucheractie Voedselbank Apeldoorn levert hartverwarmende reacties op
Door Kevin van Es
Afgelopen zaterdag, 2 november, stond in het teken van de jaarlijkse voucheractie van Voedselbank Apeldoorn. Hoewel de totale opbrengst nog niet bekend is, spreekt de organisatie van een geslaagde dag. Vrijwilligers waren op verschillende locaties aanwezig en zagen opnieuw hoe bereid mensen zijn om gul te doneren. “Elke keer weer verbazingwekkend,” zegt Anna Weuring, betrokken bij de Apeldoornse Voedselbank. “We hebben dit keer de prijzen op de vouchers iets verhoogd, en toch bleven mensen royaal geven, zelfs bij de hogere bedragen.” Wie zaterdag de actie heeft gemist kan altijd nog online doneren via de site van Voedselbank Apeldoorn.
Vertrouwdheid met de actie
Anna viel op dat veel mensen de actie al kenden. “Het was fijn dat klanten er al van hadden gehoord en meteen wisten wat ze konden doen,” vertelt de enthousiaste vrijwilliger. “Er zijn ook voormalige klanten die nu zelf een baan hebben en juist bijdragen, wat bijzonder is om te zien.” De meeste klanten reageerden positief en droegen graag hun steentje bij, aldus Weuring.
Gemakkelijk en herkenbaar
Veel donateurs gaven aan dat zij de vouchers een prettiger alternatief vinden voor de traditionele producteninzamelingen. “Dit is de vierde keer dat we deze actie met vouchers organiseren. Klanten vinden het een fijne manier om bij te dragen, omdat het snel en herkenbaar is,” legt Weuring uit. De vouchers stellen de Voedselbank in staat gerichter en efficiënter in te kopen, vooral op basisproducten die direct naar de klanten gaan. “Hierdoor kunnen we precies de hoeveelheden bestellen die nodig zijn, zonder overbodige producten.”
Vrijwilligers blijven hard nodig
De samenwerking met de supermarkten verliep ook dit jaar goed, maar de organisatie merkt dat er minder vrijwilligers beschikbaar waren dan voorheen. “Onze vaste vrijwilligers zetten zich doordeweeks keihard in. Voor dit soort acties zoeken wij daarom ook mensen buiten onze vaste vrijwilligers om. We hebben een lijst met veel namen, maar het aantal aanmeldingen viel deze keer tegen,” legt Weuring uit. Desondanks kijkt de organisatie terug op een geslaagde actie en spreekt zij haar dank uit aan de vrijwilligers en klanten voor hun steun.
De deelnemende supermarkten dit jaar waren Albert Heijn van den Heuvel in Ugchelen, Albert Heijn Schapendoesweg Sprengenpark, Jumbo Wiegmans Korianderplein De Mheen en Jumbo van de Bunt op het Schubertplein.
Voor wie zaterdag de actie heeft gemist: online doneren kan via de site van Voedselbank Apeldoorn.