Wonderful Town mist zuurtje van The Big Apple

Zaterdag 12 oktober 2019

Door David Levie

Zelden kom je in Orpheus zoveel mensen van verschillende leeftijden tegen. Zo is de Kleine Zaal (Altios), het domein van de YEP (young elder person), de zeg maar fitte jongere oudere. Maar gisteravond (vrijdag 11 oktober) waren er in het theater opvallend veel jonge gezichten te ontwaren, die mogelijk door het thema musical naar de (goed bezette) Hanoszaal waren gelokt.

Wellicht deed ook de naam van componist Leonard Bernstein een duit in dat zakje. De misschien wel meest veelzijdige musicus van de afgelopen eeuw tekende tussen 1944 en 1976 voor vier musicals waarvan The West Side Story ongetwijfeld de bekendste is.

Een evergreen dankzij het ijzersterke libretto dat aan Shakespeare’s Romeo en Julia is ontleend. De schrijvers verplaatsten in 1957 het drama van het renaissancistische Verona naar het eigentijdse New York waar twee rivaliserende jeugdbendes elkaar op leven en dood bestrijden. Bernstein vertaalde het proza naar muziek die nu nog tot de verbeelding spreekt.

Het wat dunnere libretto met happy end dat hij een aantal jaren eerder, in 1952, door twee tekstschrijvers kreeg aangeboden, is anno nu veel meer aan slijtage onderhevig. Het thema van twee jonge mensen (de zussen Ruth en Eileen) die in 1935 van de provincie (Ohio) naar New York trekken om hun American Dream waar te maken mag halverwege de vorige eeuw nog hele volksstammen warm hebben gemaakt, anno nu is dat behoorlijk uitgekauwd. Destijds was Wonderful Town, dat al een paar maanden later in 1953 zijn première beleefde, tot een aardig succes met lovende kritieken en ruim 550 voorstellingen op Broadway.

De versie die we gisteren in Orpheus kregen voorgeschoteld door het Gelders Orkest, Het Orkest van het Oosten en Nederlandse Reisopera was wat soberder van aard. Orkest op het toneel, een koor, een verteller en ervaren zangers. De twee orkesten zijn inmiddels één organisatie geworden. De twee bloedgroepen, zo leert de historie, zullen nog wel even bestaan, maar uiteindelijk in elkaar opgaan.

Over Wonderful Town van gisteravond valt veel moois te vertellen. Van musici tot de uitstraling en beleving van dirigent Wayne Marshall, van het koor dat in lekker beweging kwam en van Apeldoorns zeldzame paradepaardje, De Hanoszaal, die zich uitstekend leent voor dit soort muziekuitvoeringen. Met extra applaus voor bariton Allen Boxer die wel raad weet met de sterk wisselende noten van Leonard Bernstein die het uiterste van een vocalist vergen.

Dit soort muziek moet je op de een of andere manier toch in de genen hebben. Je mag het vergelijken met een Afro-Amerikaanse gospel uitgevoerd door welwillende koortjes op een EO-Jongerendag. Het geblaat neigt naar blasfemie. Tenenkrommend. Zo erg was het gisteravond overigens niet. Wonderful Town was onderhoudend, swingend, maar iets te vaak net niet. Ik proefde ondanks de Amerikaanse accentjes de hele avond de smaak van Elstar en Goudreinet, terwijl ik zeker op het eind snakte naar die prikkelende extra bite van The Big Apple.

Wonderful Town. Musical van Leonard Bernstein (1957) uitgevoerd op vrijdagavond 11 oktober in Hanoszaal Orpheus door Het Gelders Orkest, Het Orkest van het Oosten en de Nederlandse Reisopera.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over cultuur

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!