Verborgen Ondernemers: Kjelt en Mathé van MeubelBaas

Dinsdag 21 december 2021

Door Ben Eggermont

Onder de naam MeubelBaas runnen Mathé Booij en Kjelt van den Hazel hun meubelzaak. Aan de Vlijtseweg nummer 134 in Hal 18 zijn snelheid en service hun devies. Je kunt ze ook vinden op Facebook MeubelBaas en op Insta MeubelBaas

Hoe kwamen jullie op het idee om een meubelzaak te beginnen in een uiterst onzekere tijd?

Kjelt: “We zijn twee jaar terug begonnen vanuit het idee dat we naast onze al bestaande bedrijfjes, die uitsluitend digitaal opereerden, juist weer iets met onze handen wilden doen. We zijn meubels gaan inkopen bij een bedrijf waar we iemand kenden. Dat waren destijds retourmeubelen waar kleine krasjes opzaten of waarvan de doos was beschadigd. Die meubels herstelden we verkochten we door. Dat ging eigenlijk heel goed. Al het geld dat we hiermee verdienden ging weer in nieuwe voorraad.”

Mathé: “Van weekend hobbyhandel zijn we doorgegroeid naar een volwassen bedrijf. We hebben de handel in retourmeubelen volledig afgebouwd en zijn nu uitsluitend bezig met nieuwe artikelen. We zagen de mogelijkheden in onze manier van werken groeien. Zeker omdat we geen of nauwelijks levertijden hanteren doordat we goed en scherp inkopen.”

Waarom de keuze voor de meubelbranche, waarin al zoveel aanbieders actief zijn?

Kjelt: “We merkten eigenlijk gewoon dat er heel veel vraag is naar snelle levering. We zijn allebei jong, 22 en 25. De jonge generatie, waaronder wij, wil alles snel en makkelijk. Als je iets besteld wil je dat ook snel binnen hebben. We merkten ook dat onze klanten het fijn vinden als ze de meubels direct kunnen meenemen.”

Mathé: “Er zijn heel veel meubelbedrijven, maar het is wel een beetje een verouderde branche. Aan de online kant liggen nog heel veel kansen. Dus een snelle levering en een goed verzorgde, toegankelijke website helpen daarbij. Dit onderscheidt ons van andere bedrijven.”

Kjelt: “Wat je heel veel ziet, is dat meubelzaken helemaal geen website hebben of ze hebben wel een website, maar maken dan gebruik van het fotomateriaal van de leverancier. Wij maken alle content zelf. We hebben een eigen fotostudio waar we alle foto’s en video’s zelf maken. Met uitleg over de producten en over meubelonderhoud. Allemaal om de service te verbeteren en er een persoonlijk tintje aan te geven. We zijn scherp geprijsd, maar willen niet perse de goedkoopste zijn. We willen dat de mensen zeker weten dat het goed is bij ons.”

Waarom kiezen jullie voor het onzekere pad van het ondernemerschap?

Mathé: “We hebben natuurlijke wel een beetje die ondernemersgeest. Een moment dat ik me kan herinneren dat ik heel spannend vond, was toen ik nog op school zat. Het werd echt wel drukker en we moesten eigenlijk iemand aannemen, we hebben iemand fulltime aangenomen en ik was er zelf maar 2 of 3 dagen in de week. Of neem je gas terug om het toch nog zonder personeel te doen? Stop je met school of maak je dat eerst af? Best moeilijke dilemma’s. Zo zal je het toch moeten leren. Uiteindelijk geeft het wel veel voldoening. Telkens sta je voor beslissingen die je nooit eerder hebt genomen. Je praat met anderen om je eigen oordeel te vormen. Zo kom je steeds verder.”

Kennis is één van de voorwaarden voor succesvol ondernemerschap. Waar hebben jullie je kennis opgedaan?

Mathé: “Ik denk dat het mooie van deze tijd is dat je ook heel veel kennis gratis online kan krijgen. Je kan heel veel vinden over marketing en websites maken, dat ik heel interessant vindt. Tegenwoordig heb je duizenden filmpjes op YouTube staan, dan hoef je niet perse uit een boek te leren. Je kunt heel specifiek zoeken naar een onderwerp waarover je meer wil weten. Misschien een avondje opofferen, maar als je echt iets wil weten is dat ook geen ramp.”

Kjelt: “Heel veel dingen is ook wel een kwestie van doen en proberen. Ik denk wel dat wij er zo in staan. We nemen het risico en proberen er zoveel mogelijk van te leren. En dat pakt meestal wel goed uit, omdat we de keuzes altijd heel goed overwegen voordat we het risico nemen. Naarmate je meer van dit soort beslissingen moet nemen wordt het wel eenvoudiger. Van het doen leer je toch het meest.”

Wat voor een opleiding hebben jullie gedaan en wat heeft dat opgeleverd voor de praktijk?

Mathé: “Allebei hebben we dezelfde opleiding gedaan, Ondernemerschap en Retail Management aan de Hogeschool Saxion in Deventer. Binnen de opleiding was er voldoende ruimte om praktijkervaring op te doen en een goed netwerk op te bouwen.”

Kjelt: “Ik denk dat je er altijd wel iets aan hebt, maar het moet wel in je zitten. De opleiding richt zich op het ondernemerschap. Ik denk dat er heel veel leerlingen zijn die denken: nu gaan ze me leren hoe je dat moet doen, maar dat gaat niet gebeuren. Je moet er zelf de tijd insteken en het risico willen en durven nemen. Daarnaast is het super goed voor je netwerk. Wij hadden elkaar anders niet eens gekend. Om de zoveel tijd spreken we nog met anderen af om bij te praten. We hebben de contacten met gastsprekers uit die tijd, die we om advies kunnen vragen als daar behoefte aan is. Het opbouwen van je netwerk is wel het meest waardevolle geweest van de opleiding. Je kreeg daar ook de tijd en de gelegenheid voor.”

Hebben jullie nog een speciale doelgroep waarop jullie je richten?

Mathé: “We hebben wel verschillende doelgroepen. Er is niet echt een focus-doelgroep. De mensen die net hun eerste huisje hebben gekocht, die onze industriële stijl heel vet vinden en snelle levertijden verwachten. Maar ook wel de wat oudere mensen waarvan de kinderen net uit huis zijn en een nieuw interieur willen. Of net verhuisd zijn naar een kleiner huis en nieuwe meubels nodig hebben.”

Kjelt: “Oude spullen eruit en weer opnieuw starten.”

Hoe zou je jullie aanbod willen karakteriseren?

Mathé: “Een industriële uitstraling met mat zwart staal gecombineerd met mangohout. Een houtsoort uit India in eerste instantie bedoeld voor de mangoteelt, maar als de opbrengsten teruglopen een prima houtsoort voor de meubelindustrie.”

Kjelt: “Het is een super populaire soort de laatste jaren. We proberen wel steeds uit te breiden. We zijn nu bezig met een marmeren collectie die helemaal in Nederland wordt gemaakt. We hebben ook een eikenhouten collectie uit Denemarken. We werken aan eigen stoelen en fauteuils uit Europa, onze eigen collectie wordt straks ook in Europa gemaakt zodat niet alles uit India en China komt. Niks mis mee, maar je krijgt zo een meer gevarieerd aanbod.”

Mathé: “Zo zijn we laatst naar de beurs in Brussel geweest met een deel van het team. Met z’n allen in een eenvoudig hotelletje. Als je dan met een team van zo’n 5 man bij een leverancier langs gaat vinden ze dat heel leuk, omdat we dat toch anders aanpakken dan de traditionele meubelinkoper. We gaan echt voor een goede relatie met de leverancier gebaseerd op onderling vertrouwen.”

Kjelt: “Onze visie naar klanten hebben we ook naar leveranciers. We willen het in ons gesprek met de leverancier ook gezellig hebben en er samen goed uit komen. Als de keuze is gemaakt kopen we altijd ruim in. Daar hebben we inmiddels wel kijk op.”

Hoeveel mensen werken er bij het bedrijf?

Kjelt: “We hebben een heel jong team. We zitten met 5 man op kantoor waarvan de oudste 26 is. Dat is gewoon supergaaf. 4 fulltimers, een parttimer en een stagiaire.”

Mathé: “Allemaal mensen die aan het begin van hun carrière staan en allemaal super gedreven zijn. We steken best veel tijd in het aannemen van mensen. We zoeken echt mensen die zich willen ontwikkelen.”

Kjelt: “Voor de laatste persoon die we hebben aangenomen, hebben we wel richting de 20 sollicitaties gehad. In verschillende gespreksronden gekeken hoe ze binnen het team passen. Ze moeten met ons bedrijf mee willen en kunnen groeien.”

Jullie verkopen ook via de website. Wat is het belangrijkste kanaal, online of fysiek?

Mathé: “Online, we verkopen voornamelijk via de website. De meeste mensen die naar de showroom komen hebben de spullen op de website al bekeken, maar willen het nog even in het echt zien.”

Kjelt: “De online content zijn we redelijk snel aan gaan pakken. Vanuit onze opleiding kennen we iemand met een eigen foto- en videobedrijf. Vanaf het begin is hij betrokken geweest bij het maken van onze content. Dat was echt belangrijk voor de kwaliteit”

Mathé: “In al onze uitingen op de website en sociale media gaat het niet slechts om het kale product, maar om de beleving. Het wordt echt persoonlijk gemaakt.”

Een eigen bedrijf kost veel tijd. Wat doen jullie als ontspanning om de balans te bewaren?

Mathé: “Veel doen met mijn vriendengroep in het weekend. Ik moet zeggen dat we hier ruimte houden voor een gezellig biertje. De vrijdagmiddagborrel is er al aardig ingesleten. Soms zijn het wel lange dagen waarop je ook even gezellig kunt eten. Maar ik werk hier liever 60 uur per week dan dat ik 40 uur een baan heb waarin ik elke dag hele specifieke taken moet uitvoeren.“

Kjelt: “Meestal ’s morgens sporten. Soms heb je een hele drukke periode en doe je bij wijze van spreken in het weekend nog wat extra werk. Maar dan komt er vaak ook wel weer een periode dat het wat rustiger is.”

Waar staan jullie over 5 jaar?

Kjelt: “We hebben sowieso de intentie om elk jaar hard te blijven groeien. Maar wel vanuit onze visie dat het op een gezonde manier moet gebeuren. Tot nu toe zijn we nog nooit met investeerders in zee gegaan, alhoewel we wel wat aanbiedingen hebben gehad. Maar we willen ons eigen ding blijven doen als dat kan. We gaan er alles aan doen om die groei waar te maken, maar niet geforceerd. Er is nog voldoende groei te halen in Nederland.”

Mathé: “Er is nog heel veel potentie, we doen nu hoofdzakelijk de eet- en woonkamer maar er is nog veel meer waar we ons op kunnen richten. Ik hoop dat we over 5 jaar echt een voorbeeld kunnen zijn in de meubelbranche met onze levertijden en persoonlijke service. Laatst las ik wel dat 82% van de bedrijven het niet gaan redden vanwege cashflow problemen om verschillende redenen, zoals te hard groeien. Daar willen we ver weg van blijven.”

Kjelt: “Op het gebied van de logistiek willen we misschien één wagen aanschaffen om in de regio Apeldoorn ook te gaan bezorgen en zo ervaring op te doen op het gebied van logistiek. We werken nu met een partij die gespecialiseerd is in grote pakketten en waarmee we goede afspraken hebben.”

Apeldoorn Direct maakt een serie over ‘verborgen ondernemers’. Denk daarbij aan kleine ondernemers die net starten, ondernemers die een bijzonder bedrijf runnen of een bedrijf met een bijzondere toevoeging. Ondernemers die niet bij iedereen bekendheid genieten, maar zeker het vermelden waard zijn. Ben of ken je iemand die hiervoor in aanmerking zou kunnen komen? Mail dan naar redactie@apeldoorndirect.nl  

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over ondernemen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!