‘Dodenweg’ langs Apeldoorns Kanaal moet aangepakt worden

Dinsdag 1 maart 2022

Door Tim Uilen

Archief | Neutenboom Beekbergen

De weg langs het kanaal heeft niet de beste naam en daar is een duidelijke reden voor. Het aantal ongelukken op Kanaal Zuid ligt namelijk heel hoog. Van 2014 tot en met 2020 waren er in totaal 100 ongelukken op deze weg. Als gevolg daarvan zijn er zeven mensen overleden en zeventien ernstig gewond geraakt. Aan het begin van 2021 was er opnieuw een reeks ongelukken, hierna besloot de gemeente om iets te doen. De gemeenteraad nam een motie aan om een proef te doen met de maximum snelheid langs het kanaal, alleen is deze proef vorig jaar niet verlengd. Nu zegt een onafhankelijk adviesbureau dat de inrichting en snelheid van Kanaal Zuid toch aangepast moeten worden.

Verkeersbesluit

Omwonenden, automobilisten en de politiek zijn het voor het grootste gedeelte allemaal eens: de weg langs het kanaal moet veiliger. Waarom is de proef met de nieuwe maximum snelheid dan niet verlengd? Na het starten van de proef zijn er een aantal bezwaren binnengekomen, vooral omdat de belangen en effecten op de omringende wegen niet voldoende waren afgewogen. De onafhankelijke bezwarencommissie gaf daarom aan de gemeente het advies om met de pilot te stoppen, wat vervolgens ook gebeurde. Het verkeersbesluit was niet zorgvuldig voorbereid, onvoldoende gemotiveerd en overhaast genomen. Over het toenmalige besluit van de gemeente zei wethouder Wim Willems dit: “Hoewel we veel begrip hebben voor de noodkreet van met name aanwonenden, die soms een ernstig ongeluk vlakbij huis hebben meegemaakt, kunnen we niet om deze harde conclusie van de bezwarencommissie heen. Het is onze plicht als gemeente om alle belangen zorgvuldig af te wegen en om dit zorgvuldig aan te pakken. Dat was al in gang gezet, en daar gaan we nu zeker mee verder.” Een adviesbureau is toen gaan kijken naar Kanaal Zuid en de veiligheid rond deze weg.

Onderzoek

“Uit de analyse blijkt dat er sprake is van een mismatch tussen de functie, vorm en gebruik van het traject de Kanaalroute”, concluderen onderzoekers in het rapport. “In praktijk is de Kanaalroute een belangrijke verkeersfunctie/verbindingsfunctie in de regio en wordt ook als zodanig gebruikt, gelet op de intensiteiten rond 8.000 motorvoertuigen per etmaal, het grote aandeel doorgaand verkeer en de rijsnelheden van 80 km/uur. Deze verkeersfunctie als gebiedsontsluitingsweg komt echter niet tot uiting in de weginrichting met een zeer krap profiel en onveilige wegbermen met bomen kort op de rijbaan.” Het advies is om de weg een andere inrichting te geven en de snelheid te verlagen naar 60 kilometer per uur. Om de risico’s van bermongelukken te verminderen adviseert het adviesbureau om een vrije ruimte van 0,9 meter langs de kant van de weg aan te houden, dat is lager dan de landelijke richtlijn van 1,5 meter. Door deze ruimte kleiner te maken hoeven er minder bomen gekapt of verplaatst te worden, ook al moeten er voor de adviesruimte alsnog 150 tot 200 bomen wijken. Daarnaast moeten er op bepaalde plekken geleiderails aangebracht worden.

Wethouder Willems is wel tevreden met het onderzoek: “In het onderzoek staat heel helder beschreven hoe we de verkeersveiligheid kunnen verbeteren. En dat het veiliger kan en moet is kraakhelder. Aan het voorgestelde scenario hangt alleen wel een fors kostenplaatje en ook de kap van bomen.” De totale kosten voor het aanpassen van Kanaal Zuid, van Apeldoorn tot Eerbeek, zijn namelijk ongeveer 5,7 miljoen euro. Een gedeelte van de weg ligt in de gemeente Brummen, de kosten zijn voor beide delen samen. In het najaar zal er waarschijnlijk pas een definitief besluit komen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!