Webshops en internetwinkels: de toekomst of bijzaak?

Dinsdag 3 november 2015

Door Redactie

Een rondje lopen door het centrum van Apeldoorn laat bezoekers al snel zien dat er behoorlijk wat leegstand is. Sommige winkels worden tijdelijk opgevuld met zogeheten pop-up stores, anderen staan al behoorlijke tijd leeg. Zo ook het vroegere pand van Verhoog Muziek op de hoek van de Korenstraat/Nieuwstraat. Om huurders te lokken, hangt er nu een poster met daarop ‘bijzonder geschikt als internetwinkel’. Is dat de toekomst van Apeldoorn, internetwinkels in plaats van fysieke winkels?

,,Nee hoor, dat denk ik niet’’, lacht Geke Verhoog van Verhoog Onroerende Zaken . ,,Het is puur een lokkertje, omdat het een lastig te verhuren pand is. En we opperen zo alleen een idee. Door de kelder beneden kan je makkelijk daar een opslag maken voor de spullen die je verkoopt via internet. Maar je kan er ook iets heel anders mee doen. Zo kan je bijvoorbeeld boven een winkel maken en beneden een plekje met een huiselijke sfeer.’’ Verhoog is er van verzekerd dat de leegstand in het centrum niet alleen te maken heeft met het feit dat mensen tegenwoordig meer via internet kopen. ,,Ik denk ook dat het vooral moeilijk is om iets te creëren. Ondernemers zijn nogal verwend. Jaren geleden was het zo dat bezoekers vanzelf kwamen, tegenwoordig moet je er echt iets van maken. Je moet je onderscheiden met onder meer social media en een internetwinkel, het gaat niet meer alleen om je prijzen.’’

Combinatie voelt goed

Een kleine peiling onder Apeldoornse ondernemers laat zien dat webshops sowieso tegenwoordig amper meer weg te denken zijn. Het overgrote deel verkoopt ook spullen via internet, naast het runnen van de fysieke winkel. Zo ook Maarten Vaarkamp van Shirts&Co aan de Korenstraat. Zijn winkel bestaat dit jaar 20 jaar. ,,Ik denk dat ik nu een jaar of 14 een website heb met de mogelijkheid om ook online te kopen. De markt is veranderd, dus het is lastig in te schatten of ik omzet zou mislopen als ik de webshop niet had, maar ik merk wel dat er veel online gekocht wordt.’’ Hij ziet dat de piekmomenten online en in de winkel veel op dezelfde momenten zijn. ,,Veel rond de salarisuitbetalingen, ’s avonds en net na het werk. Dat ik een winkel heb en een webshop, die combinatie voelt goed. En toch moet je het niet onderschatten, internet doe je er niet ‘even’ bij, het vergt wel serieuze inspanning.’’ Toch merkt  hij niet dat er minder klanten langskomen door de online winkel. ,,Het aantal klanten neemt juist elk jaar nog toe, dus ik zou ook zeker de fysieke winkel niet moeten sluiten en alleen online doorgaan. Wat ik wel zie is dat er over het algemeen gewoon minder gewinkeld wordt. Mensen gaan naar het centrum en hebben een lijstje met wat ze moeten doen. Als jij op dat lijstje staat, is dat mooi. Sta je er niet op, dan is het lastig ze toch binnen te krijgen.’’

Telefoontje uit Katwijk

Wim van Essen van Spellenwinkel De Wammus heeft zich de afgelopen 10 jaar prima weten te redden zonder webshop. Nog maar net is de winkel verhuisd naar de overkant van de Kapelstraat. ,,Ik heb wel een tijdje een webshop gehad, maar die was niet geautomatiseerd met de spullen in de winkel.  Om dat te voorkomen, zou je een voorraad moeten hebben van alles. Maar om nou een voorraad te hebben van alle 6000 producten, dat wil je niet. Na onze verhuizing is de volgende stap een online winkel, maar dat zie ik dan vooral als service naar de klant.’’ Hij doelt daarmee op klanten van buiten Apeldoorn. ,,Het komt nu soms voor dat ik een telefoontje krijg uit bijvoorbeeld Katwijk en dan stuur ik de spullen gewoon op. Ik denk dan ook dat het onontbeerlijk is, binnen 2 jaar moet iedere winkel gewoon wel een webshop hebben.’’

Nog aan het opstarten

De winkel EIGEN, clothing and lifestyle, heeft momenteel bewust nog geen internetwinkel. ,,We zitten nog in onze opstartfase’’, legt Petra Hart uit. ,,Dat zou veel logistiek, tijd en geld kosten, dat kunnen we momenteel wel beter gebruiken. En begrijp me niet verkeerd, ik vind een online winkel wel belangrijk, maar dat is nu wel even een 2-jarenplan denk ik. Ik krijg geregeld de vraag van klanten of ze producten ook online kunnen kopen en ze vinden het wel jammer als ik dan met ‘nee’ antwoordt. Maar wij vinden dat als je een webshop opstart, dat je het ook gelijk goed moet doen.’’

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!