Mannen in de mode: Thomas Talboom en Jordy Noya

Zaterdag 31 december 2016

Door Ben Eggermont

Na maandenlang steevast elke zaterdag verschenen te zijn, is dit de laatste aflevering in de reeks Mannen in de Mode. Volgende week gaan we verder met een nieuw thema, een nieuwe serie op Apeldoorn Direct.

Aan de Hoofdstraat nummer 137 zit Capital men’s fashion, sinds 28 augustus 2015 de herenmodezaak van Thomas Talboom en Jordy Noya. Zij brengen er  ‘carefully selected brands’ aan de man.

Zit je al lang in de modebranche en wat heb je allemaal gedaan voor je deze zaak bent begonnen?
(Jordy) ,,Ik heb hiervoor niet in de mode gezeten, maar zeven jaar in de sportbranche gewerkt. Begin 2015 kwam Thomas langs kwam om te vragen of ik er klaar voor was  en zo is het idee voor deze winkel geboren”
(Thomas) ,,Ik heb hiervoor van alles en nog wat gedaan, de laatste vijf jaar in de cosmetica gezeten ( sales buitendienst). Ik heb bij Bla-Bla gewerkt, Intersport en de Coach. Ik had dit idee al wel een aantal jaar, maar misschien was ik toen nog te jong en vorig jaar achtten we de tijd rijp.”

Hoe lang bestaan jullie al in Apeldoorn en wat is jullie geschiedenis?
(Thomas) ,,We bestaan nu zo’n 16 maanden en binnenkort mogen we ons eerste kalenderjaar afsluiten en daar mogen we best tevreden mee zijn, het gaat de goede kant op.’’

Hoe is de inrichting tot stand gekomen?
(Thomas) ,,Het interieur hebben we samen met Timothy en Ellen van Studio Ocean ontworpen, een Apeldoorns architect. Alles is eruit getrokken en volledig opnieuw ingericht. We wilden een bar, presentatiemogelijkheden die niet standaard waren, een kassablok midden in de winkel. De plattegronden aan de wand verbeelden de modehoofdsteden Milaan en Berlijn. Interieur volledig gebaseerd op New York, skylines, abstracte vormen, verschillende hoogtes.”

Hoe stellen jullie je collectie samen?
(Thomas) ,,Vanaf het begin hadden we een helder idee over de winkel en de invulling daarvan. Welke merken vinden we mooi, wat kopen wij zelf, wat kunnen we niet in Apeldoorn vinden? De naam Capital plopte erin in de skilift in Italië en is blijven hangen. De meeste merken die we hebben zitten in Amsterdam. We zijn de maandagen altijd dicht en zijn dan vaak op inkoop. ”

Wat zijn de moeilijkste problemen in dit vak?
(Thomas) ,,In het begin was het vooral moeilijk om in te kopen, hoeveel hebben we nodig en wat zal direct aanslaan. De mensen waren in eerste instantie nieuwsgierig en nemen misschien een T-shirt of een trui mee. Maar ze kwamen nog niet voor een volledig nieuwe outfit. Je kent je klant nog niet, maar intussen is de klantenkring flink gegroeid.”

Hoe zou je je klantenkring willen omschrijven die je zaak weet te vinden?
(Thomas) ,,Ik denk dat we intussen een redelijk grote klantenkring hebben. Veel vaste klanten. Het varieert heel erg, van de scholier van 16 tot een man van 65. Ook komen er wat profvoetballers en dj’s, er is voor iedereen iets te vinden. We hebben een mix van casual sophisticated kleding en streetwear. Ook verkopen we in deze mix schoenen erg goed. De mensen weten nu wat ze kunnen verwachten.”

Wat is het belang van internet en de sociale media voor je zaak. Lust of last?
(Thomas) ,,We hebben onze eigen webshop. Hij moet nog wel groeien en je hoopt in de toekomst dat je webwinkel 60-70% van je omzet kan zijn. We werken veel met Instagram die is ook gekoppeld aan onze Facebook pagina. Op Instagram krijg je tegenwoordig meer response dan op Facebook, daar doen we echt het meeste mee. We kopen geen likes en volgers, het gaat dan minder hard maar je krijgt wel echt de mensen die Capital interessant vinden.”

Wat maakt jouw/jullie zaak nu juist speciaal, waar komen de klanten voor als je dat vergelijkt met anderen?
(Thomas) ,,In Apeldoorn zijn we onderscheidend qua merken en uitstraling. We zijn best wel ‘laid-back’. We hebben een leuk barretje, waar je een kopje koffie kan komen drinken. Je moet het ook gewoon leuk vinden om hier binnen te komen. En voor ons is het leuk een band te creëren met onze klant.”

Hoeveel uur werk je in de week en hoe bewaar de balans tussen werk en privé?
(Thomas) ,,Jordy heeft thuis een kleine die moet ik zo af en toe zijn rust geven. En ik ben er eigenlijk wel bij wijze van spreken 24×7 mee bezig. Als je ondernemer bent loopt zakelijk en privé gewoon door elkaar.”

Doe je ook nog dingen naast je werk waar je vrolijk van wordt?
(Jordy) ,,Naast het werk zien we elkaar ook heel vaak en dan gaat het wel over andere dingen. En 1 keer in de week samen sporten, meer lukt niet met de kleine.”
(Thomas) ,,Ik ga 4 keer in de week sporten bij Rocky Fit s’ morgens voor het werk, vind ik lekker. ”

Jullie doen het samen en dat lukt nog goed?
(Thomas) ,,Dat gaat prima. We zijn tegenwoordig een erkend leerbedrijf. We hebben nu ook sinds een paar weken een stagiaire, twee dagen in de week. En dat bevalt goed.”

Staan op korte termijn nog plannen op stapel die je nog wilt uitvoeren?
(Thomas) ,,We gaan qua collectie iets meer men’s wear erbij doen, je ziet de stijl in die richting veranderen. Verder geen grote veranderingen.”

Tot slot, hoe ziet de zaak er over vijf jaar uit, waar staan jullie dan?
(Thomas) ,,Over 5 jaar hoop ik dat Capital goed loopt. We trekken al mensen van buiten de plaats, Groningen, Amsterdam, Limburg. Liever meer mensen naar de zaak trekken in plaats van een nieuwe winkel. En ik hoop dan meer tijd te hebben om meer rond te kijken in andere zaken en steden, meer naar beurzen, om inspiratie op te doen.”

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over mannen in de mode

ONDERWERPEN

Mannen in de mode Portretten

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!