Aanschuiftafel: een prima maaltijd en contacten

Dinsdag 8 augustus 2017

Door Pedro Waldenaar

Pedro Waldenaar

De kringloopwinkel van Foenix aan de Vlijtseweg is bijna 2 jaar open. Ik kom er graag, altijd op zoek naar dat unieke kledingstuk of, om mijn vrouw te verrassen: die unieke kop en schotel. Op een woensdagmiddag zo rond 12.30 uur word ik aangesproken door een vriendelijke dame: ,,Heeft u wel eens van de aanschuiftafel gehoord?’’
,,Aanschuiftafel?’’ Nee, nooit van gehoord, dacht ondertussen aan een tafel die je uit elkaar kon schuiven. ,, Maar vertel eens?’’. Geduldig vertelt de dame mij dat er iedere woensdagmiddag een aanschuiftafel wordt georganiseerd: een maaltijd aan een lange tafel, waarbij  je kunt aanschuiven en het menu van die dag krijgt voorgeschoteld. Met ook de bedoeling om in contact te komen met mede tafelgenoten. En dat slechts, u leest het goed, voor 2,50 euro.

Bal gehakt, verse sla en frietjes

Nieuwsgierig geworden loop ik mee en ga het avontuur aan. Ik krijg een prima bal gehakt, verse sla en frietjes en raak meteen in gesprek met mijn buurvrouw die samen met haar vriendin hier wekelijks te gast is. Heel enthousiast vertelt zij mij dat het voor haar en haar vriendin een wekelijks uitje is. En ja hoor: ik stel me voor en vertel dat ik op facebook zit. Weer 2 vriendinnen erbij. Wat leuk, denk ik, dat zoiets in ons doodgewone Apeldoorn gebeurt, maar ook wat jammer dat velen met mij hiervan niet op de hoogte zijn.

Waarom? Wat is de bedoeling?

Nieuwsgierig geworden raak ik nà afloop in gesprek met de gastvrouw, die mij aan tafel heeft weten te krijgen en met een zeer enthousiaste kok. Onder het genot van een kopje koffie raken we in gesprek. De bedoeling is om mensen de gelegenheid te geven een goede maaltijd te nuttigen én……. om met elkaar in gesprek te komen, om contacten op te doen. Sinds de start, zo omstreeks september 2015, komen gemiddeld 40 mensen, waarvan er 20 tot de vaste kern behoren, die wekelijks terug komen.

Maar: aanschuiftafel en contacten? Hoe?

Nou, we zetten bewust een kan met drinken op tafel zodat mensen elkaar kunnen helpen met inschenken, sla in een grote kom. Het roept het familiegevoel waarbij je samen aan tafel gaat en samen met elkaar in gesprek komt. Daarbij zetten we de gastvrouw in, die voor de verbindende factor kan zorgen, waarbij de kok zich kan richten op de kwaliteit.

Hoe komt het menu tot stand?

We vragen altijd hoe het heeft gesmaakt en wat de wensen zijn van onze gasten, maar…….ook onze medewerkers geven we de kans om hun specialiteit eens uit te proberen. En op dinsdag maken we de keuze en beginnen met onze voorbereidingen.

Wie zijn de bezoekers?

Velen zitten in de derde levensfase en genieten van elke dag. En zo’n moment is ook de woensdagmiddag. Maar er zijn ook mensen uit de stad, die even komen lunchen, die even een bezoek brengen aan de kringloopwinkel en een maaltijd meepakken. En de jeugd die komt, nou, die is enthousiast. En uiteraard willen we groeien: 50 gasten per keer zo geweldig zijn. Voor ons is dat het maximale bereikbare, wil je ook kwaliteit blijven bieden. Natuurlijk willen we meer, maar daar moet dan wel de logistiek en de apparatuur op afgestemd zijn.

Een sinds kort: een ontbijtje op maandag en dinsdagochtend

Nog enthousiaster vertelt kok Jeffrey over het laatste initiatief: sinds vorige week kunnen gasten op maandag en dinsdagochtend een ontbijtje bestellen voor slechts 2,50: een eitje, een bakje yoghurt, een Kaiser broodje, ham en kaas en jus d’ orange en……vers klaargemaakt. Het loopt als een tierelier!

En nog meer plannen?

Ja, als straks het ANWB fietspad is gerealiseerd, langs het kanaal, wellicht bij mooi weer een picknickmand, die fietsers kunnen bestellen en heerlijk langs het kanaal kunnen oppeuzelen, althans de inhoud van de mand. Maar eerst: er voor zorgen dat kwaliteit wordt gehandhaafd, zorgen dat onze huidige gasten tevreden blijven. Wij als team werken hier hard aan en daarom ook alle eer aan dit huidige team.

En ik……nou, met zoveel enthousiasme en de prima maaltijd kan het bijna niet anders dat ik besluit om volgende week en de week daarop weer terug te komen. Ik ben gewonnen!

Pedro Waldenaar, Foenix, Vlijtseweg, 7 augustus 2017

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!