Advocaat van de duivel: de mens heeft geen geweten, slechts instinct

Vrijdag 1 april 2016

Door Ben Eggermont

Bovenstaande titel karakteriseert in het kort de thematiek in de voorstelling ‘Advocaat van de duivel’, naar aanleiding van het gelijknamige boek van de Amerikaanse auteur Norman Neiderman en de hierop gebaseerde film met in de hoofdrollen met Al Pacino en Keanu Reeves, in de toneelbewerking van Julian Woolford.

Zonder het boek te kennen of de film gezien te hebben, kon ik onbevooroordeeld en open de voorstelling over me heen laten komen. In een minimalistische en sobere enscenering, kon om 8 uur, in een goedgevulde Rabobankzaal het spel beginnen. Het verhaal, zoals te lezen op de site van de productie gaf een goed beeld, dat de eigen verbeelding prikkelde om aandachtig te kijken en te luisteren.

‘De jonge ambitieuze advocaat Kevin Taylor (Waldemar Torenstra) wordt gevraagd partner te worden bij een groot en beroemd kantoor. Hij krijgt een torenhoog salaris en een buitensporig luxe appartement, maar Kevin geniet het allermeest van de roem die hem ten deel valt. Dat alles heeft hij te danken aan John Milton (Victor Löw), de grote baas van het kantoor die hem als een vader in de armen sluit. Mede door zijn vrouw begint Kevin zich echter te realiseren dat hij in een faustiaans verbond gevangen zit, zijn ziel heeft verkocht en het middelpunt is van een spel op leven en dood.

Langzaam ontwikkelde zich het drama waarin de hoofdrollen met verve werden gespeeld door Waldemar Torenstra, de jonge ambitieuze advocaat en Victor Löw, de meedogenloze baas. Uiteindelijk culmineerde het spel zich in een fatale afloop, met alleen maar verliezers, de kijker enigszins in verwarring achterlatend. Het geheel vormde een uitermate boeiende voorstelling, met soms hilarische momenten die voor de juiste ontspanningsmomenten zorgden. Alhoewel het verhaal zich afspeelde in de wereld van de advocatuur ging het over universele levensvragen, waarin eenieder zich in meer of mindere mate zou moeten kunnen herkennen.

Zonder anderen tekort te doen was ik uitermate geboeid door het spel van Chava in ’t Holt als de echtgenoot van Kevin Taylor, sprankelend en geschakeerd in emoties. Daarnaast was ik zeer gecharmeerd van het spel van Marieke van Leeuwen in haar dubbelrol als gestoorde echtgenoot en de door schuld gekwelde verpleegster.

Samengevat: een boeiende theateravond met uitstekend spel en een sober maar beeldend decor. Kortom, een aanrader voor elk theaterdier.

Laat ik eindigen met een mooie uitspraak van de regisseur Ursul de Geer, ontleend aan de site.

“Vaak wordt ons rechtsgevoel aangetast en lijkt het alsof advocaten afstand hebben gedaan van hun geweten en niet meer handelen in de geest van de wet. Dat intrigeert me.”

De voorstelling is nog te zien tot eind mei in diverse theaters in het land, raadpleeg daarvoor de site http://www.advocaat-toneel.nl/

 

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over cultuur

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?