Aida liet zich horen in Orpheus

Dinsdag 27 oktober 2015

Door Gerard Oltmans

persdienst Orpheus

Wat en lust voor oog en oor. Een (Het!) operagezelschap uit de Republiek Tatarstan (leermomentje!) toert door Nederland met een klassieke uitvoering van de Opera Aida. Verdi heeft deze opera gecomponeerd in ca 1869 in opdracht van de Khedive van Egypte. In 1871 ging de opera voor het eerst in premiere in Cairo in een (wat we nu noemen) klassieke uitvoering. Overigens… het complete verhaal moet je voor de aardigheid eens op Wikipedia lezen. Dan blijkt componeren gewoon werk te zijn en Verdi een gewoon mens met al zijn ijdelheid.

Maar nu de uitvoering in Orpheus. Als je de zaal binnenkomt hoor je het inspelen van de instrumenten en dat creëert al direct een passende sfeer. Het orkest zit niet op het toneel maar in een orkestbak voor het toneel en verzorgt van daaruit de “life-muziek”, puur en onversterkt.

De teksten van voorstelling worden in het Nederlands, simultaan weergegeven op een lichtbak boven het toneel. Een boventiteling dus. En dat is echt een enorme toegevoegde waarde, hoe anders weet ik waar het over gaat en hoe anders kom ik achter teksten als: Tijd heelt alle wonden maar door de liefde gaat de tijd sneller. Heerlijk…..en dat gezongen door Tartaren in het Italiaans in Apeldoorn. De verhaallijn is natuurlijk romantisch en simpel. Het gaat over de liefde van veldheer Radames voor slavin Aida, terwijl de Farao’s dochter Amneris ook verliefd is op Radames. Dat gaat niet goed natuurlijk en Radames en Aida sterven uiteindelijk in elkaars armen. Ultieme liefde voor elkaar.

Ik had wel de indruk dat Amneris even met zijn stem opgang moest komen maar daarna klonk het prachtig en het samenspel met Aida en Amneris was mooi om te horen. De muziek is af en toe lekker bombastisch (de Triomfmars) en “rijkelijk gevuld” doordat er op een gegeven moment ruim 40 mensen op het toneel staan te zingen in de meest prachtige kostuums. Indrukwekkend! Bij de solozang was er juist weer rust, een spot op de zanger(es) en verder schaduw waardoor het accent op de muziek en de stem kwam.

Zoals ik al schreef, een lust voor oog en oor, we hebben genoten. In april komt La Traviata ook van Verdi in Orpheus, ben benieuwd.

Aida: Oxana Kramavera

Radames: George Oniani

Amneris: Dina Khamzina

Dirigent: Andrey Anikhanov

En daarmee wil ik de anderen niet te kort doen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over cultuur

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!