De Erwin Olaf van Apeldoorn

Donderdag 2 augustus 2012

Door StrangeArt

Peter Vroon

 

De Erwin Olaf van Apeldoorn

Zo noem ik fotograaf Peter Vroon. De foto’s van Peter herscheppen een mythische werkelijkheid, het zijn geen snapshots maar gelaagde foto’s die een verhaal vertellen. Een verhaal wat nauwelijks toelichting nodig heeft. Ik heb het dan niet over zijn pop -,  of portretfoto’s. maar over de geënsceneerde foto’s.

Emiel Bruggeman op een versleten bank, midden in het weiland, een geweer in de hand, de Aboriginal, puur zoals Emiel is. Is hij in dit genre nou schilder of fotograaf? Beide disciplines zijn in deze gedecoreerde beelden zichtbaar. Schilder omdat alles gedecoreerd is, fotograaf omdat de belichting klopt. Van Erwin Olaf ooit een recensie gelezen: “Een foto mag best gecompliceerd zijn. Als er alleen maar een feitelijk beeld is, blijf je niet kijken. Het is de kunst om een extra laag in het beeld te verwerken, waardoor je bewust of onbewust blijft kijken. Bij foto’s waar bij je blijft kijken, ben je op zoek naar interpretatie, wat heeft de fotograaf gezien, anders dan het feitelijke beeld. Waarom ben ik op zoek naar meer.”

Dat zijn de foto’s van Peter waar ik van hou, een beetje moeten peinzen bij het aanschouwen.  Schijnbaar documentaire foto’s doordrenkt van metaforische en symbolische betekenissen, het zijn “Human documents”.

Jaloers op Peter? Ja en nee. Ja omdat ik niet die creativiteit en het geduld heb. Nee omdat we beiden – op volstrekt eigen wijze bezig zijn met story-telling pictures’. Peter jaloers op mij: Ja, hij is nog niet met de VUT en heeft dus minder tijd voor zijn passie.

(Foto: Peter Vroon)

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over cultuur

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?