H10a verder zonder boegbeeld Roel Ottow

Donderdag 31 oktober 2019

Door David Levie

Hij mag zich de motor van galerie H10a noemen, maar Roel Ottow ziet zichzelf meer als een samen-binder. Het tekent de bescheidenheid van een van de weinige kunstenaars in Apeldoorn die daadwerkelijk van hun kunst kunnen leven. Ottow zet komende zaterdag, 2 november, een punt achter zijn vrijwilligerswerk voor de galerie die na een kil vertrek uit de binnenstad warm werd ontvangen door de winkeliersvereniging van de Eglantier in de Maten

Ottow vindt het hoog tijd om zich als kunstenaar verder te ontplooien. Met autonoom werk dat hij niet in opdracht maakt. Om den brode is hij ontwerper van affiches, folders en brochures. Daarnaast voorziet de Apeldoorner boeken en tijdschriften van illustraties. Vaak zijn deze religieus getint. Ottow noemt zichzelf een bewust christen die het belangrijk vindt om naar de boodschap van de Bijbel te leven. Hij maakt deel uit het landelijke Platform Kerk en Kunst, een bundeling van bestaande initiatieven geïnspireerd door de joods-christelijke traditie in een onafhankelijk overkoepelend oecumenisch platform. ,,Wij willen van elkaar leren, met elkaar delen en elkaar versterken om ‘kruisbestuiving’ te bevorderen”, zo staat er op de site van het platform te lezen.

Ook Ottow zoekt naar hetgeen mensen bindt. Ruim 8 jaar geleden nam hij het stokje over van zijn collega Iris Burghout die in de schaduw van de Mariakerk (Onze Lieve Vrouwen Parochie) aan de Hoofdstraat 10a met een galerie was gestart. In 2015 was het daar uit met de pret. De kunstenaars mochten er tegen een bescheiden vergoeding exposeren en gast-exposanten ontvangen in het kader van leegstandsbeheer. Ze dienden te vertrekken toen zich een echte (lees betalende) huurder aandiende. Zo verging het hen ook aan de Christiaan Geurtsweg waar het collectief inmiddels tot 12 kunstenaars was uitgegroeid. Een bijbels aantal, maar dit terzijde. Ottow blijkt terug op een mooie tijd op een toch ietwat verborgen locatie.

Fantastische ruimte

Hoe anders was dat toen een nieuwe noodgedwongen verhuizing de galerie naar een top-locatie voerde: De Vosselmanstraat, recht tegenover het CODA Museum. ,,Een fantastische ruimte van 600 vierkante meter”, zegt Roel Ottow met een glimlach. Maar ja, kunstenaars zijn niet de makkelijkste mensen. Niet alle deelnemers van de Christiaan Geurtsweg konden zich vinden in de opzet van H10a. Onder anderen Hans Peter Nagtegaal pakte zijn biezen en daardoor boette H10a aan uitstraling in.

Ook in de binnenstad was H10a geen lang leven beschoren. Een ICT-bedrijf zag brood in de op het oog zo aardige plek. En dat betekende voor de galerie een exodus onder druk die zich razendsnel voltrok en waaraan enig financieel nadeel zou gaan kleven. Dat gebrek aan coulance van de nieuwkomer had wellicht ook met de bedrijfscultuur te maken, want het bedrijf was mogelijk nog sneller uit de Vosselmanstraat verdwenen dan H10a kort daarvoor. Inclusief de Porsche van de baas. Leedvermaak gaat Roel Ottow net iets te ver, maar niets menselijks is hem vreemd. Een glimlach kan zelfs hij niet onderdrukken.

Maar de verhuisgeschiedenis zou zich op de Eglantier herhalen, ook al stond het pand waarin de galerie zich mocht vestigen een jaartje of acht lang leeg. H10a kreeg te maken waarmee zoveel kunstenaars die gebruik maken van een leegstandsbeheer worden geconfronteerd. Ze knappen de boel fraai op en dat werkt blijkbaar als een magneet voor potentiële huurders met een dikke portemonnee.

Beeldende kunstenaars als Jack Liemburg (Hoek Stationsstraat-Deventerstraat), Frans Polman en Emiel Bruggeman (Beekpark) gingen Roel Ottow en de zijnen voor. En voordat het voormalige Stadskantoor Westpoint ten prooi viel aan vandalisme en verval was het een bruisend cultuurbolwerk dat honderden bezoekers trok.

H10a heeft van dat soort aantallen alleen maar mogen dromen. Maar toch draagt het zijn steentje aan de plaatselijke cultuur bij. Met dank aan inspirerende mensen als Roel Ottow, wiens geweten toch op de proef werd gesteld gezien het feit dat de galerie gedurende een aantal jaren op zondagen zijn deuren opende en ook de naam van Roel Ottow (al bleef dat beperkt tot 1 á 2x per maand) op de lijst van zondagsdienst prijkte. ,,Ik daarover destijds nagedacht”, zegt hij. ,,Het was voor mij niet vanzelfsprekend. Maar ik heb het al die jaren toch zonder gewetensbezwaren kunnen doen. Cultuur uitdragen is toch zoiets als een venster naar het licht. Op zo’n rustdag mogen we naar mijn mening mooie dingen laten zien.”

Daarom vindt hij het tijd om uit H10a te stappen. Zelf mooie dingen maken zonder dat anderen hem daarvoor de opdracht geven. Vrij werk, waaraan hij al die die jaren nauwelijks is toegekomen. En hij wil zich bezighouden met projecten die hem na aan het hart liggen. Een tip van sluier: ,,Een project waarin Röntgen centraal staat.”

En met mooie dingen gaat ook H10a verder. Zonder Roel Ottow, maar met Anneke Eggermont, Ineke Moes, Kees Woestenenk en Jan Willem Byvank die hun bijdrage leveren op zaterdag 2 november leveren aan een nieuwe expositie. De opening is om 16.30 uur, gast-exposanten zijn John Ligtenberg met schilderijen en Bert Sterk met glasobjecten. Wethouder Detlev Cziesso verricht de opening de muziek is van Wim Brands (piano), en Dick van Vliet, dwarsfluit. De expositie met uiteraard ook werk van de H10a kunstenaars Eggermont, Woestenenk, Moes en Byvank loopt van 26 oktober tot en met 16 november. De galerie is gevestigd aan de Gildenlaan 424, winkelcentrum De Eglantier Apeldoorn (tegenover Etos) en is open op de zaterdagmiddagen van 13 tot 17 uur.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over cultuur

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!