In Beeld: Jasper van der Graaf, nieuwe directeur ACEC

Zaterdag 8 januari 2022

Door Dione Lam

ACEC is een plek waar iedereen zich van zijn creatieve kant kan laten zien. Voormalig directeur Gerrit Steenbergen, heeft zijn stokje overgedragen aan de kunst en cultuur liefhebber Jasper. Maar wie is deze man eigenlijk?

Over Jasper

Geboortejaar: 1975, Dordrecht
Relatie: Getrouwd met Brenda. Dochter June Jissel van 11 en zoon Niele van 17.
Motto: Gaat voor schoonheid en stedelijke dynamiek
Grootste inspiratie: Moderne architectuur.
Favoriete kunstenaar: Vandaag Piet Mondriaan, vooral de Victory Boogie Woogie (Coll. Kunstmuseum Den Haag)
Meest trots op? ACEC, als creatief verzamelgebouw, als culturele buitenboordmotor

Wie ben je en wat doe je?

“Ik ben getogen in Apeldoorn, geboren in Dordrecht. Ik was een heel creatief kind, al vanaf jonge leeftijd wilde ik een creatief beroep hebben. In de lessen zat ik vaak te tekenen, soms tot ongenoegen van de docenten, omdat ik niet aan het opletten was. Na de basisschool heb ik het Stedelijk Gymnasium in Apeldoorn gedaan. Bij het toenmalig creatief centrum (nu GIGANT) heb ik tegelijkertijd een opleiding ‘Voorbereiding Kunstacademie’ gevolgd. Toen kwam er wel uit dat het echt wat voor mij was.”

 

“Ik was gewoon altijd bezig met andere dingen dan school”

 

“Een van mijn grootste activiteiten naast striptekenen werd graffiti, dat was toen een echte trend. Hier was ik enorm druk mee. Met een grote groep mensen uit Apeldoorn gingen we dan, best fanatiek, naar allemaal verschillende steden hele muren vol maken met kleurige graffiti-pieces. Ik heb na de middelbare school de Willem de Kooning kunstacademie gedaan in Rotterdam. Daar heb ik autonome beeldende kunst gestudeerd. Daarna heb ik nog een tijd in Rotterdam gewoond en gewerkt. Mijn vrouw heb ik ontmoet op de academie, we zijn al 25 jaar bij elkaar.”

Na Rotterdam, waar ging je toen heen?

“Mijn vrouw kwam met het idee om naar Apeldoorn te gaan. De natuur en de omgeving hier trok haar enorm. Dus zo kwam ik weer terug! In die tijd heb ik een schilderprijs gewonnen, de Buning Brongers Prijs. Dit kwam in de krant en daardoor kwam ik op de radar. Ik kreeg een kleine solo-tentoonstelling in het Van Reekum Museum, de voorloper van CODA en ging helpen bij kunstenaarsinitiatief Archipel.”

Wat waren jouw kern activiteiten?

“Archipel, een mooie tentoonstellingsplek voor en door kunstenaars, werd een plek waar ik goed in thuis paste. Zo kwam ik in het organiseren terecht. Later werd dat een tweede lijn in mijn carrière. Ik organiseerde niet alleen tentoonstellingen voor mijzelf maar ook voor en met anderen, binnen en buiten Apeldoorn.

Ik vind het leuk om zelf dingen te maken, maar ik denk dat ik het misschien nog leuker vind om mijn eigen kunst te zien met het werk van anderen samen. Ik maak zelf schilderijen en muurschilderingen, maar mijn culturele interesse is veel breder. Ik ben ook enorm geïnteresseerd in mode, architectuur, andere vormen van beeldende kunst, moderne dans en muziek, het maakt mij eigenlijk niet uit, ik ben een culturele omnivoor.

Een derde activiteit waar ik veel mee bezig ben is adviseurschap. Dat kwam tot uiting bij het werken voor culturele instellingen en de overheid. Ik bleek hier talent voor te hebben. Ik was opdrachtgever voor verbouwingen van cultureel vastgoed, maakte verschillende beleidsnota’s en was centraal aanspreekpunt voor culturele zaken bij de gemeente Apeldoorn. Nu doe ik freelance advieswerk en heb ik zitting in adviescommissies voor cultuur, erfgoed en evenementen in Deventer en Enschede.”

 

“Ik heb altijd 3 activiteiten gecombineerd: kunst maken, programmeren en adviseren.”

 

ACEC, hoe ben je daarbij gekomen?

“Toen ik nog maar net bij de gemeente werkte rond 2008 zat ik het team Cultuur die de verbouwing begeleidde. Ik heb een jaar of twee gewerkt aan het creatief concept, de verbouwing en huurders- acquisitie. Daarna is het pand door Accres in beheer genomen.”

 

“Ik heb een warm hart voor het gebouw”

 

“ACEC bestaat echt alweer een flinke tijd, en gelukkig nog steeds! Er huren prachtige creatieve bedrijven en organisaties, het hele pand zit vol. De begane grond is openbaar toegankelijk vrijdag, zaterdag en zondag. Doordeweeks is er ruimte voor verhuur en avondprogramma. Rond 2015 organiseerde ik het project Abstract Wall Paintings, 14 wandwerken op 14 muren door 14 kunstenaars. Ik gaf het een Engelse titel, omdat ik het project graag een keer internationaal wilde uitbreiden. Dit project is 3 jaar teruggekomen, en in het laatste jaar hebben we hem inderdaad internationaal kunnen doen, met vijf kunstruimtes tegelijkertijd. Er hebben ongeveer 88 kunstenaars mee gedaan. Dat was in Sydney, Marseille, Rotterdam, New York en Apeldoorn. We presenteerden onszelf als één project. Dat was enorm gaaf en heeft me geleerd dat er veel mogelijk is dan ik dacht.”

En nu directeur, wat vind jij belangrijk?

“Ik vind het heel belangrijk dat ACEC blijft bestaan, zich verder ontwikkelt als instelling tussen museum en lokaal initiatief in, en culturele meerwaarde biedt aan heel Apeldoorn. We hebben gelukkig een heel goed team en geweldige partnerorganisaties om dit waar te maken. We werken met onze tentoonstellingsprogrammering aan terugkerende formules, zoals Showcase (kunst en landschap), Hoe = Het Nu (nieuwe kunst uit Oost NL) en The Big Draw (tekenkunst). Ik heb het even opgeteld, in 2021 hadden we 150 kunstenaars die meededen aan tentoonstellingen. We werken aan buitenkunst, om de Apeldoornse buitenruimte cultureel opvallender maken en omdat Apeldoorn de perfecte plek is voor buitencultuur. En we sturen aan op het verbreden van samenwerking, in lokale en regionale netwerken, bijvoorbeeld met Apeldoorn Partners, andere culturele instellingen uit Apeldoorn en omgeving. Een mooi voorbeeld was 75 jaar Vrijheid of 50 jaar Apenheul, waar cultuur, ruimtelijke vormgeving, evenementen en stadsprofilering naadloos in elkaar overgaan en meer worden dan de som der delen. Dit is met Apeldoornse organisaties midden in Coronatijd georganiseerd en heeft heel veel nieuw organisatorisch vermogen opgeleverd, ik ben er enorm trots dat we daar een culturele rol in kunnen spelen.”

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over cultuur

Elke maandag ons nieuws in de mail?