In Beeld: Lionel Kistemaker (17) zet eigen musical neer in Orpheus
Door Carla van Vliet
Wat zou jij doen als je voor een avond mocht bepalen wat je in het theater zou willen zien? Cabaret, dans of zang, of zou je zelf optreden? Lastig hè, maar niet voor Lionel Kistemaker. Zijn leven bestaat voornamelijk uit muziek en hoewel hij vele genres waardeert, ligt zijn grootste voorkeur toch wel bij musicals. En dat bracht hem op het idee een eigen musicalshow te maken, met als resultaat The Musical Underground! We spraken met de jonge muzikant over wat het idee precies inhoudt.
Geboortedatum: 26 februari 2004
Gezinssamenstelling: ouders Mirjam en Erik, broer Wouter en zus Cenne
Als ik een dag onzichtbaar zou zijn: zou ik in het Louvre willen zijn
Hekel aan: zuurkool
Praat graag over: muziek!
Bovenaan mijn playlist staat: Wolk in de verte (Soldaat van Oranje)
Ik heb mooie herinneringen aan het nummer: The Circle of Life
Wat niet veel mensen weten van mij: niks, ik ben een open boek
Vertel, wat is het idee?
“Ik heb in 2017 de voorstelling Musicals in Concert gezien, waar artiesten de mooiste liedjes zingen uit verschillende musicals. Ik dacht meteen: dat wil ik ook, en dan geef ik er mijn eigen draai aan. Tegelijk dacht ik dat het wel heel vet zou zijn als het uitsluitend door jongeren wordt uitgevoerd. Met dit idee ben ik naar Orpheus gestapt en daar zagen ze het direct zitten. Ik mocht mijn droom gaan verwezenlijken! De Rabobankzaal is op vrijdag 24 september voor mijn musical ‘The Musical Underground’ gereserveerd.”
Waarom denk je dat Orpheus direct zo positief was?
“Ik denk omdat het een jongerenproject is en eerlijk gezegd ook wel omdat ze mij kennen. Drummen is mijn grote passie en dat doe ik al sinds mijn 6e, daarnaast heb ik al 10 jaar drumles. Ervaring deed ik op door mee te spelen bij koren, bandjes en jamavonden, zoals bij het Prinses Christina Jazz Concours in 2018. Een hoogtepunt was mijn optreden in Show Apeldoorn in 2017. Dat was zo gaaf om met elkaar een show neer te zetten. Een ander hoogtepunt was wel het optreden voor Koningin Maxima, tijdens een show van de Postcodeloterij in Amsterdam in 2018. Wie maakt dat nou mee! Ik hoop er volgende week nog 1 aan mijn lijstje toe te voegen: ik mag namelijk met mijn band Soulidarity meedoen aan het jazzfestival Generations in Orpheus. Sta ik in de line up zomaar met beroemdheden als Marjorie Barnes, Peter Beets en Jenny Lena, om maar een paar namen te noemen. Dus ja, Orpheus kent mij wel een beetje.”
Maar met een goed idee ben je er nog niet, hoe heb je het aangepakt?
“Allereerst ben ik nummers gaan zoeken, nummers die ik persoonlijk te gek vind. Maar toen moest ik natuurlijk mensen vinden die het uitvoeren. Eerst heb ik in mijn eigen netwerk gezocht. Ik volg momenteel de opleiding MBO Muziek in Amsterdam, dus heb veel muzikanten om me heen. Daarna ben ik rond gaan kijken binnen het muzikale circuit van Apeldoorn, bij bijvoorbeeld het Apeldoorns Jeugdorkest. Vervolgens heb ik het zoekgebied uitgebreid via Facebook en uiteindelijk is het gelukt een orkest samen te stellen van zo’n 30 muzikanten. Allemaal jonge mensen met dezelfde passie, de meesten vonden het direct een goed idee.”
En wat was de bijdrage van Orpheus?
“Groot! We krijgen de Rabobankzaal tot onze beschikking voor de uitvoering en zij leveren mensen die ons helpen met de techniek. Ze houden ook goed overzicht op onze plannen en communiceren regelmatig met ons. De kaartverkoop wordt door hen geregeld, maar de promotie daarvoor moeten we dan weer zelf doen. Net zoals hoe we zelf de sponsoring voor meer budget doen.”
Waar hebben jullie gerepeteerd?
“Ja, dat was nog wel een dingetje, haha! De deelnemers aan deze musical wonen namelijk verspreid over het land en tel daar corona nog eens bij op. In juni 2020 zijn we voor het eerst bij elkaar gekomen en van daaruit hebben we repetitieafspraken gemaakt. Ik vond een arrangeur/dirigent, Bart Maas (22), die voor alle nummers de arrangementen heeft gemaakt. Iedereen kreeg deze digitaal toegestuurd en kon thuis hiermee aan de slag. Het moest wel op deze manier. In augustus hebben we een 1e serieuze repetitieweekend gehad. Dat was best spannend, want hoe klinkt het bij elkaar en heeft iedereen voldoende gerepeteerd thuis. Maar het was geweldig! De repetities vonden plaats in Gigant en omdat er veel mensen ver weg woonden regelde ik slaapplaatsen in het bijgebouw van de Julianakerk. Mijn moeder heeft liters soep gekookt en mijn vader kwam ’s morgens tig broodjes brengen als ontbijt. Het was zo’n topweekend! Er vinden nu nog repetities plaats in kleinere groepen, voor het finetunen.”
Het klinkt als een concert?
“Nee, zeker niet. Er is een script geschreven, een verhaal over een reis door de diverse musicals en er zijn ook acteurs en zangers. Zij worden geregisseerd door Robin Schenk. Er wordt ook gedanst, onder leiding van choreografe Hanna van der Gaag. Het decor wordt gemaakt door Olaf Mensink en er zullen ook beelden getoond worden door virtual effects editor, Grover Blom. Dus, nee, zeker geen concert, maar een echte musical.”
Jouw musical heet The Musical Underground. Kun je de titel uitleggen?
“De musical bestaat uit bekende nummers uit bestaande, nog lopende, musicals, denk aan Soldaat van Oranje en the Lion King. Maar in The Wizz, een musical die allang niet meer draait, zitten ook zulke gave nummers. En wat denk je van de musical De Lelies? Niet erg bekend, maar heeft wel prachtige nummers. Ik wil die onbekende nummers, die ondergronds zijn geraakt, weer nieuw leven inblazen.”
Wat steek je zelf op van dit spektakel?
“Ik heb gelukkig een productieteam, bestaand uit Tessa Soeliman en Danique Pijnappel, die mij organisatorisch wat werk uit handen nemen. Natuurlijk zijn er dingen die even tegenzitten, zoals in elke organisatie, maar voor elk probleem is een oplossing en tegenslagen horen erbij. Ik ben zo enthousiast dat ik, achteraf gezien, te veel taken op me had genomen. Maar ik stop niet voordat alles klaar is zoals ik het voor ogen had. Belangrijker vind ik dat ik er heel veel van leer. Een volgende keer zou ik beter plannen en delegeren, maar over het geheel is het alleen maar genieten om mijn droom zo uit te zien komen!”
Hou je nog wel dromen over?
“Zeker, ik hoop dat ik hierna bij andere musicals mag spelen. Ik zou het heel fijn vinden met semi-professionals of echte professionals muziek te gaan maken. En over professionals gesproken: ik kreeg afgelopen week een berichtje van Joop van de Ende! Hij vond het leuk dat ik zo met musical bezig ben en wenste me succes. Hoe tof is dat!”
Waarom moeten mensen The Musical Underground gaan zien?
“Waarom niet, zou ik bijna zeggen, haha! Omdat het een fantastische avond wordt! Omdat het uitgevoerd wordt door uitsluitend jongeren, de leeftijd van de deelnemers varieert tussen 15 en 29 jaar. Dit komt niet vaak voor in samenwerking met Orpheus. Omdat er een live orkest is. Stuk voor stuk enthousiaste jongeren die hun talent willen laten zien en die hier meteen een dosis ervaring opdoen. Je moet zeker 24 september komen kijken omdat The Musical Underground uit de mooiste nummers uit de mooiste musicals bestaat.”
De videoboodschap van televisie- en theaterproducent Joop van de Ende aan Lionel: