Kijken, kijken en nog eens kijken met Foto Kuipers

Donderdag 28 november 2013

Door Rob Feber

Woensdagmiddag zitten er in de winkel van Foto Kuipers op de Eglantier tien kinderen tussen de 7 en 13 jaar met een bekertje ranja in de handen, gespannen te wachten op wat er komen zal. Ze hebben zich opgegeven voor een workshop fotografie.
José Kuipers heeft een powerpoint-presentatie gemaakt. Ze vertelt de kinderen dat fotograferen vooral kijken is. Ze laat verschillende foto’s zien en vraagt de kinderen welke zij het mooiste vinden. De meningen verschillen. Iedere keer weer. Eén van de foto’s is er een van een huilende Balotelli, een Italiaanse voetballer. De ene foto heeft een donkere achtergrond en de andere een achtergrond waar je voetbalsupporters op de tribune ziet zitten. De meeste fotograafjes in de dop vinden die met de donkere achtergrond het mooist. Maar Marlou Nijhuis vindt juist de andere veel mooier: “Dat fleurt de foto echt op!”, zegt ze met een verlegen stem.
José vertelt dat de kinderen vanmiddag een ‘bedrijfsreportage’ gaan maken bij Brasserie La Petite Perle. Kinderen die geen eigen camera hebben, mogen er een lenen van Foto Kuipers. De cursisten ontvangen een heuse perskaart en krijgen ook nog even op hun hart gedrukt dat “het niet gaat om de perfecte (technische) foto, maar dat je kijkt.”
De eigenaresse van La petite Perle, Marcha Bosscher, bedient met haar vriendelijke uitstraling, terwijl er tien jonge mensen met een camera in de hand haar zaak binnenlopen, haar gasten.
De eerste paar minuten zijn de kinderen nog wat stil. Maar al gauw wordt de horecagelegenheid een beetje eigen. Trap op, trap af. Klik hier en klik daar. Keuken in, keuken uit.
Jilles Hagen heeft een hele grote fototas. En een spiegelreflexcamera. “Ik heb nog niet zo lang geleden van mijn vader een objectief gekregen. Hij fotografeert ook heel veel!”, zegt hij met trots. Elisa Knoester heeft gezien dat er hele mooie lampen hangen in de brasserie. Ze twijfelt of ze die vanaf de begane grond zal gaan fotograferen, of vanaf de verdieping. Ze kiest uiteindelijk voor de verdieping.
Als de bedrijfsfotografen weer terug gaan naar de overkant, waar de zaak van Foto Kuipers is, worden ze getrakteerd op ranja of warme chocolademelk. De snoeppot die in het midden van de kring staat, is snel leeg.
Dan mogen de deelnemers aan de workshop zélf hun 8 mooiste foto’s afdrukken. Ze staan om de beurt bij het afdrukapparaat. Het apparaat spuugt via een lopend bandje om de 10 seconden een foto in een bakje. Iemand zegt: “dat is een heel duur apparaat, daar kun je wel een paar auto’s voor kopen!” José glimlacht en lijkt bevestigend te knikken.
Dan gaan de kinderen weer terug naar La Petite Perle, alwaar Marcha de moeilijke taak krijgt om de mooiste fotoserie uit te kiezen. Na drie rondjes om een hele grote tafel te hebben gelopen en de foto’s aandachtig bekeken te hebben, kiest ze uiteindelijk voor de serie van Jilles Hagen. “Omdat die een heel goed beeld geeft van wat wij als bedrijf doen”, zegt ze.
Jilles krijgt een hele luxe chocoladeletter en twee geinige fotolijstjes en de kinderen gaan weer terug naar Foto Kuipers.
Een aantal ouders zit al in de winkel om hun kroost op te halen.
José sluit af met een praatje. Ze is trots op de kinderen.
En het allermooiste is: ze meent het écht!

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over cultuur

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?