Lilith (Henriette van Gasteren) wint pulieksprijs Picassowedstrijd

Vrijdag 17 maart 2017

Door Redactie

Lilith

Beeldend kunstenaar Lilith, pseudoniem van Henriëtte van Gasteren, won gisterenavond met haar werk From blue to white de publieksprijs in de Picassowedstrijd die AVROTROS uitschreef bij het programma Krabbé zoekt Picasso. Jacqueline Hoebers won de juryprijs met Sol LeWitt en Picasso.

AVROTROS daagde beginnende en ervaren kunstenaars uit een door Picasso geïnspireerd schilderij, beeldhouwwerk, foto of tekening te maken. Uit ruim 3000 inzendingen koos de jury 25 werken waar de afgelopen weken op gestemd kon worden. In totaal brachten bijna 10.000 mensen hun stem uit. De jury van de Picassowedstrijd bestond uit Charles Esche (directeur van het Van Abbemuseum in Eindhoven), Jeroen Krabbé (kunstenaar, regisseur, acteur) en Marko Klomp (kunstenaar, dichter). Jeroen Krabbé: “We zijn overweldigd door het aantal inzendingen. Het niveau lag erg hoog. Daar ben ik heel erg blij om. Mensen dachten niet ‘ik doe Picasso na’, maar hebben het werk van de meester vertaald naar hun eigen werk. Het is knap als je dat lukt. Picasso evenaren kan niemand, maar als je jezelf durft te geven in de schaduw van deze schilder, dan ben je heel bijzonder.” De expositie met de genomineerde 25 werken is tot en met zondag 19 maart in Vondel CS Amsterdam te zien. De winnaars van zowel de jury- als publieksprijs winnen beiden een SRC kunstreis naar Barcelona.

Een mid-career overzicht van het werk van Lilith is tot en met 28 mei 2017 te zien in CODA Museum in de tentoonstelling Under my skin. Deze tentoonstelling brengt vier fotoseries en vier video’s samen. Voor de serie Intrauterine fotografeerde zij in bad met haar mobiele telefoon. De titel verwijst naar het bad als baarmoeder: een plek van behaaglijke warmte en veiligheid. Maar waar de baarmoeder het kind juist beschermt tegen de buitenwereld, kiest Lilith ervoor de plek openbaar te maken waardoor de grens tussen publiek en privé verdwijnt. Woman is the pig of the world, vrij naar Woman is the nigger of the world van John Lennon, is misschien wel haar meest intieme serie. Aan de basis staat de verhouding tussen man en vrouw, persoonlijke (liefdes)geschiedenis, ongelijke machtsverhoudingen en de manier waarop vrouwen behandeld worden door mannen.

Lilith gebruikte haar eigen huis als achtergrond voor haar zelfportretten. Een huis laat tenslotte zien wie we zijn. In 2012 vroeg zij ook onbekenden hun huis open te stellen voor haar serie A house is not a home. Tientallen gaven gehoor aan haar oproep. Lilith legde zichzelf vast terwijl ze inspeelde op dat wat ze aantrof in de voor haar onbekende omgeving.  Waar Lilith in eerder werk uitsluitend zichzelf portretteerde, koos ze voor haar meest recente serie Bit Playervoor een andere aanpak. Aanleiding was de kritiek die een priester op haar werk uitte. Lilith nodigde hem uit om haar foto’s te bekijken en te bespreken. Er ontstond niet alleen een wederzijdse waardering maar ook het idee gezamenlijk een portret te maken. Die foto was het startpunt van een serie waarin Lilith figurant is. Vrienden, bekenden en familie spelen de hoofdrol. Door te zien wie zij zijn, leren we ook Lilith beter kennen. Daarnaast wordt er in de tentoonstelling een aantal video’s en stopmotions getoond die de veelzijdigheid van Lilith’s oeuvre onderstrepen.

Tentoonstelling Lilith – Under my skin in CODA Museum te zien tot en met 28 mei 2017

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over cultuur

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?