Alles kan, maar de basis moet goed zijn.

Woensdag 23 februari 2011

Door naomi venus


Vrouwen en ondernemerschap. Dat interesseert me. Misschien extra, vanwege het feit dat ik zelf op zoek ben naar een vorm om mijn passie te combineren met werk en de balans te vinden met de zorg voor mijn kinderen. Vandaar dat ik voor ApeldoornDirect een drieluik heb geschreven over gedreven vrouwen en hun passie om te creëren. Het creëren van een onderneming waarin zij een groot deel van hun eigen ‘zijn’ laten terug komen. En Apeldoorn heeft veel inspirerende, succesvolle en ondernemende vrouwen. Zoals Nicky Timmermans, die onlangs haar outdoor babybedjes onder de naam Olssen-Copenhagen lanceerde op de Nederlandse markt.

Inspiratie
Den Haag achter zich latend, woont Nicky sinds vijf jaar met haar man en twee zoons in het prachtige en rustieke Berg en Bos. De babybuitenbedjes die zij heeft ontworpen zouden prima bij haar interieur passen. Landelijk en sfeervol. De periode van luiers heeft Nicky echter al een tijd geleden afgesloten. Het “spuuglelijke” buitenbedje dat zij bij een nichtje zag staan onder een prachtige veranda heeft haar geïnspireerd.

Naast de freelance job die Nicky heeft als stewardess op VIP-vluchten, werkte zij ruim drie maanden geleden nog als planner op Schiphol en zond stewardessen uit. Vanwege de crisis zat zij verplicht een aantal maanden thuis. Dat gaf haar tijd om na te denken over de toekomst. “Wil ik nog wel terug naar een kantoorbaan,” vroeg zij zich af. Ze wilde meer vrijheid, er zijn voor haar kinderen en iets doen met haar creativiteit. “Drie avonden heb ik gebrainstormd. Heb twee type bedjes ontworpen en mijn eerste orders ga ik binnenkort zelf uitleveren,” zegt Nicky. Met twee modellen op schaal onder haar arm, bezoekt Nicky de winkels. Ze is trots en blij dat mensen zo enthousiast reageren op haar producten, maar zakelijk gezien merkt ze dat ze nog wel wat moet leren. De distributie er gratis bijleveren omdat je het leuk vindt dat mensen je producten kopen is er nu niet meer bij!

Overweldigend
In drie maanden kan er veel gebeuren. En dat blijkt. Werden de eerste schetsen begin december aan de tekentafel geboren. In januari stond ze al met haar prototype outdoor babybedjes op de kinderbeurs ‘De Kleine Fabriek’. En Nicky ontwierp niet alleen de bedjes. Ook een textiellijn komt van haar hand. “Eindelijk weer iets nieuws op de markt”, hoorde ik van veel bezoekers. En de aandacht van de nationale en internationale pers. Het was overweldigend. Italië, Zwitserland, Engeland. De interesse die getoond wordt, is groot en alles kan. Maar de basis, die moet wel goed zijn!”

In Scandinavië is het heel normaal je kind buiten een dutje te laten doen in de frisse en gezonde buitenlucht. En ook in Nederland zie je dit steeds vaker, bijvoorbeeld bij crèches. Het is een  specifieke markt die de bedjes van Olssen-Copenhagen zal aanschaffen, daar is Nicky zich van bewust. Ze gelooft er in dat de vraag ontstaat bij mensen zodra ze het zien. “Ik hoop dat de bedden naam maken en daarmee mijn merk krachtig wordt en de markt verovert. Binnenkort ga ik naar Turkije om de textiellijn te bespreken. En volgendjaar sta ik weer gewoon op de beurs.”

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over ondernemen

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?