Apeldoorners kiezen massaal voor Chow

Donderdag 8 april 2021

Door Redactie

Het Apeldoornse bestelplatform Chow, opgericht door Tijs Turkenburg (19), gaat hard. De site en bijbehorende app zijn nog geen half jaar oud en nu al lijkt Apeldoorn massaal het platform te hebben gevonden. Uit een enquête onder de gebruikers van Chow blijkt dat dat voornamelijk komt door het vernieuwende aanbod van restaurants, doordat je met je bestelling de Apeldoornse ondernemers steunt én ook gelijk de Voedselbank.

“We zijn dagelijks bezig met onze community, de bestellende Chowers, dus horen dat klanten tevreden zijn over ons platform is gaaf”, meldt Tijs Turkenburg. Hij kreeg het idee voor Chow toen hij zelf regelmatig eten bestelde via de grote bestelplatforms. Lokale ondernemers vertelden hem dat hij beter via hun eigen website kon bestellen, omdat ze dan meer winst aan een bestelling overhielden. “Dat probeerde ik, maar het werkte simpelweg niet fijn. Aan de ene kant zag ik ondernemers die niet tevreden waren over de hoge commissies bij de grote bestelplatforms en aan de andere kant zag ik consumenten, waaronder ikzelf, met vraag naar een platform waar ze makkelijk eten en drinken kunnen bestellen. Zo is het idee ontstaan.”

Voedselbank

Behalve het ondersteunen van lokale ondernemers gaat 1% van elke bestelling naar de Voedselbank Apeldoorn. “Het idee van het steunen van lokale ondernemers door een lage fee te vragen stond. Ondertussen hoorde ik steeds meer over de geldtekorten waar voedselbanken mee kampen. Toen was het idee om 1% per bestelling te doneren snel ontstaan. Het is mooi om mensen die eten bestellen bewust te maken van een goed doel. Het feit dat het bij een bestelplatform voor eten en drinken de Voedselbank is maakt het natuurlijk compleet.” Kort geleden kon Chow al een eerste mooie cheque aan de Voedselbank overhandigen. En daar bleef het niet bij, want de donaties worden maandelijks overgemaakt, legt Tijs uit.

Eigenlijk vrij snel na de start begon het bestelplatform goed te lopen. “De eerste maanden gingen heel goed. We maken mensen blij”, meldt Tijs. “Onze klanten, aangesloten ondernemers en de Apeldoornse Voedselbank. Dit is niet alleen het gevoel wat wij hebben, maar wat ook blijkt uit onderzoek. Apeldoorn kiest voor Apeldoorn en daar worden wij blij van.”

Betrokken zijn

“We willen het beste bestelplatform worden”, concludeert Tijs. “Het is belangrijk om te weten waar klanten en aangesloten ondernemers tegenaan lopen en waar ze juist blij van worden. Daarom zorg ik altijd dat ik betrokken ben en weet wat er gebeurt. We hielden in de afgelopen weken een enquête en ik bel dagelijks meerdere klanten op. De conclusie is dat klanten blij worden van Chow omdat we een vernieuwend aanbod van restaurants aanbieden, een eerlijke fee vragen aan ondernemers en de Apeldoornse Voedselbank ondersteunen. Heel gaaf om te horen!”

Verder uitrollen

Chow wil uiteindelijk nog meer mensen blij maken. “Als we onze Chowers in Apeldoorn tevreden kunnen houden, waarom zouden we dan niet nóg meer mensen blij maken? Elke stad heeft horecaondernemers, mensen die van lekker eten en drinken houden en een Voedselbank die wij kunnen ondersteunen.”

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over ondernemen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!