Arnoud van Walchren opent na lockdown nieuwe zaak

Vrijdag 22 januari 2021

Door Redactie

Wie langs Klein Berlijn loopt, ziet op het pand ernaast de tekst ‘Hier komt de Lobby, Klein Berlijn’. Er wordt hard gewerkt in het stuk waar eerst een meubelzaak zat. Uitbreiding voor Klein Berlijn dus? “Nee”, meldt eigenaar Arnoud van Walchren. “De Lobby wordt wel echt een andere zaak.”

Het wordt echt een nieuw concept, legt hij uit. “Ik wil de Lobby neerzetten als een andere zaak. Dus in feite heeft het wat dat betreft niks met Klein Berlijn te maken. Behalve dat je dezelfde ingang deelt.” Voor Klein Berlijn leggen we de focus op het diner, vertelt hij. “Waardoor we bij de Lobby alle vergaderruimtes kunnen gebruiken. Dat zijn 5 besloten ruimtes met plek voor 2 tot 35 bezoekers.”

Totaalconcept

Hij vervolgt: “De gezamenlijke benedenruimte wordt meer een plek waar je na een vergadering bij elkaar komt om de lunch te nuttigen die we niet meer gaan serveren bij Klein Berlijn. De mensen die voorheen bij Klein Berlijn kwamen lunchen zijn natuurlijk straks van harte welkom bij de Lobby. Bij de Lobby kun je ook terecht voor een borrel voor het diner bij Klein Berlijn. Dus het wordt een totaalconcept dat we gaan aanbieden, maar nu dus ook meer voor de zakelijke markt.”

Arnoud merkte namelijk voor de coronasluiting dat hij te vaak ‘nee’ moest verkopen. “Als ik feestjes had ‘s avonds, moest ik ‘nee’ zeggen tegen het diner en andersom. Nu kan ik het diner draaien, de lunch draaien en de feestjes en vergaderingen meepakken. Die feestjes gaan allemaal naar de Lobby. En dan hebben we ook nog Klein Parijs. Dat is ook zoiets: mensen zien dat ook als onderdeel van Klein Berlijn. Ook dat is niet waar, dat is ook een apart bedrijf. Maar natuurlijk wel te combineren met een bezoek aan Klein Berlijn.”

Vooroordeel

“Als ik nu aan de andere kant van Apeldoorn wat open is dat ineens niet meer allemaal Klein Berlijn”, legt hij uit. “Sommige mensen hebben een bepaalde visie van Klein Berlijn en dat poetsen we zo langzamerhand weg. Dat doe je door het ook neer te zetten als ander bedrijf en dus niet echt onder Klein Berlijn.” Daarbij wil hij ook graag een vooroordeel over Klein Berlijn de wereld uit helpen. “Klein Berlijn werd vanaf de start geassocieerd als een veganistische konijnenvoerwinkel. Dat zijn wij niet. En als je daarmee start, dan heb je dus dat beeld straks ook bij de Lobby.”

Niet onder één label

Hij wil met de Lobby graag open zodra het weer mag. “Er heeft straks niemand meer een kantoor, en als je toch even je huis uit wil om te werken kan dat bij ons.  Het voelt als buitenstaander misschien als een gewaagde stap in deze tijd, maar dat vindt hij zelf wel meevallen. “Voor sommige mensen is dat wel zo, voor sommige mensen niet. Ik kan ook op mijn gat gaan zitten, maar ik heb de mogelijkheid en ik ben straks 2 keer zo groot, voor de derde keer in 5 jaar. En een bijkomend voordeel is dat we straks het volledige terras aan de voorkant hebben.”

Arnoud merkt sinds de tekst over de Lobby op de voorgevel van het pand te zien is, hij regelmatig vragen krijgt. “Mensen vroegen: ‘Gaat Klein Berlijn stoppen? Nee toch?’. De vervolgvraag was dan al snel ‘Oh, ga je uitbreiden?’. En dat is het dus niet. Het is gewoon echt een nieuwe zaak in Apeldoorn. Ik zie dat bij andere ondernemers ook die meerdere zaken hebben, die hangen ook niet alles op aan één label. Ze staan wel voor een bepaald product en een bepaalde kwaliteit die ze willen leveren, en daar staan wij ook voor. En de lunch zal niet enorm gaan verschillen met Klein Berlijn.”

Ongedwongen

De ondernemer zit niet graag stil, ook nu niet. Voor het pand van De Lobby tekende hij 3 dagen voor de horecasluiting door corona. “Dat is niet fijn, maar kan ik niks aan doen. Ik kan wel bij de pakken neer aanzitten, maar dat levert niks op. We gaan het wel zien, we doen ons best. Bij ons kan je straks lekker zitten met vrienden en familie op een ongedwongen manier. Daar hebben de mensen straks vast behoefte aan.”

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over ondernemen

Elke maandag ons nieuws in de mail?